Ce înseamnă TVA? Ghid pentru antreprenori
Acasă » Ce înseamnă TVA? Ghid pentru antreprenori

Ce înseamnă TVA? Ghid pentru antreprenori

Freelancer sau antreprenor, indiferent de domeniul de activitate trebuie să știi ce înseamnă TVA. Iată un scurt ghid pentru antreprenori care cuprinde informații despre cotele de tva, deductibilitatea taxei, dar și obligațiile unui plătitor de tva.

Ce este TVA-ul?

Taxa pe valoarea adăugată (TVA) este un impozit indirect suportat de consumatorul final al bunului/serviciului respectiv. 

Important:

  1. În tranzacțiile efectuate pe teritoriul României TVA-ul îmbracă diferite cote. 
  2. TVA-ul se aplică tuturor operațiunilor efectuate de către persoane fizice sau juridice, care implică plăți, cu excepția situațiilor enunțate de lege. Asta înseamnă că atât persoanele fizice, cât și persoanele juridice (indiferent de forma juridică) plătesc TVA-ul. 

Cotele de TVA

În prezent, în România, există trei cote de TVA:

  1. cota standard: 19%
  2. cote reduse: 9% și 5%.

Iată cum și când se aplică fiecare din cotele reduse de TVA, și care sunt tranzacțiile pentru care TVA-ul se calculează prin aplicarea cotei standard:

Cota redusă de TVA de 5% 

Dacă ești plătitor de TVA, trebuie să aplici cota de TVA de 5% la facturarea livrărilor de bunuri precum:

  • manuale școlare, cărți, ziare şi reviste
  • clădiri utilizate drept cămine de bătrâni şi de pensionari/case de copii/centre de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap
  • locuinţe care au o suprafaţă utilă de maximum 120 mp, cu o valoare sub 450.000 lei, exclusiv TVA.

Aceeași cotă redusă se aplică și facturilor aferente prestării de servicii de 

  • accesul la castele, muzee, case memoriale, monumente istorice, monumente de arhitectură şi arheologice, grădini zoologice şi botanice, târguri, expoziţii şi evenimente culturale, evenimente sportive, cinematografe.
  • cazare în cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu funcție similară, inclusiv închirierea terenurilor amenajate pentru camping 
  • sau de restaurant şi de catering, cu excepția băuturilor alcoolice.

Cota redusă de TVA de 9% 

Alte produse precum

  • proteze şi accesorii ale acestora
  • produse ortopedice
  • medicamente de uz uman şi veterinar
  • alimente, inclusiv băuturi, cu excepția băuturilor alcoolice
  • animale şi păsări vii din specii domestice
  • semințe, plante şi ingrediente utilizate în prepararea alimentelor

se facturează prin aplicarea cotei reduse de 9%. De asemenea, serviciilor de alimentare cu apa și de canalizare li se aplică aceeași cotă de 9%.

Toate celelalte servicii sau livrări de bunuri se facturează prin aplicarea cotei standard de de 19%. 

Important:

De la 1 ianuarie 2023, intră în vigoare unele modificări privind tva-ul, conform OG 16/15.07.2022, după cum urmează:

  1. majorarea cotei de la 5 la 9% pentru cazarea în cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu funcție similară, inclusiv închirierea terenurilor amenajate pentru camping
  2. majorarea cotei de la 5 la 9% pentru serviciile de restaurant și de catering
  3. cota redusă de TVA de 5% pentru livrarea de locuințe de maxim 120 mp se va aplica locuințelor de până la 600.000 lei.

Toate aceste modificări se aplică începând cu anul 2023.

Plătitor sau neplătitor de TVA?

Dacă vrei să înființezi o firmă, indiferent de forma juridică (SRL, PFA, II, IF), trebuie să știi că la înființare ești neplătitor de TVA. Ulterior, poți deveni plătitor de TVA dacă depășești plafonul de 300.000 lei.

Neplătitor de TVA: ce beneficii ai?

Nefiind plătitor de TVA viața de antreprenor este mult simplificată: mai puține declarații, modul de facturare simplificat, claritate. Iată care sunt principalele beneficii:

  • emiți facturi fără TVA (la vânzare, nu aplici cotă de TVA și nu colectezi TVA, deci nu datorezi TVA mai departe către bugetul de stat) 
  • mai puține obligații declarative, mai puțină birocrație

Plătitor de TVA: când te ajută în afaceri?

Deși ca plătitor de TVA trebuie să 

  • emiți cu TVA facturile (sau bonurile fiscale, dacă folosești casă de marcat) 
  • să depui declarațiile de TVA 
  • și să plătești TVA-ul (diferența dintre taxa colectată de la vânzări și taxa dedusă de la cheltuieli): TVA de plată = TVA colectat – TVA deductibil

trebuie să știi că sunt și situații în care să fii plătitor de TVA poate fi un avantaj important:

  1. dacă un potențial partener de afacere este plătitor de TVA, acesta va căuta un partener de la care să își poată deduce TVA-ul – deci un plătitor de TVA
  2. dacă vrei să faci tranzacții cu operatori din UE, nu plătești TVA-ul partenerului
  3. dacă ai mai mulți furnizori plătitori de TVA nu ai dreptul să deduci TVA la achiziție nefiind și tu înregistrat în scopuri de TVA.

