Greșeli des întâlnite la începutul unei afaceri
Acasă » 10 greșeli des întâlnite la începutul unei afaceri
| | |

10 greșeli des întâlnite la începutul unei afaceri

Prima afacere este întotdeauna un motiv de entuziasm, dar nu trebuie să uiți că antreprenoriatul este un drum plin de provocări. Conform statisticilor un procent semnificativ de afaceri își găsesc sfârșitul în primii trei ani. Care sunt motivele pentru care eșuează o afacere? Aș spune mai degrabă ce face greșit antreprenorul? Iată 10 greșeli des întâlnite la începutul unei afaceri pe care le poți evita. 

Lipsa planificării

Lista greșelilor nu poate să înceapă altfel decât cu lipsa unui plan. Planificarea este baza unei afaceri și pentru a avea șanse de reușită trebuie să îți setezi încă dinainte de lansare :

  • obiectivele pe termen scurt și lung 
  • date și termene limită 
  • date clare despre produsul/serviciul oferit
  • nevoile de flux de numerar și sursele de finanțare
  • informații despre clienții potențiali, cum se ajunge la ei, cum vor deveni clienți fideli
  • date despre firmele concurente
  • principalele aspecte privind managementul, angajații 
  • valoarea investiției inițiale și cum vor fi utilizați banii
  • când se va autosusține afacerea din surse proprii.

Antreprenorul bun la toate

Pentru a înțelege de ce un antreprenor nu trebuie să fie “bun la toate”, trebuie să ai clar în minte ce înseamnă să fii un antreprenor.

Ca antreprenor:

  • trebuie să ieși din mentalitatea de angajat, nu mai trebuie să fii un executant
  • să fii capabil mereu de inovație
  • să ai inițiativă și să îți asumi riscuri
  • să identifici oportunități și să le fructifici
  • să ai o capacitate mare de autocontrol, de planificare și gândire strategică
  • să înveți constant 
  • și cel mai important, să înveți să delegi.

Pentru a reuși să scalezi business-ul trebuie să înveți să mai părăsești anumite roluri. Identifică oameni de încredere, competenți cărora să le încredințezi anumite aspecte ale afacerii pentru a te putea concentra pe ceea ce contează.

Lipsa surselor de finanțare

O idee de afacere fără banii necesari implementării, rămâne doar o idee. Înainte de a porni un business trebuie să te asiguri că ai setat corect

  • investiția inițială
  • sursele de finanțare
  • momentul în care afacerea se va putea autofinanța

Lipsa surselor de finanțare poate genera eșecul atât la debut, cât și pe parcurs, dacă apar evenimente neprevăzute. 

Cum îți poți finanța afacerea?

  • din surse proprii, dacă ai o sumă de bani pe care să o investești în afacere
  • cu fonduri europene nerambursabile
  • credite bancare
  • garanții din partea unui fond de garantare a creditelor destinate IMM-urilor
  • business angels – în schimbul ajutorului financiar, investitorii privați vor solicita o parte din afacere. Trebuie să privești acest aspect cu alți ochi: vrei 100% dintr-o afacere sortită eșecului din cauza lipsei banilor, sau vrei 5-10% dintr-o afacere de 1 milion de dolari, cu potențial de dezvoltare?

Pasiune sau afacere

Pentru a începe o afacere poți alege :

  • un domeniu în care ai acumulat experiență ca angajat
  • un domeniu care te pasionează
  • o idee de afacere proprie, însă acest lucru poate fi riscant fără o cunoaștere aprofundată a domeniului și fără motivație.

Este ideal să poți face un business bazat pe ceea ce îți place. Însă este foarte important să nu uiți că o afacere presupune mai multe activități, diferite de cea care te pasionează: marketing, vânzări, administrare, management etc. Acest lucru îți poate aduce frustrări, și îți poate diminua determinarea cu care ai pornit în antreprenoriat.

Cum poți să eviți eșecul? Trebuie să setezi care sunt obiectivele tale și să stabilești dacă pasiunea ta de a avea o afacere de succes depășește pasiunea pentru un anumit domeniu.

