Declarația unică la închiderea PFA-ului. Cum se completează?
Dacă nu mai vrei să desfășori activitate pe PFA, este important să o închizi pentru a nu complica calculul taxelor datorate aferente unui PFA care este în funcțiune. Închiderea PFA-ului se poate face rapid și chiar 100% online, însă nu uita că vei avea obligații fiscale și după închidere. Află din acest articol ce ai de făcut concret la radiere și cum se completează și se depune declarația unică la închiderea PFA-ului, conform noilor reglementări din 2025.
Cuprins
- Cum și când se închide un PFA?
- Ce trebuie să faci la radierea unui PFA?
- Declarația unică la închiderea PFA-ului
- Când trebuie să depui declarația unică după închiderea PFA-ului?
- De ce trebuie să depui declarația unică după radiere?
- Cum se completează declarația unică?
- Ce se recalculează la declarația unică depusă la radierea PFA?
- Cum depui declarațiile la închiderea PFA-ului?
- Taxe datorate în plus? Până când trebuie să le plătești?
Cum și când se închide un PFA?
Când se radiază un PFA?
Există câteva situații care permit radierea unei persoane fizice autorizate:
- prin decesul titularului
- din oficiu, dacă o persoană prejudiciată în vreun fel de acțiunile PFA-ului solicită acest lucru, iar solicitarea îi este aprobată (în condițiile art. 25 din Legea nr. 26/1990)
- la cerere, în situațiile următoare:
- când nu mai desfășori activitatea economică pentru care ți-ai deschis un PFA
- sau când vrei să-ți desfășori activitatea sub o altă formă legală (ex: printr-un SRL).
Cum se radiază un PFA?
Închiderea unui PFA se poate face rapid, doar prin depunerea unei cereri la ONRC. Cererea trebuie să specifice motivul radierii, și să fie însoțită de documentele legale necesare. Pentru mai multe detalii despre cum închizi un PFA poți citi acest articol pe blog.
Ce trebuie să faci la radierea unui PFA?
Pentru a radia un PFA este necesar să te asiguri că ești la zi cu toate obligațiile declarative și de plată (atenție, este vorba de declarațiile și taxele datorate de către PFA, și nu de Declarația Unică!). În acest sens, îți recomand să soliciți de la ANAF o situație a declarațiilor depuse și a obligațiilor de plată restante pe PFA (de exemplu: TVA sau alte taxe și impozite, precum impozite pe salarii – dacă PFA-ul are salariați). În cazul în care ai sume restante poți continua procedura de radiere doar după ce achiți la zi datoriile la ANAF.
Declarația unică la închiderea PFA-ului
Ce urmează după închiderea PFA-ului? După obținerea rezoluției de la Registrul Comerțului, nu mai trebuie să depui imediat declarația unică, cum era cazul în anii anteriori.
Când trebuie să depui declarația unică după închiderea PFA-ului?
Începând cu anul 2025, legislația fiscală s-a modificat. Nu mai trebuie să depui declarația unică în termen de 30 de zile de la închiderea PFA-ului, cum era anterior.
Noua reglementare: Declarația unică pentru veniturile realizate de PFA în anul închiderii se va depune până la data de 25 mai a anului următor. Astfel, dacă închizi PFA-ul în 2025, vei depune declarația unică până la 25 mai 2026.
Această schimbare simplifică procesul de declarare fiscală și reduce birocrația, eliminând obligația depunerii declarației imediat după închidere.
De ce trebuie să depui declarația unică după radiere?
Prin intermediul declarației vei declara veniturile realizate efectiv în anul radierii și vei calcula taxele finale datorate pentru perioada de activitate. Acest lucru este necesar pentru a definitiva impozitul și contribuțiile sociale datorate.
Cum se completează declarația unică?
Declaraţia unică pentru veniturile realizate de PFA-ul radiat se completează pe surse şi categorii de venit. Este important să știi că dacă nu te descurci, poți să apelezi la un contabil să o completeze pentru tine sau să folosești gratuit aplicația StartCo care îți generează declarația instant pe baza informațiilor transmise de tine.
