Când este util să ai mai multe SRL-uri?
Acasă » Cum să administrezi o firmă » Când este util să ai mai multe SRL-uri?

Când este util să ai mai multe SRL-uri?

Te tentează ideea de a-ți face un portofoliu de afaceri? Poți oricând să înființezi o firmă și un PFA, sau chiar mai multe firme de tip SRL. Află în cele ce urmează când este util să ai mai multe SRL-uri și ce trebuie să știi în acest sens.

Scurt reminder

Până la data de 5 iulie 2020 nu era posibil să ai mai multe firme în care să fii asociat unic. În urma modificărilor aduse de legea 102/2020,

  • poți să fii asociat unic în mai multe firme de tip SRL
  • și de asemenea, un SRL poate avea ca asociat unic o altă SRL (alcătuită dintr-o singură persoană). 

Atenție! 

Deși poți avea mai multe SRL-uri, doar una dintre acestea poate să dețină statutul de firmă plătitoare de impozit micro. Dacă vrei să deții mai multe firme trebuie să ai în vedere că toate celelalte sunt obligate să plătească impozit pe profit.

Când este util să ai mai multe SRL-uri?

SRL-ul este o formă juridică potrivită pentru orice business, indiferent de mărime sau domeniul de activitate. De altfel, printre beneficiile unui SRL amintim următoarele:

  • înființare rapidă
  • ușor de administrat
  • permite mai multe coduri CAEN (fără necesitatea de a avea experiență sau studii în domeniu)
  • permite să ai oricât de mulți angajați
  • ai posibilitatea de accesa finanțări
  • și chiar de a face un leasing.

Acestea sunt doar câteva dintre beneficiile multiple pe care le ai cu un SRL. Acum să discutăm însă despre utilitatea de a avea nu doar unul, ci mai multe SRL-uri. Așadar, iată când este util să ai mai multe SRL-uri:

#1 Vrei să desfășori mai multe activități

SRL-ul îți permite să desfășori activitate pe mai multe coduri CAEN, însă sunt anumite situații în care este bine ca activitățile să fie separate pe firme:

  1. unele activități sunt impozitate diferit
    1. micro 1% (nu poți desfășura anumite activități)
    2. micro 3% (pentru activități precum HoReCa, IT, stomatologie)
    3. impozit pe profit 16% (dacă ai venituri din consultanță)
  2. sau riști să pierzi anumite oportunități de contracte atunci când potențialul client vede printre codurile CAEN ale firmei anumite activități care i se par nepotrivite. 

De exemplu:

Firma Beta oferă servicii de design grafic, dar totodată are în lista codurilor CAEN secundare codul CAEN 5630 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor.

Potențialul client, ALFA – fiind un ONG cu profil social – decide să refuze contractul din cauza codului secundar al furnizorului.

#2 Vrei să păstrezi statutul de microîntreprindere

Pe lângă faptul că poți deține doar o microîntreprindere, trebuie să reții că deși poți desfășura activitate în aceleași domenii pe toate firmele, trebuie să fii atent la cifra de afaceri totală. De ce este important? Deoarece conform ultimelor modificări fiscale, cifra de afaceri pentru încadrarea la microîntreprinderi se va calcula ținând cont de veniturile obținute de toate firmele legate. Ce înseamnă asta? Că se va ține cont de cifra de afaceri obținută de toate firmele tale care desfășoară activitate pe codul CAEN respectiv. Astfel, riști să îți pierzi statutul de microîntreprindere.

Reamintim aici că: 

  1. noul plafon pentru încadrarea ca microîntreprindere este de 500.000 de euro.
  2. noul plafon pentru impozitarea cu cota 1% este 60.000 de euro, cu condiția ca firma să nu desfășoare activitate în horeca sau IT (în caz contrar va aplica 3% indiferent dacă cifra de afaceri nu depășește 60.000 de euro).

#3 Vrei să rămâi neplătitor de TVA

Statutul de neplătitor de TVA te ajută atunci când ești la început și nu îți permiți să adaugi TVA la costul produsului sau serviciului tău, dar și în relațiile cu partenerii comerciali.