Cunoașterea concurenței

Înainte de a porni o afacere trebuie să culegi câteva informații esențiale despre concurență:

  • ce produse/servicii oferă
  • cu ce diferă produsele lor
  • care sunt prețurile de vânzare
  • care este politica lor de retur
  • ce planuri de dezvoltare au
  • cum te poți diferenția față de ei
  • ce poți aduce nou în nișa ta.

Produsul/serviciul nu oferă valoare reală

Cum poți să te asiguri că vei obține profit cu produsul/serviciul tău? Înainte de lansare trebuie să îl testezi și să te asiguri că:

  • oferă valoare 
  • este mai bun față de concurență
  • este suficient de diferit față de produsele/serviciile competitorilor
  • răspunde nevoilor clienților tăi.

Nu ai setat profilul clientului

Indiferent dacă vii cu o idee unică pe piață sau cu una pentru care deja există competiție, trebuie să nu uiți că unul din ingredientele succesului este clientul.

Una dintre greșelile frecvente este aceea de a presupune că produsul tău va fi atât de bun încât îl vor dori toate tipurile de clienți. 

Ce este de făcut?

  1. Stabilește nevoia pe care produsul/serviciul tău o poate satisface.
  2. Creează un profil de client care să te ajute să identifici care este audiența căreia trebuie să i te adresezi.
  3. Depune eforturile de marketing pentru a aduce audiența mai aproape de decizia de cumpărare. 
  4. Încearcă să îți implici clienții în dezvoltarea produsului, cu ajutorul feedback-ului.

Ignorarea resursei umane

Una din componentele succesului unei afaceri este resursa umană:

  • angajați
  • clienți
  • furnizori. 

Toți acești oameni pot face diferența dintre eșec și succes, așa că acordă atenție relației cu fiecare dintre ei. 

Angajații 

Sunt o resursă importantă pe care trebuie să o alegi cu grijă. Selectează atent persoanele potrivite, motivează-ți și stimulează-ți constant echipa și antrenează-i în identificarea unor noi oportunități pentru dezvoltarea afacerii.

Clienții 

Trebuie să îi alegi cu grijă, și de asemenea să îi fidelizezi prin calitate și profesionalism. 

Furnizorii 

Sunt o resursă importantă, mai ales în momentele de criză de cashflow, când poți obține creditări sau termene de plată mai flexibile. Selectează-i cu grijă și tratează-i cu respect, seriozitate și mult profesionalism.

Cashflow-ul

O mare greșeală este aceea de a amesteca banii personali cu banii afacerii. Indiferent că iei bani din contul firmei pentru cheltuieli personale, sau aduci bani de acasă pentru susținerea afacerii, este ceva total greșit. 

Este necesar să separi lucrurile încă de la început, astfel:

  • stabilește clar investiția inițială și sursele de finanțare ale afacerii
  • alocă resursele financiare ale afacerii într-un mod responsabil: taxe către bugetul de stat, salarii, furnizori, activitatea firmei, marketing, dividende, donații și contul curent
  • alocă o parte din cashflow pentru perioade de criză.

Lipsa experienței antreprenoriale

Îți sună a clișeu sau te duce cu gândul la acele anunțuri de angajare în care ți se cere experiență în domeniu pentru un post de debutant? Poate pare dur, dar lansarea unei afaceri este un moment plin de provocări, iar fără un minim de experiență în antreprenoriat poți lua decizii eronate care să te ducă direct către un eșec previzibil. 

Cum poți să te lansezi în antreprenoriat fără experiență?

Ai trei opțiuni:

  1. încearcă să atragi alături de tine o persoană care să aibă experiență antreprenorială
  2. încearcă să îți deschizi o afacere într-un domeniu pe care îl cunoști foarte bine
  3. încearcă să dobândești competențele necesare unui antreprenor: 
    • abilități de negociere și vânzare
    • cunoștințe temeinice din domenii precum juridic, tehnic, economic, marketing, management etc.

Să fii antreprenor nu este ușor, dar cu siguranță este provocator. Acestea sunt doar 10 cele mai întâlnite greșeli, dar nu singurele. Ce trebuie să reții este că eșecul face parte din progres, nu trebuie să îți fie teamă să greșești uneori, dar nu este rău să înveți din greșelile altora. Poate că o afacere necesită multă energie, pasiune și răbdare, dar merită să fii antreprenor. Învață din aceste greșeli și fă primii pași în antreprenoriat!

Similar Posts