Atenție: Dacă ai realizat venituri din mai multe surse sau categorii de venit pentru care există obligaţia depunerii declaraţiei unice vei completa câte o secţiune pentru fiecare categorie şi sursă de venit, atât pentru veniturile realizate, cât şi pentru veniturile estimate.
Astfel, vei completa:
- Datele tale de identificare: codul numeric personal sau numărul de identificare fiscală atribuit de către ANAF, numele şi prenumele și domiciliul fiscal, adică adresa din buletin
- La Capitolul I se vor declara veniturile realizate în anul închiderii PFA-ului
- La data încetării activității se va completa cu data radierii (când ai primit rezoluția)
Ce se recalculează la declarația unică depusă la radierea PFA?
Dacă ești în sistem real
Dacă aplici impozitarea în sistem real, vei calcula impozitul pe venit și contribuțiile sociale prin declararea veniturilor realizate efectiv până la data încetării activității.
În declarația unică se va declara venitul net realizat până la data încetării activității și se va completa câmpul corespunzător din declarație pentru data încetării activității (data radierii PFA).
Important: Veniturile din activități independente ce se realizează într-o fracțiune de an, se consideră venit anual.
Dacă ești la normă de venit
Dacă aplici impozitarea la normă pe venit și exerciți activitatea o parte din an, norma anuală de venit aferentă perioadei efectiv lucrate se recalculează prin raportarea normei anuale de venit la 365 de zile, iar rezultatul se înmulțește cu numărul zilelor de activitate.
De exemplu:
Dacă încetezi activitatea la data de 1 octombrie 2025, atunci perioada efectiv lucrată (01.01.2025 – 30.09.2025) = 31 zile (ianuarie) + 28 zile (februarie) + 31 zile (martie) + 30 zile (aprilie) + 31 zile (mai) + 30 zile (iunie) + 31 zile (iulie) + 31 zile (august) + 30 septembrie (30 zile) = 273 zile de activitate
Norma de venit ajustată se calculează astfel:
norma de venit publicată pentru întreg anul 2023 / 365 zile x norma de venit recalculată aferentă perioadei efectiv lucrate = Norma de venit anuală / 365 zile x 273 zile de activitate.
Impozit pe venit
Impozitul pe venit se va calcula prin aplicarea procentului de 10% la norma de venit recalculată aferentă perioadei efectiv lucrate.
Revenind la exemplul nostru:
Impozitul aferent anului 2023 = Norma de venit recalculată aferentă perioadei efectiv lucrate x 10 %
CAS și CASS
De asemenea, la radierea unui PFA impozitat la normă de venit se vor recalcula și contribuțiile sociale (CAS și CASS). Astfel, valoarea normei ajustate se va compara cu plafoanele stabilite pentru cele două contribuții sociale (raportate la salariul minim). Pentru mai multe informații poți citi acest articol unde sunt detaliate condițiile privind plafoanele CAS/CASS.
Cum depui declarațiile la închiderea PFA-ului?
Declarația unică se poate depune prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV) deschis pe CNP-ul titularului sau prin alte metode electronice. Ai aici un ghid complet despre modalitatea de depunere a declarației unice.
Taxe datorate în plus? Până când trebuie să le plătești?
Termenul de plată pentru impozitul pe venit și contribuțiile sociale aferente veniturilor realizate în anul închiderii PFA-ului este 25 mai a anului următor.
Astfel, dacă închizi PFA-ul în cursul anului 2025, atât declarația unică, cât și plata taxelor datorate se vor face până la data de 25 mai 2026.
Ce nu trebuie să uiți? Chiar dacă radiezi PFA-ul, nu înseamnă că nu mai poți să ai afacerea ta. Poți să îți faci o altă afacere, indiferent de domeniul de activitate, și prin urmare poți oricând să înființezi un alt PFA, sau chiar un SRL.