Este adevărat că anumite firme preferă să lucreze cu plătitori de TVA ca să își deducă din taxa pe care o au ei de plătit, însă alții preferă firmele neplătitoare de TVA, pentru că și ei la rândul lor sunt neplătitori și este mai simplu din punct de vedere al administrării contabilității. 

Reamintim avantajele menținerii firmei ca neplătitoare de TVA:

  • taxe mai mici dacă ești micro și nu ai un volum mare de cheltuieli
  • scapi de stresul depunerii declarațiilor pentru TVA
  • dar și de obligația plății de TVA la bugetul de stat
  • se reduce costul serviciilor de contabilitate
  • poți să reduci prețul față de concurență (care poate sunt plătitori de TVA) și astfel să obții un avantaj pe piață

Desigur, te poate ajuta să ai o firmă plătitoare de TVA, și altele neplătitoare, pentru a maximiza oportunitățile de business și pentru a oferi astfel partenerilor de business posibilitatea de a alege modul de facturare.

#4 Ai nevoie de numerar mai mult de 50.000 lei

Conform noilor modificări, casieria unei firme nu poate depăși soldul de 50.000 de lei. Asta înseamnă că nu poți dispune de cash decât în această limită. Cum poți mări această sumă? Cu mai multe firme. 

Atenție:

  1. Banii din casieria unei firme 
  • pot fi folosiți strict pentru firma respectivă
  • trebuie să existe nu doar scriptic (în acte), ci și faptic (să îi poți arăta în cazul unui control).
  1. Pentru sumele care depășesc plafonul de 50.000 de lei se plătesc amenzi de 25% din suma care depășește plafonul legal.
  2. În cazul în care banii există scriptic, dar nu și faptic, se consideră minus de inventar și în cazul unui control pot fi impozitați prin aplicarea procentului de 10% (venituri din alte surse) și a unei amenzi.

#5 Mai multe oportunități 

Mai multe firme înseamnă negreșit mai multe oportunități

  1. de succes
  2. de finanțare
  3. de expunere

Să le luăm pe rând.

Cu mai multe firme ai mai multe șanse să reușești.

Se spune că pentru a avea un business de succes trebuie să eșuezi în nouă afaceri. Dacă pornim de la această idee, atunci dacă deții mai multe firme este posibil să îți maximizezi șansele de reușită. Astfel, poți testa mai multe domenii, mai multe idei, mai multe direcții.

Cu mai multe firme ai mai multe șanse să obții finanțări.

De multe ori, pentru a extinde activitatea ai nevoie să suplimentezi cu finanțări externe. Intră aici:

  • fonduri de la investitori
  • credite bancare
  • și fonduri nerambursabile.

Dacă ai mai multe firme, poți atrage mai multe fonduri, care însumează mai mult decât suma pe care ai putea să o obții cu o singură societate.

Tot aici am putea să adăugăm și posibilitatea de a obține un leasing. Conform legislației, poți achiziționa active (mașini) pe firmă, iar o modalitate de a le plăti este prin obținerea unui leasing. Mai multe firme înseamnă posibilitatea de a încheia mai multe contracte de leasing, și deci de a achiziționa mai multe mașini.

#6 Vrei să împarți activitatea pe centre de profit și de cost

Este util să împarți activitatea pe centre de profit și de cost, deoarece în acest fel ai o evidență clară a surselor de câștig și a pierderilor. 

Atunci când ne referim la împărțirea pe centre de cost și de profit în cadrul unei firme, facem de fapt referire la împărțirea firmei pe mai multe centre de gestiune/departamente. Altfel, o variantă mai eficientă și rapidă ar fi distribuirea acestor departamente/centre de gestiune pe mai multe firme, cu CAEN-uri diferite.

Astfel, poți să ai pe firme diferite:

  • dezvoltare de soft
  • consultanță
  • marketing și vânzări etc. 

Acestea sunt principalele beneficii de care te poți bucura dacă înființezi mai multe SRL-uri, cu atât mai mult dacă acestea sunt microîntreprinderi. Tot ce îți rămâne să faci este o analiză a obiectivelor și a activităților vizate, și să stabilești dacă și cum ți-ai putea maximiza oportunitățile de business având mai multe firme în loc de una singură.

Articole similare