Acasă » Idei de afaceri » Servicii de telemedicină: Cum prestezi legal și ce trebuie să știi?
|

Servicii de telemedicină: Cum prestezi legal și ce trebuie să știi?

Dacă ești medic și vrei să îți suplimentezi veniturile, dar nu dispui de suficient timp pentru a presta servicii la mai multe clinici, trebuie să știi că poți oferi servicii medicale și de la distanță. Află din acest articol tot ce trebuie să știi despre serviciile de telemedicină: cum le prestezi legal și ce trebuie să știi?

Ce este telemedicina?

Prin definiție, telemedicina reprezintă modalitatea de a presta servicii de asistență medicală de la distanță, prin intermediul tehnologiei. Astfel, prin intermediul telemedicinei, medicul poate oferi consultații folosind mijloace de comunicare precum apeluri video, convorbiri telefonice, mesaje text și imagini. 

Cum poți să îți desfășori activitatea ca medic cu ajutorul telemedicinei?

Telemedicina elimină barierele legate de locație, astfel încât un medic poate furniza servicii medicale de oriunde, chiar și pentru pacienți din altă localitate. Iată ce servicii poți presta ca medic dacă apelezi la telemedicină:

  1. Consultații online: poți oferi consultații medicale cu ajutorul tehnologiei, atât prin apeluri video, cât și telefonice. În cadrul unei consultații poți stabili un diagnostic pe baza întrebărilor și răspunsurilor, poți face recomandări pentru analize și investigații și poți prescrie o schemă de tratament. De asemenea, poți oferi și servicii de interpretare a analizelor medicale deja efectuate de pacient.
  2. Controale online: Poți verifica evoluția unui pacient căruia i-ai oferit o consultație fizic.
  3. Monitorizare: Dacă ai pacienți cronici, le poți monitoriza starea de sănătate de la distanță.

Care sunt beneficiile telemedicinei?

Telemedicina are multe avantaje, atât pentru medici cât și pentru pacienți. Iată câteva dintre beneficiile telemedicinei:

  1. Accesibilitate: Poți presta servicii medicale oricărui pacient, 100% online, fără deplasări, indiferent de locația geografică. 
  2. Costuri reduse: Deoarece consultațiile video elimină necesitatea deplasării fizice la un cabinet, se reduc astfel costurile pacienților, dar și costurile administrative suportate de medici (nu mai este necesar un cabinet fizic și dispare astfel costul cu spațiul).
  3. Monitorizare continuă: Cu ajutorul serviciilor medicale oferite prin telemedicină, îți poți monitoriza pacienții cu afecțiuni cronice într-un mod regulat. 
  4. Rapiditate și flexibilitate: Datorită tehnologiei, pacienții pot obține mai repede o programare pentru o consultație sau un control online decât pentru o consultație în cabinet. Totodată, medicii își pot organiza consultațiile online în afara programului.

Care sunt dezavantajele telemedicinei?

Deși telemedicina aduce o serie de avantaje semnificative, există și câteva limitări. Printre dezavantajele telemedicinei merită menționate:

  1. Limitarea examinării: În cadrul unei consultații online ca medic nu îți poți examina fizic pacientul. Mai exact, nu îi poți examina și asculta cu stetoscopul bătăile inimii, respirația, și nici nu poți verifica tensiunea arterială. De asemenea, nu poți face o evaluare a ochilor, urechilor, nasului, gurii și gâtului pacientului și nici nu poți să verifici diferite părți ale corpului pentru inflamații neobișnuite sau să palpezi ganglionii limfatici.
  2. Diagnostic greșit sau incomplet: Deoarece diagnosticul este pus strict în baza răspunsurilor pacientului la întrebările medicului, fără o examinare fizică detaliată, există riscul ca anumite afecțiuni să nu fie diagnosticate.

Totuși, telemedicina rămâne o soluție optimă pentru facilitarea accesului la servicii medicale și totodată, o modalitate eficientă pentru suplimentarea veniturilor ca medic.

Telemedicina în România a devenit o soluție tot mai relevantă pentru problemele din sistemul medical. În continuare, vom trece peste aspectele legale și informațiile importante pentru medicii care doresc să presteze servicii de telemedicină.

Sunt medic, cum pot să prestez servicii de telemedicină?

Indiferent de specializare, dacă vrei să prestezi servicii de telemedicină trebuie să te organizezi juridic. Iată ce forme juridice sunt potrivite pentru această activitate.

