Ghid deschidere cont SPV
Acasă » Ghid deschidere cont SPV

Ghid deschidere cont SPV

De astăzi firmele și PFA-urile vor putea comunica cu Fiscul doar online. Află ce este, ce poți face în spațiul privat virtual, ce riști dacă nu îți faci cont – toate informațiile în acest ghid pentru deschidere cont SPV. 

Ce este SPV?

SPV ANAF este prescurtarea de la Spațiul Privat Virtual ANAF – locul unde toate persoanele fizice și juridice pot interacționa cu ANAF-ul. Spaţiul Privat Virtual este serviciul online pus la dispoziție gratuit de ANAF, care permite vizualizarea şi consultarea situaţiilor fiscale.

Cine se poate înregistra în SPV?

Serviciul Spaţiul Privat Virtual este disponibil 

  • persoanelor fizice care desfășoară o profesie independent ca PFA, II, IF sau care obțin venituri din diverse surse pe care trebuie să le declare la ANAF
  • persoanelor juridice
  • asocierilor și altor entități fără personalitate juridică

Ce poți face în SPV ANAF?

Prin serviciul Spațiul Privat Virtual (SPV) poți primi sau poți să transmiți documente de la/către ANAF. Astfel, poți

  1. să depui online Declarația Unică sau alte declarații fiscale
  2. să soliciți cazier fiscal și alte documente eliberate de ANAF
  3. verifica istoricul tău de contribuabil (obligații fiscale achitate/de plată, status fiscal, etc.)
  4. descărca decizii de impunere
  5. obține adeverințe de venit anuale
  6. plătești taxele, impozitele și contribuțiile datorate

Ce documente îți vor putea fi comunicate de ANAF începând de astăzi?

  1. documente emise automat de către ANAF:
  • decizii de impunere 
  • decizii referitoare la obligaţiile de plată accesorii
  1. emise la cererea contribuabilului:
  • situaţia obligaţiilor fiscale de plată 
  • certificatul de atestare fiscală
  • adeverinţă de venit
  • vector fiscal

Ce documente vei putea transmite către ANAF?

  1. cereri privind situația obligaţiilor fiscale de plată/achitate
  2. cerere de eliberare a certificatului de atestare fiscală
  3. cerere privind destinaţia sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual – formular 230
  4. declarația unică
  5. alte declarații fiscale

Ce nu poți face în SPV?

În SPV nu se pot verifica obligațiile fiscale datorate autorităților publice locale precum: 

  • impozit pe teren
  • impozit pe locuință
  • impozit pe autoturism
  • alte impozite locale.

Cum îți faci cont în SPV ANAF? Ghid deschidere cont SPV

Contul SPV se poate deschide 

  1. cu certificat digital calificat (pentru persoanele juridice, dar și cele fizice care dețin un astfel de certificat digital calificat)
  2. cu nume de utilizator şi parolă (persoanele fizice, care nu dețin un certificat digital)

Cum se deschide contul SPV?

Pasul I: Pentru a deschide un cont în Spațiul Privat Virtual trebuie să accesezi website-ul ANAF.

Pasul II: Selectezi “Înregistrare în Spațiul Privat Virtual”

Pasul III: Alegi forma de organizare (persoană juridică sau fizică)

Iată care sunt pașii următori în funcție de forma de organizare.

Înregistrare în SPV ca persoană fizică

Ai o formă de organizare ( un PFA, II, IF) sau obții venituri din diverse surse pe care trebuie să le declari la ANAF? Îti poți face un cont în SPV ANAF 

  • fie prin înregistrarea cu user și parolă
  • fie prin înregistrarea cu un certificat digital (semnătură electronică calificată).
  1. Intră pe anaf.ro la secțiunea Înregistrare în Spațiul Privat Virtual – Persoane Fizice 
  1. Selectează înregistrare cu parolă și completează datele tale în formularul afișat.
  1. La câmpul „Tipul de aprobare” selectează din dropdown „Identificare vizuală on-line (sistem video)”.
  1. Vei putea apoi să te programezi pentru un scurt apel video cu un reprezentant ANAF care-ți va verifica identitatea.
  2. După verificarea identității, vei primi confirmarea activării contului pe adresa de email și te vei putea loga în contul tău SPV cu user-ul și parola selectate la înregistrare.

