Sunk Costs (costuri nerecuperabile)
Acasă » Sunk Costs (costuri nerecuperabile)
| |

Sunk Costs (costuri nerecuperabile)

În afaceri obiectivul este obținerea și maximizarea profitului. Totuși, pentru a face bani ai nevoie să cheltui bani înainte, să acoperi anumite costuri inevitabile. Află din acest articol ce sunt așa numitele “sunk costs” și cum te poți pregăti adecvat pentru a suporta aceste costuri nerecuperabile.

Ce sunt sunk costs?

Sunk costs reprezintă toate costurile suportate de o firmă care nu mai pot fi recuperate. Deși ele sunt irelevante pentru luarea deciziilor viitoare, ele sunt necesare în afaceri conform principiului “cheltuie bani pentru a face bani”. Astfel, pentru a dezvolta și a crește o afacere trebuie să cheltui bani pentru anumite investiții auxiliare precum: cheltuieli cu marketingul și promovarea, software, echipamente etc.

Deși costurile nerecuperabile nu ar trebui să influențeze deciziile de business, există tentația de a continua să faci ceva în funcție de cât de mult timp, efort sau bani ai investit. Astfel apare eroarea costului irecuperabil (sunk cost bias). 

Cum funcționează acest sunk cost bias?

Eroarea costurilor nerecuperabile reprezintă ideea de a continua, într-un mod nejustificat, irațional, să investești resurse (timp, bani sau efort) deși anterior, în urma unor astfel de investiții, nu ai obținut rezultate favorabile. 

De exemplu:

Vrei să lansezi pe piață o idee de business pentru care investești în promovare un buget de 5.000 de euro. Ulterior, apar diverse obstacole precum necesitatea obținerii unor autorizații și achiziția unor echipamente care depășesc cu mult bugetul disponibil. Pentru că ai investit cei 5.000 de euro nu vrei să renunți și mergi mai departe cu planul de lansare.

De ce este periculos acest sunk cost bias?

De multe ori, acțiunile bazate pe emoții, pe dorința de a acoperi sau de a evita o pierdere, ne fac să ne abatem de la deciziile raționale. Astfel, dacă ai investit resurse în ceva, nu înseamnă că trebuie să investești în continuare, în speranța amortizării și recuperării costurilor suportate. 

Care e modalitatea corectă de a privi lucrurile?

Decizia de a continua investiția într-o idee de business trebuie să se bazeze exclusiv pe costurile relevante. În mod rațional, costurile anterioare trebuie considerate ca fiind costuri neperformante, nerecuperabile și, prin urmare, trebuie să fie excluse atunci când se decid  investițiile ulterioare.

Revenind la exemplul anterior, ar trebui să pornești de la câteva întrebări relevante pentru continuarea proiectului:

Unde vreau să ajung? 

Se justifică banii investiți?

Am prea multe costuri? 

Pot recupera costurile de promovare în viitor?

Astfel, cheltuielile de marketing, deși semnificative, nu ar trebuie să influențeze decizia de a continua cu lansarea afacerii. Trebuie să se ia în considerare posibilitatea obținerii autorizațiilor și costurile viitoare. 

Exemple din business

Pentru a înțelege și pentru a identifica mai ușor costurile nerecuperabile, iată câteva exemple frecvent întâlnite în business. 

Firma ALFA vrea să lanseze o aplicație pentru managementul campaniilor din social media. Pentru a realiza produsul are nevoie de câteva investiții în:

Cercetare și dezvoltare

Pentru dezvoltarea aplicației firma investește 10.000 de euro pentru studii de piață și cercetare de UX (user experience).  

Costurile de marketing

Una din cheltuielile comune oricărui tip de afacere este costul de marketing. Pentru a facilita vânzarea produsului ALFA investește 5.000 de euro în promovarea prin canalele de social media și email marketing.

Salarii

Pentru a realiza aplicația ALFA angajează programatori pentru care salariile ating un cost de 20.000 de euro. 

Toate aceste costuri reprezintă o investiție necesară realizării produsului, dar sunt costuri nerecuperabile. Astfel, dacă nu va exista o cerere suficient de mare pentru aplicația dezvoltată, decizia de a se continua investiția nu trebuie să ia în calcul costurile deja suportate, ci pierderea pe care ar putea să o înregistreze ALFA dacă va continua să investească bani într-un produs nerentabil.

Orice decizie de business trebuie să se bazeze pe rațiune, și nu pe emoție. Așadar, deși utile și necesare, sunk costs sunt costuri care te pot determina să acționezi emoțional, și prin urmare, riști să pierzi mai mulți bani. Privește aceste costuri exact așa cum sunt – o investiție nerecuperabilă, dar necesară – și fii pregătit oricând să te detașezi de un proiect nerentabil.

Articole Similare