Ai sediul social în apartament? Află ce taxe și impozite trebuie să plătești
La înființarea unei firme poți alege să închiriezi un spațiu destinat sediului social, sau poți stabili domiciliul fiscal acasă. Trebuie să ai în vedere totuși că a doua variantă poate însemna o creștere a impozitului pe clădiri pe care îl plătești pentru locuința ta. Urmează să înființezi sau ai deja o firmă cu sediul social în apartament? Află ce taxe și impozite trebuie să plătești în numele firmei și în nume propriu.
- Ce taxe și impozite trebuie să plătești pentru o firmă cu sediul social în apartament?
- Impozitul pe clădiri
- Cum se calculează impozitul pe clădiri pentru un apartament în care este stabilit sediul social al unei firme?
- Când se majorează impozitul pe clădiri?
- Cheltuieli cu întreținerea la sediul social
Ce taxe și impozite trebuie să plătești pentru o firmă cu sediul social în apartament?
Deții sau vrei să înființezi o firmă cu sediul social în apartament? În funcție de obiectul de activitate poți datora următoarele taxe și impozite:
- impozitul pe clădiri
- taxa pentru serviciile de reclamă și publicitate
- taxa pentru afișaj în scop de reclamă și publicitate
- impozit pe spectacole
- alte taxe locale
Impozitul pe clădiri
Ce este impozitul pe clădiri?
Orice persoană care are în proprietate o clădire situată în România datorează anual impozit către bugetul local al
- comunei,
- oraşului sau al
- municipiului în care este amplasată clădirea.
În cazul municipiului Bucureşti, impozitul şi taxa pe clădiri se datorează către bugetul local al sectorului în care este amplasată clădirea.
Cine are obligația de a plăti impozitul pe clădiri?
Impozitul pe clădiri este anual și se datorează, după caz, de:
- titularul dreptului de proprietate asupra clădirii la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent
- locatar, în cazul în care la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, clădirea face obiectul unui contract de leasing financiar
- fiduciar, în cazul în care la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, clădirea face obiectul unui contract de fiducie.
Observație: În cazul în care o clădire se află în proprietatea comună a două sau mai multe persoane, fiecare dintre proprietarii comuni ai clădirii datorează impozitul pentru spaţiile situate în partea din clădire aflată în proprietatea sa. Dacă nu se pot stabili părţile individuale ale proprietarilor în comun, fiecare proprietar în comun datorează o parte egală din impozitul pentru clădirea respectivă.
Impozitul pe clădiri deținute de persoanele juridice (art. 460 din Codul Fiscal)
Impozitul pe clădiri deținute de persoanele juridice se calculează în funcție de destinație, după cum urmează:
- Pentru clădirile rezidenţiale se aplică o cotă cuprinsă între 0,08%-0,2% asupra valorii impozabile a clădirii.
- Pentru clădirile nerezidenţiale se aplică o cotă cuprinsă între 0,2%-1,3%, inclusiv, asupra valorii impozabile a clădirii.
- Pentru clădirile nerezidenţiale utilizate pentru activităţi din domeniul agricol se aplică o cotă de 0,4% asupra valorii impozabile a clădirii.
- În cazul clădirilor cu destinaţie mixtă se determină prin însumarea impozitului calculat pentru suprafaţa folosită în scop rezidenţial, cu impozitul calculat pentru suprafaţa folosită în scop nerezidenţial.
Valoarea impozabilă este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datorează impozitul şi poate fi:
- ultima valoare impozabilă înregistrată în evidenţele organului fiscal
- valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat
- valoarea finală a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în cursul anului fiscal anterior
- valoarea care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate
Observație: În cazul în care proprietarul clădirii nu actualizează valoarea impozabilă în ultimii 5 ani anteriori anului de referință, cota impozitului/taxei pe clădiri este de 5%
Impozitul pe clădiri deținute de persoanele fizice
Se stabilește distinct pentru:
- clădiri rezidențiale (art. 457 din Codul Fiscal)
- clădiri nerezidențiale (art. 458 din Codul Fiscal)
- clădiri cu destinație mixtă (art. 459 din Codul Fiscal)
Află cum se calculează impozitul pe clădirile deținute de persoanele fizice, în funcție de destinația acestora.
