Am nevoie de contabil dacă firma mea nu are activitate?
Acasă » Cum să administrezi o firmă » Am nevoie de contabil dacă firma mea nu are activitate?

Am nevoie de contabil dacă firma mea nu are activitate?

Am nevoie de contabil dacă firma mea nu are activitate? Aceasta este o întrebare la care orice antreprenor trebuie să știe răspunsul. De ce? Pentru că sunt situații în care o firmă poate să nu aibă activitate, dar pot să existe obligații fiscale pe care trebuie să îndeplinești. 

Ce presupune o firmă fără activitate?

Pot exista diferite situații în care o firmă nu are activitate, după cum urmează:

Firmă nou înființată, fără activitate

Din momentul constituirii, o firmă începe să aibă activitate fiscală. Totuși, atunci când o firmă este nou înființată, activitatea economică propriu-zisă poate să nu se desfășoare imediat, sau se desfășoară la un nivel redus. Astfel, volumul de activitate (facturi de vânzări, cheltuieli, etc.) este foarte scăzut sau chiar inexistent. 

În această situație vorbim despre o situație temporară, de moment, în care firma apare ca activă la Registrul Comerțului și în evidența ANAF, dar în realitate este fără activitate. 

Ce înseamnă asta? 

  1. Firma trebuie să depună declarațiile periodice (lunare/trimestriale/anuale) și situațiile financiare, în funcție de specificul activității și de vectorul fiscal.
  2. Firma poate să desfășoare în continuare activitate.

Firmă fără activitate, din cauza unor dificultăți financiare

Uneori, din cauza condițiilor din piață sau din lipsa fondurilor, afacerea poate să înregistreze dificultăți. Fiind într-un impas financiar, volumul de activitate poate să scadă foarte mult sau chiar total, pentru o anumită perioadă relativ scurtă. În acest caz, firma deși apare ca activă la ONRC și ANAF, este o firmă fără activitate. 

Ce înseamnă asta? 

  1. Firma trebuie să depună declarațiile periodice (lunare/trimestriale/anuale) și situațiile financiare, în funcție de tipul specificul activității și de vectorul fiscal.
  2. Firma poate să desfășoare în continuare activitate.

Firmă fără activitate, suspendată

Atunci când activitatea nu poate fi redresată rapid, dar nu ești neapărat decis să renunți definitiv la afacere, poți decide suspendarea activității pentru o perioadă de maxim 3 ani la Registrul Comerțului. 

Ce presupune asta?

  1. În acest caz firma nu poate desfășura activitate economică.
  2. Pe perioada suspendării se acordă regimul derogatoriu.

Ce presupune regimul derogatoriu?

Conform regimului derogatoriu firma nu mai trebuie să depună declarațiile pe 0 cât timp activitatea este suspendată (dar nu mai mult de 3 ani). 

Când se acordă regimul derogatoriu? 

Dacă soliciți suspendarea activității firmei pentru o perioadă de până la trei ani, ți se acordă din oficiu regimul derogatoriu, conform Ordonanței 11/2022, care modifică art. 101 alin.4 indice 1 din Codul de procedură fiscală. Astfel, pentru perioada de inactivitate temporară nu trebuie să depui declarațiile fiscale, până la data reluării activității.

Important:

  • Chiar dacă se acordă regimul derogatoriu, situațiile financiare trebuie depuse anual, chiar și în perioada de inactivitate temporară.
  • O firmă nu poate fi suspendată pentru mai mult de 3 ani. După acești 3 ani fie îți reiei activitatea, fie radiezi firma. 

Am nevoie de contabil dacă firma mea nu are activitate?

Chiar dacă firma ta nu mai are activitate, obligațiile declarative există.

În concluzie, ai nevoie de un contabil pentru întocmirea și depunerea declarațiilor fiscale și a situațiilor financiare anuale, pe zero pentru o firmă

  1. fără activitate, nou înființată
  2. fără activitate, ca urmare a unui blocaj financiar
  3. fără activitate, suspendată (doar situațiile financiare).

Articole similare