PFI (Persoană Fizică Independentă)

Înființarea unui PFI este opțiunea perfectă pentru medicii care doresc să profeseze independent, fiind o alternativă pe care o au doar cei care desfășoară profesii liberale. Este similar cu PFA-ul din punct de vedere al administrării și al sistemului de impozitare, dar diferă prin modul de înființare. Ca PFI, trebuie să te înregistrezi direct la ANAF, nu la Registrul Comerțului. În rest, taxele PFI și modul de administrare sunt similare PFA-ului. 

După înființare, vei avea nevoie de

  • un cont bancar (îți poți folosi contul personal, dar este recomandat să îți separi încasările și cheltuielile PFI-ului de cele personale pentru a avea o evidență contabilă clară)
  • un program de contabilitate sau un contabil. Alternativ, îți poți ține singur contabilitatea însă trebuie să ai grijă să respecți toate regulile pe care le prevede legea pentru contabilitatea în partidă simplă.
  • un certificat digital de semnătură electronică (îți va fi necesar pentru SPV și pentru RO e-Factura)
  • sau cel mai bine, un contabil.

Ca PFI vei putea să îți deduci cheltuielile legate de 

  • costurile cu salariații (poți avea maxim 3 angajați)
  • chiriile spațiilor pe care le folosești pentru a-ți desfășura activitatea
  • echipamentele medicale
  • programele informatice
  • abonamentele la internet 
  • servicii de contabilitate, consultanță, etc.
  • dar și contribuțiile CAS și CASS. 

Din venitul net vei plăti 10% impozit pe venit, iar CAS de 25% si CASS de 10% vei plati la plafoanele legale, stabilite în funcție de salariul minim pe economie.Pentru taxele și impozitele datorate vei depune anual declarația unică.

SRL (Societate cu Răspundere Limitată)

Deși complexă din punct de vedere al înființării (presupune mai multă birocrație decât un PFA), este o formă de organizare foarte versatilă și permite asocierea cu alți medici sau profesioniști. Pentru a presta servicii de telemedicină este necesar să ai codul CAEN principal 8621 – Activități de asistență medicală specializată.

Având un SRL îți poți deduce aceleași cheltuieli ca și pe PFA sau PFI, dar modul de impozitare este diferit. 

Astfel, 

  • dacă ai minim un angajat cu normă întreagă sau ți-ai făcut un contract de mandat ca administrator, remunerat cu salariul minim brut, atunci vei plăti impozit pe venitul microîntreprinderilor 3% (dacă ai venituri sub 500.000 de euro); cota de impozitare se va aplica la cifra de afaceri.
  • dacă nu îndeplinești condițiile pentru încadrarea firmei ca microîntreprindere, atunci vei datora impozit pe profit de 16% din profitul net.

Desigur, la taxele și impozitele datorate, trebuie să adaugi și taxele pentru un salariat, precum și impozitul pe dividende de 8% (datorat pentru dividendele distribuite – banii retrași din firmă sub formă de dividende), dar și CASS în cazul în care dividendele ridicate depășesc plafonul legal.

Atenție:

Pentru înființarea unui SRL ai nevoie obligatoriu de

  • un sediu social (contract de comodat/închiriere sau asistență juridică)
  • un contabil

Dacă vrei mai multe informații despre SRL, ai aici un ghid înființare SRL pentru a te asigura că ai tot ce îți trebuie pentru a porni activitatea de telemedicină rapid.

Cum pot presta servicii de telemedicină?

Dacă vrei să prestezi servicii de telemedicină după ce te-ai organizat juridic, ai câteva variante, după cum urmează:

  1. platforme de consultații video-text securizate (de exemplu aplicația Dr-Online care oferă flexibilitate și confort)
  2. un contract de colaborare cu clinici private (de exemplu Medlife)
  3. un cabinet propriu (cu organizarea consultațiilor pe Zoom, Teams etc.)

Pentru a fi în legalitate trebuie să:

  1. ai licențele și certificările necesare
  2. ai o formă legală de organizare (SRL, PFA, PFI)
  3. ai o asigurare profesională validă
  4. te asiguri că platforma de telemedicină pe care o folosești respectă standardele de securitate și confidențialitate a datelor pacienților
  5. fii la curent cu noile tehnologii și tendințe în telemedicină.

Sfaturile StartCo:

  • Alege forma juridică potrivită pentru a-ți declara veniturile din telemedicină în funcție de obiectivele tale și de veniturile și cheltuielile estimate.
  • Păstrează o evidență contabilă corectă.
  • Declară-ți veniturile la timp pentru a evita penalizările și amenzile ANAF.

Articole similare