Suspendare activitate firmă
Acasă » Contabilitate & legislație pe limba ta » Suspendare activitate firmă

Suspendare activitate firmă

Cu siguranță ai auzit de cazurile în care o firmă devine inactivă fiscal pentru că ANAF a decis suspendarea ca urmare a expirării sediului sau dintr-un alt motiv. Trebuie să știi că se poate face suspendare activitate firmă și doar la ONRC, la solicitarea firmei. Când, cum și de ce ai nevoie? Citește articolul complet.

Suspendare activitate firmă

Ce înseamnă suspendarea activității firmei?

În afară de suspendarea făcută de către Fisc, sunt situații când un SRL își poate întrerupe activitatea economică, fără a-și înceta existența. Astfel, prin suspendarea activității firmei se înțelege concret încetarea activității economice a firmei pentru o perioadă limitată, solicitată de reprezentantul legal. 

Pentru cât timp se poate suspenda activitatea firmei?

Activitatea unei firme poate fi suspendată, la cerere, pentru o perioadă de maximum 3 ani. După acest timp

  • fie se reia activitatea economică
  • fie se începe procedura de închidere a firmei. 

Ce se întâmplă dacă nu alegi una din cele două opțiuni? Dacă nu faci nimic, vei începe să cumulezi amenzi pentru declarații nedepuse și impozite neachitate. În plus, ONRC poate dizolva firma din oficiu,

Ce se întâmplă cu firma pe perioada înreruperii activității?

O firmă a cărei activitate economică a fost suspendată (din oficiu, de către Fisc, sau la cerere), devine inactivă. Totuși, asta nu înseamnă că încetează să existe, ci își păstrează personalitatea juridică. Astfel, în toată perioada de suspendare, firma 

  1. nu își mai poate desfășura activitatea pentru care s-a autorizat, deci nu poate emite facturi și nu poate înregistra venituri
  2. își poate menține conturile bancare și își poate gestiona sumele deținute în cont
  3. poate încasa bani din facturile emise anterior suspendării
  4. nu trebuie să depună declarații la ANAF (se acordă regim derogatoriu din oficiu)
  5. își poate relua oricând activitatea prin reactivare la ONRC, fără a ține cont de perioada solicitată.

Important: Pentru a nu depune declarații fiscale pe zero pe perioada suspendării, în anumite situații poți solicita regimul derogatoriu la ANAF ulterior înregistrării suspendării activității la ONRC . Asta înseamnă că nu vei mai depune declarații, dar trebuie depuse în continuare situațiile financiare anuale.

Când se face suspendarea activității firmei?

Indiferent că ai o firmă veche, sau una nouă, fără istoric, poți decide suspendarea activității pe o perioadă de maxim 3 ani. Iată care sunt două din situațiile care pot duce la suspendare activitate firmă:

  1. ai înființat o firmă, dar încă nu știi ce vrei să faci concret. În acest caz, o poți suspenda la ONRC și poți solicita regimul derogatoriu la ANAF pentru a nu depune declarațiile pe zero.
  2. ai o firmă veche, cu activitate, care a ajuns într-un impas, dar pe care nu vrei să o închizi, ci ai nevoie de timp pentru redresare. Poți solicita întreruperea activității la Registrul Comerțului pentru timpul de care ai nevoie, dar nu mai mult de 3 ani.

Cum se face suspendare activitate firmă?

Deții o firmă a cărei activitate vrei să o întrerupi temporar? Trebuie să depui la oficiul Registrului Comerţului de pe lângă tribunalul unde firma îşi are sediul social, o serie de documente necesare pentru înregistrarea la ONRC a acestei menţiuni. Cum poți face asta și de ce acte ai nevoie? Citește în continuare.

Modalități de suspendare

Suspendarea activității firmei la ONRC se poate face:

  1. fizic, prin depunerea dosarului cu documentele aferente la ghișeul ONRC
  2. online, prin intermediul platformei StartCo, fără deplasări și dosare cu șină – simplu, rapid și eficient

Documente necesare la suspendarea activității firmei

În funcție de modalitatea aleasă, pentru suspendarea activității firmei sunt necesare:

  • cererea de înregistrare prin care soliciţi înregistrarea menţiunii privind suspendarea temporară a activităţii firmei, însoţită de o 
  • declaraţie-tip pe propria răspundere din care să rezulte că persoana juridică nu desfăşoară la sediul social, la sediile secundare sau în afara acestora/desfăşoară activităţile declarate o perioadă de maxim 3 ani
  • hotărârea adunării generale a asociaţilor/acţionarilor sau decizia asociatului unic privind suspendarea temporară a activităţii, prin care va fi specificată durata suspendării, precum şi momentul reluării activităţii.

Daă alegi să faci suspendarea firmei prin platforma StartCo, vei avea nevoie doar de buletinele asociaților și ale administratorilor pe care le încarci cu câteva click-uri. Restul documentelor se generează și se transmit automat către ONRC.

Ce documente se modifică în firmă atunci când se suspendă activitatea?

La solicitarea suspendării activității firmei, Registrul Comerțului va emite noi certificate constatatoare de autorizare a activității, pe care va fi menționat faptul că firma nu desfășoară nicio activitate economică. În rest, toate documentele oficiale ale firmei vor rămâne neschimbate până la reluarea activității, când poți face orice modificare dorești.

Articole similare