Ce faci când devii plătitor de TVA?
Acasă » Contabilitate & legislație pe limba ta » Ce faci când devii plătitor de TVA?

Ce faci când devii plătitor de TVA?

TVA-ul este unul dintre aspectele cele mai complexe ale unei afaceri, din punct de vedere fiscal. În plus, legislația în continuă schimbare nu facilitează deloc viața de antreprenor. Citește acest articol și află tot ce trebuie să știi despre TVA: “Ce este TVA-ul, cum și când plătești TVA?”, “Cum se face trecerea de la neplătitor de TVA la plătitor de TVA? dar mai ales, “Ce faci când devii plătitor de TVA?”. 

Ce este TVA-ul?

TVA-ul (Taxa pe Valoare Adăugată) reprezintă taxa (impozitul) indirectă pe care o suportă consumatorul final al unui bun sau serviciu. Practic, statul impune un impozit pe valoarea tuturor bunurilor și serviciilor ce se tranzacționează în piață. Acesta este, de altfel, una din cele mai eficiente metode de monitorizare a economiei unui stat. 

Cum devii plătitor de TVA?

La înființarea unei firme ești neplătitor de TVA. Totuși poți opta să fii plătitor de TVA chiar de la înființare. Astfel, poți deveni plătitor de TVA 

  • prin opțiune (de la înființare sau ulterior înființării)
  • sau dacă depășești plafonul de 300.000 lei, obligatoriu în maxim 10 zile de la sfârșitul lunii în care ai depășit plafonul de 300.000 de lei.

Este sau nu benefic să devii plătitor de TVA? Poți să afli care sunt beneficiile din acest articol

Care sunt pașii pe care trebuie să îi urmezi când devii plătitor de TVA?

Ai depășit plafonul și urmează să devii plătitor de TVA? Iată ce trebuie să faci:

  1. în maxim 10 zile, începând cu luna următoare, trebuie să depui la ANAF declarația 700, însoțită de:
    • Balanța analitică din care sa reiasă depășirea plafonului și data când acest lucru s-a întâmplat
    • Copie a certificatului de înregistrare la ONRC
    • Copie CI administrator/asociat
    • Declarație pe propria răspundere, din care să rezulte dacă societatea desfășoară sau nu activități economice la sediul social, la sediile secundare sau în afara acestora
  2. Vei primi de la ANAF certificatul de înregistrare în scopuri de TVA
  3. Trebuie să îți anunți partenerii că ai devenit plătitor de TVA, pentru ca aceștia să actualizeze datele despre afacerea ta
  4. Trebuie să actualizezi informația în soft-ul de facturare pentru ca pe facturile de vânzare pe care le emiți, în fața CUI-ului, să apară RO și pentru ca pe facturi să apară și TVA-ul aferent vânzării
  5. Dacă utilizezi casă de marcat, atunci trebuie să setezi casa de marcat astfel încât pe bonul fiscal să apară și TVA-ul aferent vânzării
  6. Lunar sau trimestrial (depinde de vectorul fiscal) trebuie să depui formularul 300 (decont de TVA) și să achiți TVA-ul de plată (dacă există).

Atenție!

  1. Nedepunerea la termenul prevăzut de lege a formularului 700 se sancționează cu amendă de la
    1. 1.000 lei la 5.000 lei pentru societățile din categoria contribuabililor mijlocii și mari
    2. sau de la 500 lei la 1.000 lei, pentru celelalte firme și persoanele fizice
  2. Înregistrarea în scopuri de TVA și emiterea CIF-ului se va realiza cu prima zi a lunii următoare celei în care ai depus documentele. Până la data emiterii certificatului de înregistrare în scopuri de TVA, toate facturile emise vor fi fără TVA, chiar dacă ai depășit plafonul de 300.000 lei/an.

Ce faci când devii plătitor de TVA?

Dacă ai depășit plafonul și ai devenit plătitor de TVA atunci trebuie să cunoști câteva aspecte foarte importante.

Facturare cu TVA

Din momentul în care ești înregistrat ca plătitor de TVA trebuie să emiți toate bonurile și facturile cu TVA. 

Ce înseamnă că facturezi cu TVA?

Atunci când facturezi cu TVA colectezi TVA-ul de la clienți. Practic, TVA-ul pe care tu îl incluzi pe factura sau bonul emis clientului nu reprezintă un cost pentru tine. Tu vei include acest TVA, conform cotei specifice, calculat la valoarea serviciului/bunului vândut. Prin urmare

  • colectezi TVA de la clienții tăi în momentul facturării și îl încasezi odată cu încasarea prețului produselor/serviciilor vândute clientului
  • ulterior, în momentul achizițiilor, îți deduci TVA-ul aferent facturilor primite de la furnizori
  • la sfârșitul perioadei (lunar/trimestrial), calculezi diferența dintre TVA-ul colectat de la clienții tăi și cel deductibil din facturile de achiziții. 

