Radiere SRL - cum închizi o firmă?
Acasă » Contabilitate & legislație pe limba ta » Radiere SRL – cum închizi o firmă?

Radiere SRL – cum închizi o firmă?

Ai o firmă care înregistrează pierdere și nu mai ai resurse pentru a o redresa? Sau poate nu mai vrei să desfășori activitate pe firma actuală? Trebuie să ai în vedere că nu o poți lăsa așa fără să o radiezi. Află cum decurge procedura de radiere SRL – cum închizi o firmă, care sunt pașii, ce acte sunt necesare și cât durează. 

Când poți să închizi un SRL?

Ai o afacere care nu mai este profitabilă? Recomandarea este să o închizi. Află care sunt situațiile când poți să închizi un SRL și chiar este recomandat să o faci.

Când este necesară închiderea unei firme?

Cauzele pentru care poți decide închiderea unei firme sunt multiple:

  1. contextul economic nefavorabil (exemplu: criza provocată de pandemie)
  2. rezultatele financiare slabe în raport cu investiția
  3. relațiile tensionate dintre asociați 
  4. schimbarea obiectivelor profesionale și personale etc.  

De ce este recomandat să închizi o firmă pe care nu o mai folosești?

De multe ori firmele sunt lăsate fără activitate, și fără depunerea declarațiilor fiscale, în speranța că ONRC va radia din oficiu firma. Trebuie să știi că acest lucru se întâmplă foarte rar și este foarte riscant să aștepți. De ce? Pentru că firma va fi declarată inactivă iar fapta ți se va înscrie în cazierul fiscal

Cum se închide un SRL?

Pentru a închide o firmă 

  • te poți ocupa singur
  • sau poți apela la o firmă specializată.

Mai mult, procedura se poate realiza 

  • atât în varianta clasică, cu depunerea dosarului la Registrul Comerțului
  • cât și online, printr-o platformă 100% digitală.  

Cât durează închiderea unui SRL?

Închiderea unei societăți comerciale se face potrivit dispozițiilor Legii 31/1990. Astfel, radierea firmei presupune 2 etape și în total poate dura până la 2-3 luni.

Etapa 1: Dizolvarea și lichidarea simultană

În această primă etapă trebuie să depui la Registrul Comerțului dosarul cu hotărârea adunării generale prin care asociații declară că doresc închiderea firmei fără datorii/decizia de dizolvare.

Cum decurge?

Înainte de inițierea acestei etape este important să te asiguri că:

  • au fost plătite toate taxele și impozitele datorate
  • au fost depuse toate declarațiile fiscale obligatorii
  • nu există dobânzi sau penalități neinstituite (se verifică în fișa contribuabilului și în certificatul de atestare fiscală de la ANAF)

Ce urmează?

Registrul Comerțului publică intenția de radiere a firmei în Monitorul Oficial.

Etapa 2: Radierea (dizolvare propriu-zisă)

În cadrul acestei etape se depune încă un dosar prin care societatea intră în procedura de dizolvare.

Ce documente cuprinde dosarul?

  • certificat de atestare fiscală ANAF (nu mai vechi de 30 de zile)
  • Bilanț de lichidare întocmit și depus de contabil la ANAF și aprobat de asociați (semnat de contabil și asociați)
  • Raport de lichidare întocmit de contabil și aprobat de asociați (semnat de contabil și asociați)

Important:

  1. Pentru această etapă documentele contabile pot fi pregătite de contabilul firmei tale imediat după depunerea documentelor pentru Etapa 1.
  2. În situația în care nu te înțelegi cu asociații cu privire la împărțirea bunurilor, trebuie să știi că apare și o etapă intermediară, respectiv lichidarea firmei. În acest caz va fi nevoie de un lichidator autorizat.
  3. Cererea de radiere se va depune după trecerea a 30 de zile de la data publicării hotărârii în Monitorul Oficial. 
  4. Proiectul de repartizare a activelor trebuie să cuprindă descrierea detaliată și datele de identificare ale activelor repartizate. 
  5. Situația financiară de lichidare va fi certificată de un lichidator.

Nu mai ai activitate pe firmă? Nu aștepta radierea din oficiu! Păstrează-ți cazierul fiscal curat și închide-ți SRL-ul conform legii.

Articole similare