Cum plătești taxele și impozitele datorate de firmă?
Acasă » Contabilitate & legislație pe limba ta » Cum plătești taxele și impozitele datorate de firmă?

Cum plătești taxele și impozitele datorate de firmă?

Plata taxelor și impozitelor este una dintre responsabilitățile fundamentale ale oricărui antreprenor. Fie că ai o firmă nou înființată sau conduci o afacere cu mai mulți ani de activitate, înțelegerea modului în care funcționează sistemul fiscal și respectarea termenelor de plată sunt esențiale pentru succesul afacerii tale.

Află din acest articol ce și când trebuie să achiți, dar mai ales cum plătești taxele și impozitele datorate de firmă pentru a evita penalitățile și a menține o relație bună cu ANAF.

Ce taxe plătește un SRL?

Principalele taxe ale unei firme sunt impozitul (pe venit sau pe profit), TVA-ul, impozitul pe profitul distribuit prin dividende și taxele salariale.

Impozitul

În funcție de cifra de afaceri și alte condiții prevăzute de Codul Fiscal poți avea o firmă plătitoare de:

  • Impozit pe venit (microîntreprinderi)
    • 1% dacă obții venituri până în 60.000 de euro și nu desfășori activitate în domeniile cu cota de 3%
    • 3%, dacă ai venituri peste 60.000 de euro (dar până în 250.000 euro) SAU desfășori activitate în HoReCa, IT, jocuri pe calculator, domeniul juridic sau medical
  • Impozit pe profit
    • 16% pentru firmele care nu mai îndeplinesc condiția de încadrare în regimul microîntreprinderilor, firmele care optează pentru regimul de impozitare la profit, sau cele deja plătitoare de impozit pe profit

IMPORTANT: Din 2026, plafonul pentru microîntreprinderi se reduce la 100.000 euro.

Important: Aceste impozite se achită trimestrial, în urma raportării la ANAF prin Declarația 100.

TVA

TVA-ul se declară în funcție de perioada de raportare (lunar/trimestrial) prin Decontul de TVA 300 și se achită până pe 25 a lunii următoare celei pentru care se raportează. 

Cine achită TVA:

  • Firmele cu cifra de afaceri peste 300.000 lei/an
  • Firmele care optează voluntar pentru înregistrarea în scopuri de TVA

Dividende

Atunci când distribui profitul firmei asociaților sub formă de dividende trebuie să achiți un impozit pe dividende. Acesta se declară în declarația 100 și se achită la termenul prevăzut de lege. Este important să știi că:

  1. Poți scoate bani din firmă nu doar anual, ci și trimestrial, prin întocmirea unui bilanț interimar
  2. Impozitul pe dividende datorat va fi calculat prin aplicarea cotei de 10% (majorat de la 8% în 2025).

Taxe salariale

Dacă ai angajați pe firmă trebuie să depui lunar declarația 112 și să achiți până pe data de 25 taxele salariale. 

Cum plătești taxele și impozitele datorate de firmă?

Dacă ai o firmă trebuie să reții că toate taxele se declară prin declarațiile specifice și se plătesc la termenele prevăzute de lege astfel:

  1. Prin transfer bancar – cu OP (ordin de plată)
  2. Cash sau card, la casieriile ANAF – cu FV (foaie de vărsământ)

Cea mai la îndemână variantă de plată este desigur plata direct din contul bancar al firmei în contul de trezorerie aferent tipului de plată pe care îl faci. Cum procedezi?

  1. Contabilul îți va indica exact care este contul bancar unde trebuie să virezi banii – prin ordinul de plată
  2. Accesezi aplicația de banking 
  3. Completezi detaliile de plată (pentru ca ANAF să știe de la cine și pentru ce a primit suma de bani):
  • La CUI Beneficiar: trebuie să treci CUI-ul firmei tale și atât. În acest fel, ANAF-ul va ști în contul cărui plătitor să aloce suma. Atenție! Dacă faci o plată de TVA aferent operațiunilor intracomunitare și ai un cod de TVA intracomunitar, la CUI Beneficiar trebuie să treci Codul de TVA Intracomunitar.
  • La Număr de Referință a Plății (unele bănci au acest câmp) nu trebuie să treci nimic. Acesta este un număr alocat ulterior de către bancă pentru a identifica transferul efectuat.
  • La Detalii: este bine să treci un scurt rezumat al plății efectuate. De exemplu:
    • impozit pe venit trimestrul 2
    • impozit dividende
    • tva trimestrul 1
    • impozit salarii februarie 2024 etc.

Ce se întâmplă dacă nu plătești la timp?

Te afli în situația în care nu poți achita obligațiile fiscale ale societății la termenul stabilit? Trebuie să știi că vor exista consecințe, în funcție de taxa sau impozitul de plată. Iată la ce trebuie să te aștepți:

  1. Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 1 an la 5 ani sau cu amendă, reţinerea şi neplata în cel mult 60 de zile de la termenul de scadenţă prevăzut de lege, a impozitelor şi/sau contribuţiilor prevăzute de Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale. Sunt încadrate aici atât impozitul pe dividende, cât și contribuțiile salariale.
  2. Pentru obligațiile de plată neachitate, ANAF generează dobânzi și penalități accesorii.
  3. Conform legii, organele fiscale pot institui poprire pe conturile societății și nici o altă plată nu va mai putea fi efectuată până la stingerea datoriilor. 

Ce soluții există?

  1. Poți solicita de la ANAF o eșalonare de plată pentru a fragmenta plățile pe o perioadă de până la 12 luni.
  2. Dar cel mai sigur este să ai o legătură strânsă cu contabilul, pentru a te sfătui cu privire la optimizarea afacerii și pentru a putea anticipa astfel sumele datorate Fiscului.

Calendar fiscal – termene importante

Pentru a fi în regulă cu ANAF și a evita penalitățile, este esențial să știi exact când trebuie să plătești fiecare tip de taxă. Iată calendarul complet al obligațiilor fiscale pentru SRL-uri, organizat pe perioade de plată:

Lunar (până pe 25)

  • TVA – pentru plătitorii lunari (declarația 300)
  • Taxe salariale – impozit pe salarii, CAS, CASS, CAM (declarația 112)
  • Contribuția la Fondul de Garantare a Creanțelor Salariale – 0,25% din fondul de salarii

Trimestrial

  • Impozit pe venit (micro) – 1% sau 3% din cifra de afaceri (declarația 100)
  • Impozit pe profit – 16% din profitul realizat (declarația 101)
  • TVA – pentru plătitorii trimestriali (declarația 300)
  • Impozit pe dividende – 10% din dividendele distribuite (declarația 100)

Semestrial

  • 30 iunie: Prima rată impozit pe construcții (50% din suma anuală)
  • 31 octombrie: A doua rată impozit pe construcții (50% din suma anuală)

Anual

  • 25 mai: Declarația unică (pentru administratori cu venituri din dividende)
  • 31 mai: Depunerea situațiilor financiare anuale (bilanțul anual)

O afacere de succes este o afacere care reușește în primul rând să își achite toate obligațiile de plată la timp, atât către parteneri, cât și către stat. Astfel, cu un cashflow bine organizat, poți planifica și poți seta noi obiective de dezvoltare a business-ului.

Articole similare