Atenție! 

  1. La fiecare logare vei primi un cod de verificare pe adresa de email menționată.
  2. Dacă pierzi datele de autentificare (user și parolă), le poți recupera doar prin intermediul adresei de email cu ajutorul căreia ai deschis SPV-ul.

Înregistrarea în SPV ANAF cu semnătură electronică

Dacă ai un certificat digital calificat emis pe numele tău, te poți înregistra direct, fără user și parolă (identitatea ta fiind deja verificată prin utilizarea semnăturii electronice calificate).

  1. Intră pe anaf.ro la secțiunea Înregistrare in Spațiul Privat Virtual – Persoane Fizice 
  1. Selectează înregistrare cu certificat digital și completează câmpul Cod de identificare fiscal (CUI/CNP) cu CNP-ul tău  
  1. Descarcă documentul de confirmare, completează-l cu datele tale și apoi încarcă-l pe site-ul furnizorului tău de semnătură electronică pentru a obține confirmarea acestora. Odată ce ai documentul de confirmare semnat de furnizorul de semnătură electronică, încarcă-l în câmpul de mai sus. 
  1. Așteaptă confirmarea activării contului pe adresa de email și apoi te vei putea loga în contul tău SPV folosind certificatul digital. 

Atenție! 

  1. Pentru a deschide un cont în SPV cu ajutorul certificatului digital trebuie să deții un certificat valid, emis de un furnizor autorizat (CertSign, DigiSign, AlfaSign, Transped, Certdigital etc.).
  2. Un certificat digital costă în jur de 30-50 de euro și trebuie reînnoit anual sau în funcție de oferta contractuală. 
  3. E important ca înainte de accesarea link-ului să ai deja token-ul aferent certificatului digital introdus în laptop. 

Înregistrare în SPV ca persoană juridică

Ai un SRL? Îti poți face un cont în SPV ANAF doar prin înregistrarea cu un certificat digital (semnătură electronică calificată). Iată ce pași trebuie să parcurgi:

  1. Asigură-te că ai un certificat digital calificat emis pe numele tău. În caz contrar, poți apela la contabil, care îți poate deschide cont SPV cu certificatul lui digital.
  2. Intră pe anaf.ro la secțiunea Înregistrare in Spațiul Privat Virtual – Persoane Juridice 
  1. Selectează înregistrare cu certificat digital și completează în câmpul Cod de identificare fiscal (CUI/CNP) CUI-ul firmei pentru care soliciți crearea contului SPV. Completează celelalte câmpuri din formular cu datele firmei, precum și ale titularului certificatului. Dacă titularul certificatului va fi contabilul, trebuie să îi pui la dispoziție și o împuternicire/procură. Dacă tu, în calitate de administrator, deții certificat digital, atunci este suficient să anexezi copia CI.
  1. Descarcă documentul de confirmare, completează-l cu datele tale și apoi încarcă-l pe site-ul furnizorului tău de semnătură electronică pentru a obține confirmarea acestora. Odată ce ai documentul de confirmare semnat de furnizorul de semnătură electronică, încarcă-l în câmpul de mai sus. 
  1. Așteaptă confirmarea activării contului pe adresa de email și apoi te vei putea loga în contul tău SPV folosind certificatul digital. 

Atenție! La fel ca în cazul persoanelor fizice care își fac un cont SPV folosind certificatul digital:

  1. Pentru a deschide un cont în SPV cu ajutorul certificatului digital trebuie să deții un certificat valid, emis de un furnizor autorizat (CertSign, DigiSign, AlfaSign, Transped, Certdigital etc.).
  2. Un certificat digital costă în jur de 30-50 de euro și trebuie reînnoit anual sau în funcție de oferta contractuală. 
  3. E important ca înainte de accesarea link-ului să ai deja token-ul aferent certificatului digital introdus în laptop. 

Înregistrarea în Spațiul Privat Virtual a devenit obligatorie, iar cei care nu o fac riscă să fie amendați sau să piardă anumite facilități fiscale! Urmează pașii pentru deschiderea unui cont SPV pentru a putea depune în continuare declarații la ANAF.

Similar Posts