Am nevoie de contabil dacă firma mea nu are activitate?
Acasă » Cum să administrezi o firmă » Am nevoie de contabil dacă firma mea nu are activitate?

Am nevoie de contabil dacă firma mea nu are activitate?

Am nevoie de contabil dacă firma mea nu are activitate? Aceasta este o întrebare la care orice antreprenor trebuie să știe răspunsul. De ce? Pentru că sunt situații în care o firmă poate să nu aibă activitate, dar pot să existe obligații fiscale pe care trebuie să îndeplinești. 

Ce presupune o firmă fără activitate?

Pot exista diferite situații în care o firmă nu are activitate, după cum urmează:

Firmă nou înființată, fără activitate

Din momentul constituirii, o firmă începe să aibă activitate fiscală. Totuși, atunci când o firmă este nou înființată, activitatea economică propriu-zisă poate să nu se desfășoare imediat, sau se desfășoară la un nivel redus. Astfel, volumul de activitate (facturi de vânzări, cheltuieli, etc.) este foarte scăzut sau chiar inexistent. 

În această situație vorbim despre o situație temporară, de moment, în care firma apare ca activă la Registrul Comerțului și în evidența ANAF, dar în realitate este fără activitate. 

Ce înseamnă asta? 

  1. Firma trebuie să depună declarațiile periodice (lunare/trimestriale/anuale) și situațiile financiare, în funcție de specificul activității și de vectorul fiscal.
  2. Firma poate să desfășoare în continuare activitate.

Firmă fără activitate, din cauza unor dificultăți financiare

Uneori, din cauza condițiilor din piață sau din lipsa fondurilor, afacerea poate să înregistreze dificultăți. Fiind într-un impas financiar, volumul de activitate poate să scadă foarte mult sau chiar total, pentru o anumită perioadă relativ scurtă. În acest caz, firma deși apare ca activă la ONRC și ANAF, este o firmă fără activitate. 

Ce înseamnă asta? 

  1. Firma trebuie să depună declarațiile periodice (lunare/trimestriale/anuale) și situațiile financiare, în funcție de tipul specificul activității și de vectorul fiscal.
  2. Firma poate să desfășoare în continuare activitate.

Firmă fără activitate, suspendată

Atunci când activitatea nu poate fi redresată rapid, dar nu ești neapărat decis să renunți definitiv la afacere, poți decide suspendarea activității pentru o perioadă de maxim 3 ani la Registrul Comerțului. 

Ce presupune asta?

  1. În acest caz firma nu poate desfășura activitate economică.
  2. Totuși, trebuie să depui periodic declarații pe 0.

Firmă fără activitate, suspendată, cu regim derogatoriu

Dacă ai o firmă fără activitate și vrei să nu ai stresul declarațiilor, trebuie să știi că există și varianta de a suspenda activitatea firmei pentru o perioadă de maxim 3 ani la ONRC și de a solicita aprobare pentru regimul derogatoriu de la ANAF.

Ce presupune regimul derogatoriu?

Prin aprobarea regimului derogatoriu firma nu mai trebuie să depună declarațiile pe 0 cât timp activitatea este suspendată (maxim 3 ani). 

Când se acordă regimul derogatoriu? 

Dacă vrei să soliciți aprobarea regimului derogatoriu trebuie să îndeplinești cumulativ anumite condiții, după cum urmează:

  • să nu desfășori nici un fel de activitate
  • să nu obții niciun fel de venituri (din exploatare, financiare, extraordinare sau alte elemente similare veniturilor)
  • să nu ai angajați sau colaboratori plătiți în regim de reținere la sursă a impozitului
  • să ai toate declarațiile fiscale depuse și toate obligațiile de plată achitate la ANAF
  • să nu ai în curs de soluționare o cerere de restituire a impozitelor, taxelor și contribuțiilor 
  • să nu fie în curs de derulare un control al Fiscului
  • să nu fii declarat inactiv ca urmare a expirării sediului sau din alte cauze.

Important:

Indiferent dacă se solicită sau nu regimul derogatoriu, o firmă nu poate fi suspendată pentru mai mult de 3 ani. După acești 3 ani fie îți reiei activitatea, fie radiezi firma. 

Am nevoie de contabil dacă firma mea nu are activitate?

Chiar dacă firma ta nu mai are activitate, obligațiile declarative există. Când și pentru ce ai nevoie de contabil dacă ai o firmă fără activitate?

Ai nevoie de un contabil pentru întocmirea și depunerea declarațiilor fiscale și a situațiilor financiare anuale, pe zero pentru o firmă

  1. fără activitate, nou înființată
  2. fără activitate, ca urmare a unui blocaj financiar
  3. fără activitate, suspendată

Astfel, singura variantă în care poți să nu ai nevoie de un contabil dacă firma nu are activitate, este atunci când ceri suspendare cu regim derogatoriu. Însă nu uita, asta este posibil doar pentru o perioadă de maxim 3 ani și numai în anumite condiții. Indiferent că întâmpini dificultăți financiare sau ai o firmă nouă, nu uita de îndeplinirea obligațiilor declarative și de plată.

Articole similare