Ghid depunere declarație unică
Acasă » Viața de freelancer » Ghid depunere declarație unică
|

Ghid depunere declarație unică

Ai obținut venituri din activități independente? Iată un ghid complet privind modalitatea de depunere a declarației unice.

Ce este Declarația Unică (DU)?

Declarația unică (formularul 212) este o declarație care se depune la ANAF pentru diverse categorii de venituri realizate de persoanele fizice. În declarația unică se stabilesc 

  • impozitele datorate pentru veniturile realizate în anul anterior de activitate (impozitare în sistem real), sau conform normei de venit
  • sau veniturile estimate pentru anul curent 
  • și dacă este cazul, contribuțiile sociale la sănătate și pensie.

Cine depune declarația unică?

  1. freelancerii care își desfășoară activitatea sub formă de PFA înregistrat la ONRC
  2. persoanele care desfășoară o profesie liberală înregistrată la ANAF
  3. persoanele care obțin venituri din alte surse (dividende, investiții, drepturi de autor, chirii etc.)
  4. persoanele fizice care nu realizează venituri și care optează pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate.

De reținut: Termenul scadent este 25 mai anul curent pentru veniturile realizate în anul anterior.

Unde găsești declarația unică?

Intră pe site-ul ANAF și descarcă formularul PDF Soft A cu ultima actualizare. Acesta este formularul pe care trebuie să îl completezi cu datele tale și veniturile obținute.

Cum se poate depune declarația unică? Ghid depunere declarația unică (DU) – formularul 212

Declarația unică se depune doar prin mijloace electronice și anume:

  • prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV)
  • sau prin intermediul site-ului e-guvernare

Începând de la 1 martie 2022 Declarația Unică nu se mai poate depune în format hârtie la registratura organului fiscal sau prin poștă, cu confirmare de primire. De la această dată înregistrarea în SPV a devenit obligatorie, iar relaționarea cu ANAF (inclusiv depunerea declarațiilor fiscale) se face EXCLUSIV ONLINE!

Depunerea declarației unice prin SPV (fără semnătură electronică)

Nu ai semnătura electronică? Nu este nevoie să îți iei un certificat digital pentru a depune declarația unică. O poți depune prin intermediul contului tău SPV, creat cu user și parolă. Iată care sunt pașii pentru depunerea declarației unice în contul SPV:

  1. Creează-ți cont în SPV (dacă ești deja înregistrat în SPV poți merge direct la pasul 2).
  2. Accesezi website-ul anaf.ro, secțiunea Depunere declarație unică și alte formulare SPV-PF
  1. Te loghezi cu user și parolă 
  1. Selectează documentul PDF cu declarația unică completată și încarcă-l în contul SPV 
  1. Vei primi un index de încărcare. Intră pe https://www.anaf.ro/StareD112/, introdu index-ul de încărcare și CNP-ul tău și descarcă recipisa. Recipisa este confirmarea faptului că declarația depusă a ajuns în sistemul ANAF
  1. Atenție! Prelucrarea poate fi într-una din stările: În prelucrare, Fișierul depus nu este un document valid, Documentul are erori de validare sau Documentul este valid. Mesajul din recipisă trebuie să fie “Nu există erori de validare”. Dacă mesajul din recipisă conține erori, declarația trebuie depusă din nou, după soluționarea erorilor.
  1. Declarația este validă? În acest caz obligația este îndeplinită. Acum poți plăti taxele și impozitele declarate.

Important: Păstrează declarația depusă și recipisa într-un loc ușor accesibil. În orice caz, ele sunt disponibile și în contul tău SPV la secțiunea Solicitări Informații. 

Depunerea declarației unice pe e-guvernare (cu semnătură electronică)

Dacă deții un certificat digital, poți depune declarația unică pe e-guvernare. În primul rând, în prealabil trebuie înregistrată semnătura electronică la ANAF prin depunerea formularului 150. 

Cum depui forumularul 150?

Începând cu 1 Martie 2022 transmiterea documentelor către ANAF nu se mai face la ghișeu. Totul se depune online, prin SPV. Așadar, trebuie să deschizi un cont SPV (cu semnătură electronică), și să adaugi formularul 150 completat,  în arhiva încărcată pentru SPV.

Pașii pentru depunerea declarației unice

  1. Accesează site-ul www.e-guvernare.ro, secțiunea Depunere Declarații ANAF
  1. Te loghezi cu certificatul de semnătură electronică.
  2. Selectează documentul PDF cu declarația unică completat și semnat electronic și încarcă-l pe e-guvernare.
  1. La fel ca în cazul depunerii în SPV, vei primi un index de încărcare. Intră pe https://www.anaf.ro/StareD112/, introdu index-ul de încărcare și CNP-ul tău și descarcă recipisa. Recipisa este confirmarea faptului că declarația depusă a ajuns în sistemul ANAF

Atenție! Mesajul din recipisă trebuie să fie “Nu există erori de validare”. În cazul în care mesajul este Fișierul depus nu este un document valid sau Documentul are erori de validare, declarația trebuie redepusă.

  1. După validarea declarației și descărcarea recipisei poți plăti taxele și impozitele declarate.

Important: 

  1. Păstrează declarația depusă și recipisa într-un loc ușor accesibil. Altfel, le poți regăsi oricând în contul tău SPV.
  2. Dacă datele completate în declarație sunt eronate, poți oricând în timpul anului o declarație rectificativă. Citește în continuare și află cum poți corecta declarația unică.

Declarația rectificativă?

Ce este declarația rectificativă?

Declarația rectificativă este o declarație care rescrie declarația depusă inițial în anul curent. 

Câte declarații rectificative se pot depune?

Dacă vrei să modifici una sau mai multe informații din declarația unică depusă, poți face acest lucru oricând și ori de câte ori este nevoie până la finalul anului în curs (adică până pe 31 decembrie). 

Ce poți modifica? 

Poți modifica orice informație din declarația unică:

  • venitul estimat
  • cheltuieli estimate
  • forma de impozitare
  • date privind contribuțiile sociale (sănătate și pensie), etc. 

Când trebuie să modifici declarația unică printr-o rectificativă?

Declarația rectificativă se depune în următoarele situații:

  1. Când sunt diferențe majore față de datele declarate inițial. 
  2. În situația în care ai estimat un venit mai mare decât cel pe care-l vei realiza de fapt până la finalul anului. 
  3. Dacă ai estimat un venit care te obligă să plătești contribuții sociale (sănătate și pensie), iar ulterior îți dai seama că de fapt vei avea un venit mult mai mic, la care nu vei mai fi obligat să achiți aceste contribuții, trebuie neapărat să depui o declarație rectificativă prin care modifici aceste date, astfel încât să nu mai achiți contribuțiile la sănătate și pensie. 
  4. Dacă te încadrezi în una din următoarele situații, trebuie să depui o declarație rectificativă: 
  • ai suspendat activitatea la Registrul Comerțului 
  • ai închis PFA-ul 
  • ți-ai schimbat datele personale (numele/domiciliul, etc.) 
  • vrei să treci de la sistem real la normă de venit, dacă legea îți permite (această modificare este posibilă în primul an de activitate sau, ulterior, după 2 ani fiscali consecutivi) 
  • vrei să mai adaugi o sursă de venit (ex. Obții venituri și din alte surse, precum venituri din investiții / chirii / drepturi de autor, etc.)

Articole similare