Cum se calculează impozitul pe clădiri pentru un apartament în care este stabilit sediul social al unei firme?
Conform art. 459 din Codul Fiscal, în cazul clădirilor cu destinaţie mixtă aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul se calculează prin însumarea:
- impozitului calculat pentru suprafaţa folosită în scop rezidenţial
- și a impozitului determinat pentru suprafaţa folosită în scop nerezidenţial.
Observații:
- Dacă proprietarul nu declară la organul fiscal suprafaţa folosită în scop nerezidenţial, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de 0.3% asupra valorii impozabile determinate conform art. 457 (clădiri rezidențiale).
- În cazul în care suprafețele folosite în scop rezidențial și cele folosite în scop nerezidențial nu pot fi evidențiate distinct, se aplică următoarele reguli:
- dacă la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal fără activitate economică, atunci impozitul se calculează conform art. 457( clădiri rezidențiale)
- dacă la adresa clădirii există o firmă care își desfășoară activitatea economică la sediul social și își decontează cheltuielile cu utilitățile, atunci impozitul pe clădiri se calculează conform prevederilor art. 458 (clădiri nerezidențiale)
- dacă firma desfășoară activitate economică la sediul social dar nu își decontează cheltuielile cu utilitățile, atunci impozitul pe clădiri se calculează conform prevederilor art. 457 (clădiri rezidențiale).
Când se majorează impozitul pe clădiri?
Dacă vrei să înființezi o firmă cu sediul social în apartamentul personal trebuie să știi că impozitul pe locuință se poate majora.
Iată care sunt situațiile când se majorează sau nu impozitul pe locuința unde s-a stabilit domiciliul fiscal al unei firme:
- Dacă la sediul firmei (sau al unui PFA) stabilit în apartament
- NU se desfășoară activitate economică,
- prin contractul de comodat NU se stabilește o suprafață pentru sediul firmei
- și utilitățile NU sunt suportate de firmă, atunci impozitul pe imobil NU se va majora.
- Dacă la sediul firmei (sau al unui PFA) stabilit în apartament
- se desfășoară activitate economică,
- prin contractul de comodat NU se stabilește o suprafață pentru sediul firmei
- și utilitățile NU sunt suportate de firmă, atunci impozitul pe imobil NU se va majora.
- Dacă la sediul firmei (sau al unui PFA) stabilit în apartament
- se desfășoară activitate economică,
- prin contractul de comodat NU se stabilește o suprafață pentru sediul firmei
- și utilitățile sunt suportate de firmă, atunci impozitul pe imobil se va majora pentru întregul apartament (și se va calcula cf art 458 din CF).
Cheltuieli cu întreținerea la sediul social
Un lucru important de știut este faptul că în cazul în care ai firma cu sediul social în apartament îți poți deduce cheltuielile cu utilitățile doar dacă desfășori activitate la domiciliul fiscal. Pentru asta trebuie să îndeplinești câteva condiții:
- trebuie să ai un contract de comodat în care să se specifice
- faptul că firma va suporta cheltuielile cu utilitățile și întreținerea
- și suprafața în care aceasta își desfășoară activitatea
- trebuie să înregistrezi în evidența contabilă a firmei un decont de cheltuieli pe numele proprietarului, la care să anexezi:
- copia facturii de utilități și documentul de confirmare a plății, conform procentului stabilit în contract
- dispoziția de plată
Ce cheltuieli se pot deduce?
-
- cheltuieli comune aferente imobilului
- cheltuieli cu energia electrică
- cheltuieli cu gazele naturale
- cheltuieli de termoficare
- apă și canalizare.