Cum se autorizează codurile CAEN?De ce anumite coduri CAEN trebuie autorizate la sediu sau la un punct de lucru?
Acasă » Cum să administrezi o firmă » Cum se autorizează codurile CAEN? De ce anumite coduri CAEN trebuie autorizate la sediu sau la un punct de lucru?
|

Cum se autorizează codurile CAEN? De ce anumite coduri CAEN trebuie autorizate la sediu sau la un punct de lucru?

Conform noilor prevederi (legea 265/2022) toate codurile CAEN declarate în actul constitutiv trebuie să fie și autorizate. În rândurile de mai jos vei afla cum se autorizează codurile CAEN și de ce anumite coduri CAEN se autorizează doar la punctul de lucru sau la terți.

Cum se autorizează codurile CAEN?

Autorizarea codurilor CAEN se face prin depunerea la ONRC a Declarației pe proprie răspundere (Anexa 2) în care se menționează codurile CAEN pentru care se dorește autorizarea. Conform Legii 265/2022, Anexa 2 este o declarație pe proprie răspundere cu privire la autorizarea activității, care a înlocuit fostele Declarații pe proprie răspundere tip model 1, model 2 și model 3.

Important:

    • autorizarea codurilor CAEN se face pentru locul de unde se desfășoară activitatea, existând posibilitatea autorizării în una, două sau toate cele trei instanțe:
      • la sediul social – firma este autorizată să desfășoare activitățile respective la sediu
      • la un punct de lucru – firma este autorizată să desfășoare activitățile respective la un punct de lucru
      • la terți – firma este autorizată să desfășoare activitățile respective în afara sediilor și a punctelor de lucru, adică la terți. Această opțiune este cel mai adesea utilizată de către freelanceri sau persoanele care nu au un loc fix de muncă, ci își desfășoară activitatea „pe teren”.
    • dacă apar modificări precum:
      • schimbarea sediului social,
      • înființarea unui punct de lucru,
      • modificarea activității de bază, trebuie să se depună o nouă declarație pentru autorizare CAEN. 

Cu StartCo poți autoriza coduri CAEN 100% online direct din platformă, fără drumuri la instituții. 

Declarația M2 versus Declarația M3

Declarația M2 și declarația M3 pentru autorizarea codurilor CAEN (la înființare, respectiv ulterior, la apariția modificărilor) au fost înlocuite cu Declarația pe proprie răspundere începând cu luna decembrie 2022, ca urmare a intrării în vigoare a Legii 265/2022.

De ce anumite coduri CAEN trebuie autorizate la sediu sau la un punct de lucru?

Autorizarea codurilor CAEN se poate face la sediu, la punctul de lucru sau la terți, în funcție de locul de unde se desfășoară fizic activitatea economică.

Spre exemplu:

  • dacă o societate prestează servicii de web design și își desfășoară activitatea la biroul clienților sau în alte locații, atunci este nevoie de autorizarea la terți a codurilor CAEN 6201, 6311, 6312
  • dacă o firmă de contabilitate își desfășoară activitatea atât de la biroul propriu, cât și de la clienți, atunci va avea nevoie de autorizare cod caen la sediul firmei/punctul de lucru și la terți
  • dacă o firmă are un magazin online de tip dropshipping atunci activitatea se poate desfășura de la sediul social, fără a fi nevoie de un punct de lucru; în acest caz pentru codul CAEN 4791 va fi suficientă autorizarea caen la sediul social. Dacă firma are și punct de lucru, codul CAEN se poate autoriza și la punctul de lucru.
  • dacă o firmă desfășoară activități de comerț cu amănuntul în magazine, atunci activitatea trebuie autorizată la sediul social sau la un punct de lucru. Motivul este acela că, prin definiție, activitatea de comerț în magazine presupune existența unui magazin într-o locație fixă unde are loc vânzarea produselor. Autorizarea activității la terți (în afara sediilor, din alte locații) este improprie în acest caz.
  • similară cu exemplul de mai sus este situația în care o firmă desfășoară activități de transport alternativ (CAEN 4939), activitate care se autorizează la terți întrucât activitatea de transport nu poate fi desfășurată de la un sediu sau punct de lucru.

Cât costă autorizarea mai multor coduri CAEN?

La înființare poți menționa ca domenii de activitate secundare mai multe coduri CAEN, fără taxe suplimentare. Totodată, este important de știut că toate codurile CAEN menționate în Actul Constitutiv trebuie să fie și autorizate pentru desfășurarea activității de la sediu, un punct de lucru, sau de la terți. Ulterior, orice modificare presupune plata unor taxe în plus la ONRC.

Unde pot verifica ce coduri CAEN am autorizate?

Codurile CAEN autorizate la înființare vor fi menționate în Certificatul Constatator de Autorizare. Dacă vrei să verifici dacă un cod CAEN este sau nu autorizat, este suficient să soliciți de la Registrul Comerțului un certificat constatator de bază.

Este important să știi ce coduri CAEN are firma ta și unde sunt autorizate iar dacă este cazul să faci modificările necesare. Evită sancțiunile și asigură-te că ai autorizate codurile CAEN necesare activităților economice pe care le desfășori.

Articole similare