13 principii pe care să le aplici în dezvoltarea unui start-up
Acasă » 13 principii pe care să le aplici în dezvoltarea unui start-up
|

13 principii pe care să le aplici în dezvoltarea unui start-up

Lansarea unui business este de multe ori dificilă și, bineînțeles, nelipsită de provocări: identificarea surselor de finanțare, lipsa experienței în antreprenoriat, identificarea unui produs câștigător. Astfel, de la idee la afacere trebuie să parcurgi mai multe etape (testarea ideii, a produsului, prospectarea pieței, stabilirea prețurilor corecte), dar mai ales, trebuie să înțelegi utilizatorul, consumatorul final. Iată 13 principii pe care să le aplici în dezvoltarea unui start-up, așa cum reies din eseul lui Paul Graham, cofondatorul Y Combinator.

Cine este Paul Graham?

Paul Graham este co-fondator al Y Combinator, un accelerator de startup-uri din Mountain View, California. De asemenea, Graham este un antreprenor de succes și investitor de risc ridicat. 

Drumul lui în antreprenoriat a început în 1995, când el și Robert Morris au început Viaweb, o companie de servicii software. Ulterior, Viaweb a fost achiziționată de Yahoo în 1998. În 2005, Paul Graham împreună cu Jessica Livingston, Robert Morris și Trevor Blackwell au lansat Y Combinator, care în timp a devenit unul dintre cele mai mari incubatoare de startup-uri. Până în prezent Y Combinator a finanțat peste 3000 de startup-uri, printre care cele se numără și Airbnb, Dropbox, Stripe și Reddit. 

Ce este Y Combinator?

Y Combinator este unul dintre cele mai mari acceleratoare de afaceri, care a ajutat mii de startup-uri să se lanseze, oferind antreprenorilor debutanți programe de inițiere în business și de atragere de investitori.

În plus, fiind o companie cu capital de risc, Y Combinator rezolvă și problema investiției inițiale, oferind startup-urilor inclusiv finanțare la început de drum.

13 principii pe care să le aplici în dezvoltarea unui start-up, conform sfaturilor lui Paul Graham

Pe lângă problema banilor, tinerii antreprenori se lovesc de multe ori de lipsa experienței în afaceri. Asta face ca multe startup-uri să se închidă la scurt timp de la lansare. Dacă te gândești să te inițiezi în afaceri, poți pune deoparte această listă de sfaturi pe care Paul Graham, cu experiența vastă pe care o are lucrând cu startup-uri, le consideră esențiale pentru toate start-up-urile care au o viziune ambițioasă de creștere. Iată așadar lista celor 13 principii pe care să le aplici în dezvoltarea unei afaceri.

1. Alege co-fondatorii potriviți

Unul dintre factorii succesului sau ai eșecului unei afaceri este asocierea dintre parteneri. Alegerea unor co-fondatori potriviți este esențială deoarece va influența fiecare decizie de business și fiecare acțiune. 

2. Lansează-te rapid și la momentul potrivit

În afaceri trebuie să acționezi cu promptitudine. Construiește-ți ideea, testează produsele și lansează repede business-ul pe piață. 

3. Lasă-ți ideea să evolueze

Ideea de afacere trebuie adaptată în funcție de modul în care produsul tău răspunde nevoii publicului țintă. Urmărește-ți îndeaproape utilizatorii și nu te teme de schimbări. În fond, afacerea înseamnă evoluție, iar acest lucru începe de la implementarea ideii.

4. Încearcă să-ți înțelegi utilizatorii

Succesul unei afaceri depinde de cât de bine reușește produsul tău să răspundă unei nevoi. Cu cât îți înțelegi publicul țintă mai bine și mai repede, cu atât vânzările tale vor crește mai mult, iar afacerea va deveni astfel profitabilă.

5. Mai bine să faci câțiva utilizatori să te iubească decât mulți, dar cu păreri împărțite

Obiectivul fiecărui antreprenor este să obțină mulți clienți. Totuși, este mai bine să ai o bază de clienți mică dar loială, decât clienți mai mulți dar cu păreri împărțite, deci mai greu de satisfăcut. Așadar, încearcă să îți fidelizezi clienții, deoarece de satisfacția lor depinde numărul de recomandări, și astfel gradul de creștere a bazei de clienți. 

6. Oferă un serviciu surprinzător de bun

Atunci când așezi clientul în centrul afacerii tale, succesul este garantat. Gradul de satisfacție a clientului va face diferența între tine și competitorii tăi. Oferă un serviciu/produs surprinzător de bun, fă-ți clienții fericiți de alegerea făcută și pregătește-te pentru extinderea afacerii. 

7. Măsoară ceea ce este relevant

Uneori, în afaceri analizezi anumiți indicatori, fără să-ți dai seama că de fapt alt set de indicatori îți oferă sustenabilitatea afacerii pe termen lung. Dacă urmărești numărul de clienți, te poți bucura dacă acesta înregistrează creșteri. Totuși, trebuie să ai în vedere motivul pentru care acesta crește. Spre exemplu, dacă ai o patiserie și observi că volumul vânzărilor crește, trebuie să identifici care sunt produsele care se vând cel mai bine, și să le promovezi din ce în ce mai mult.

8. Ai grijă de cashflow

Pentru a evita blocajele financiare este important să ai grijă de cash-flow-ul afacerii tale. Cum poți face asta? Încearcă să ții o evidență a cheltuielilor și să le raționalizezi.

9. Identifică moduri de scalare a afacerii

Think big from the beginning! Nu-ți limita afacerea doar la ce poți face tu și familia ta pentru ea. Trebuie să o transformi într-o afacere scalabilă pentru a fi cu adevărat profitabilă.

10. Rămâi concentrat pe obiective

Pentru a avea succes cu adevărat, ai nevoie să fii cât mai riguros și să respecți planul și obiectivele afacerii. Nu te lăsa distras și menține-ți direcția inițială. 

11. Nu fi demoralizat de micile eșecuri

Este posibil ca pe parcurs să înregistrezi și unele blocaje, cele mai multe fiind din lipsa banilor, a experienței sau a concentrării. Nu te lăsa doborât și caută întotdeauna soluțiile optime.

12. Nu renunța

Chiar dacă uneori te simți demoralizat, nu renunța. Indiferent de fluctuațiile pieței, sau de lipsa fondurilor, dacă îți păstrezi entuziasmul, vei putea duce afacerea mai departe. 

13. Înțelegerile eșuează uneori

Cel mai înțelept lucru pe care îl poți face privind negocierile, este să nu te bazezi pe faptul că fiecare oportunitate se materializează așa cum este prevăzut. Paul Graham estimează că până la 50% dintre oportunitățile cu potențial vor eșua.

Trebuie să ai în vedere că niciunul dintre aceste sfaturi nu poate fi suficient, decât dacă le iei pe toate împreună. Mai mult, nu uita că cheia succesului unui afaceri stă în mâinile clientului. Încearcă să înțelegi piața, să identifici o nevoie și oferă-le utilizatorilor nu doar un produs, ci o experiență surprinzătoare.

Articole Similare