Cum facturezi către clienți din RO?

Facturarea către clienți din România se face conform prevederilor Codului Fiscal. Astfel, factura emisă va fi cu TVA, indiferent dacă clientul tău este plătitor sau neplătitor de TVA. Cota de TVA va fi cea prevăzută de lege, aferentă serviciului sau produsului tău (19%, 9% sau 5%)

Cum facturezi către clienții din UE / extra-UE?

Dacă ai clienți externi trebuie să respecți regulile de facturare cu privire la TVA. Iată ce trebuie să știi în materie de TVA atunci când facturezi către clienții din state membre UE sau din afara UE:

  1. client UE

Pentru a factura corect trebuie să ai în vedere modul de taxare și impozitare a clientului (plătitor sau neplătitor de TVA). Astfel, dacă tu ești plătitor de TVA, iar clientul este 

  • plătitor de TVA și are un număr valid de TVA în VIES, factura se va emite fără TVA
  • neplătitor de TVA, factura se va emite cu TVA
  1. client non-UE 

În această situație indiferent dacă clientul tău este plătitor sau neplătitor de TVA, facturile către clienții din state non-UE se emit fără TVA.

De asemenea, ca plătitor de TVA trebuie să fii atent și la câteva aspecte legate de facturile primite de la furnizorii din afara României:

  1. Dacă ești plătitor de TVA trimestrial și ai o achiziție intracomunitară de bunuri, trebuie să schimbi perioada fiscală din trimestru în luna calendaristică. Asta înseamnă că vei depune decontul de TVA și vei plăti TVA-ul lunar.
  2. În schimb, dacă înregistrezi o achiziție intracomunitară de servicii, perioada fiscală de raportare a TVA-ului nu se va schimba, vei rămâne plătitor de TVA trimestrial.

Cum se calculeaza TVA-ul de plată / de recuperat?

Dacă tva-ul colectat este mai mare decât cel deductibil, atunci diferența este TVA de plată

TVA colectat > TVA deductibil = TVA de plată la Bugetul de Stat

În cazul în care TVA-ul deductibil este mai mare decât cel colectat, atunci în decont va fi TVA de recuperat. Asta înseamnă că ai de recuperat diferența de la stat, care se va compensa în perioadele următoare cu cel de plată. 

TVA colectat < TVA deductibil = TVA de recuperat de la Bugetul de Stat

Desigur, situația ideală pentru orice firmă este să aibă cât mai puțin TVA de plată. Pentru asta, este bine ca atunci când cumperi bunuri/servicii, să te asiguri că sunt tot plătitori de TVA pentru a putea deduce TVA-ul. În acest caz, vei lua în calcul ca și cheltuială suma fără TVA.

Care sunt banii tai și care e TVA-ul?

Din totalul facturat, ceea ce reprezintă banii tăi este valoarea fără TVA, TVA-ul fiind virat către stat

  • fie prin compensarea cu TVA-ul deductibil de pe facturile de achiziție, 
  • fie prin TVA-ul de plată din decontul tău.

Când se plătește TVA-ul?

Ca plătitor de TVA ai anumite obligații declarative pe care trebuie să le respecți, conform perioadei fiscale: lunar sau trimestrial. Asta înseamnă că trebuie să depui periodic declarațiile TVA: 

  • formularul 300 – decont de TVA
  • declarația 394 pentru firmele înregistrate ca plătitoare de TVA pentru livrări de bunuri, prestări de servicii, achiziții la nivel național
  • declarația 390 pentru livrări, prestări și achizițiile intracomunitare – doar pentru lunile în care există tranzacții intracomunitare.

Când se depun declarațile pentru TVA? Trebuie să respecți următoarele termene de depunere:

  • 300 și 390 – până la data de 25 a lunii curente pentru luna care s-a încheiat
  • 394 –  până la data de 30 a lunii următoare după perioada de raportare.

Atenție:

  1. În situația în care nu depui decontul de TVA două trimestre la rând, pierzi/ți se anulează codul de TVA. 
  2. Totodată, dacă în anul următor, obții o cifră de afaceri sub plafonul de TVA, atunci poți să redevii neplătitor de TVA.

Astfel, plata TVA-ului se face conform perioadei de declarare, lunar sau trimestrial.

Trecerea la regimul de TVA poate fi avantajoasă pentru afacerea ta, însă trebuie să acorzi atenția necesară tuturor aspectelor legale. Cel mai ușor este să ai alături un contabil care să te informeze la timp cu privire la depășirea plafonului și care să analizeze avantajele și dezavantajele tale ca plătitor de TVA. 

Articole similare