Pentru a înțelege mai bine avantajele de a fi plătitor sau neplătitor de TVA, voi lămuri mai bine ce presupune TVA deductibilă și TVA colectat. Citește în continuare.

TVA colectată – Cum se colectează TVA-ul?

TVA-ul este colectat de fiecare persoană înregistrată în scopuri de TVA, care prin emiterea facturilor de vânzare de bunuri/servicii, impune și colectează TVA de la clienții săi. Ești plătitor de TVA? Trebuie să știi că acest TVA colectat nu îți aparține ție, ci sunt bani datorați statului, pe care trebuie să-i declari în decontul de TVA și să îi virezi la ANAF.

TVA deductibilă – Cum se deduce TVA-ul?

Ce este TVA-ul deductibil? 

Reprezintă TVA-ul aferent facturilor de achiziții. Cum te ajută? Îți poți deduce TVA-ul pentru achizițiile pe firmă din TVA-ul încasat de la clienți, și astfel, poți obține un TVA de plată mai mic, sau chiar de recuperat. 

TVA deductibil = TVA-ul din facturile de vânzare – TVA din facturile de plată

Conform reglementărilor Codului Fiscal, TVA-ul datorat la stat se poate reduce, dacă îndeplinești anumite condiții:

  1. ești înregistrat ca plătitor de TVA
  2. ai o evidență completă a încasărilor și plăților (se regăsesc în jurnalul de vânzări și cumpărări primit de la contabil)
  3. ai înregistrate în contabilitate cheltuieli deductibile, în baza documentelor justificative

Cum știi dacă facturile primite de la furnizori au un TVA deductibil? 

Codul fiscal vine cu lămuriri în acest sens și împarte cheltuielile în

  • Cheltuieli deductibile: transport, cazare (în scopul activității economice), salariile, cheltuieli cu marketingul, dobânzile și penalitățile
  • Cheltuieli nedeductibile: dobânzile și amenzile datorate statului, impozitul pe profit/venit, sponsorizările
  • Cheltuieli parțial deductibile: cheltuielile sociale și cele de protocol, pierderile de materie primă/tehnologice, ajutoarele din partea statului.

Exemplu:

Firma Allure SRL a dezvoltat o afacere de tip dropshipping și este înregistrată în scopuri de TVA. Cum își poate deduce TVA-ul?

Deși o afacere de tip dropshipping nu are nevoie de un spațiu de depozitare, există cheltuieli deductibile pe care firma le poate folosi pentru a diminua taxa datorată:

  • promovare și reclamă: flyere, bannere, promovare cu ajutorul Google sau pe rețelele sociale, influenceri etc.
  • diverse softuri care pot automatiza monitorizarea și actualizarea produselor
  • cheltuieli de dezvoltare a website-ului, și/sau a unei aplicații etc.

Obligații privind TVA-ul

Atunci când ești plătitor de TVA ai avantajul de a-ți putea deduce taxa și de a reduce suma datorată către ANAF. Trebuie să reții că acest avantaj vine și cu niște obligații:

  1. trebuie să ai grijă la înregistrarea cheltuielilor ca deductibile, parțial deductibile sau nedeductibile
  2. trebuie să declari TVA-ul lunar/trimestrial și să achiți tva-ul datorat la termenul scadent
  3. să acorzi atenție situațiilor în care unui colaborator i se anulează codul de TVA și să acționezi în consecință

Ce se întâmplă dacă unui partener i se anulează codul de TVA?

Retragerea codului de TVA poate avea consecințe asupra partenerului tău, precum imposibilitatea deducerii TVA-ului, dar și pentru tine. Iată cum te poate afecta:

  1. dacă este clientul tău îți poate solicita stornarea facturilor emise și refacturarea după reactivarea codului de TVA. Acest lucru poate duce la o încasare întârziată, sau chiar o pierdere a creanțelor (există riscul ca ulterior, clientul să nu mai recunoască obligația)
  2. dacă este un furnizor, atunci TVA-ul și cheltuielile aferente facturilor primite de la el nu mai sunt deductibile, iar înregistrarea acestora în contabilitatea ta îți poate aduce amenzi și penalități. 

Pentru a evita eventualele amenzi trebuie să acorzi o atenție sporită TVA-ului și cheltuielilor înregistrate în contabilitate. Sau poți căuta servicii de contabilitate potrivite afacerii tale și să beneficiezi de profesionalismul unui contabil dedicat.

Similar Posts