ROI (Return on Investment). Ce este și cum se calculează?
Acasă » ROI (Return on Investment). Ce este și cum se calculează?

ROI (Return on Investment). Ce este și cum se calculează?

Vrei să-ți deschizi o firmă sau să investești într-o afacere? Indiferent de situație este bine să îți calculezi ROI-ul (rata de recuperare a investiției). Citește în continuare și află ce este și cum se calculează, dar și câteva exemple de calcul a ratei de recuperare a investiției (ROI – Return on Investment) din diferite domenii de business.

Ce este ROI (Return on Investment)?

ROI, o abreviere pentru „Return on Investment”, reprezintă rata de recuperare a investiției. Prin această formulă se măsoară profitabilitatea unei investiții prin compararea profitului net cu costul inițial al investiției. Exprimat în procent, ROI arată cât la sută din suma investită se întoarce ca profit. Sintetizând, ROI-ul îți indică dacă o anumită investiție este sau nu profitabilă. 

Beneficiile ROI

  1. Pentru a lua decizii informate privind investiția de timp și bani într-o afacere, trebuie să cunoști costurile, dar și capacitatea de a obține profit. Astfel, pentru a stabili dacă afacerea poate fi sau nu sustenabilă și scalabilă este util să calculezi periodic rata de rentabilitate a investiției. 
  1. Cu ajutorul ROI poți să urmărești și să analizezi dacă îți atingi toate obiectivele pe termen scurt sau lung.
  2. ROI te ajută să evaluezi performanța financiară a afacerii tale și să stabilești ce resurse vor fi alocate investiției. 

Cum se calculează “Return on Investment”?

ROI arată cât de profitabilă este o investiție. Astfel, pentru a determina rentabilitatea unei investiții trebuie să 

  1. stabilești care sunt costurile și veniturile aferente
  2. estimezi perioada investiției 
  3. determini timpul necesar pentru acoperirea cheltuielilor din veniturile realizate.

Pentru a determina ROI-ul ai nevoie de următoarea formulă de calcul:

ROI= (Venituri în urma investiției- Suma investită)*100/ Suma investită  

Exemplu:

Ai o firmă de contabilitate și trimiți un newsletter la 100 de antreprenori, potențiali clienți, oferindu-le primele 2 luni gratuite. În urma acestui newsletter

  • ai cheltuit 1.000 euro 
  • 10 dintre potențialii clienți citesc mesajul și te contactează
  • 5 dintre aceștia semnează contractul și devin clienți, aducând firmei venituri lunare de 5.000 de euro

ROI= (Venituri în urma investiției- Suma investită)*100/ Suma investită

= (2.000-1.000) *100/ 1.000

=100%

Asta înseamnă un câștig de 1 euro la fiecare euro investit, ceea ce înseamnă o profitabilitate bună.

Exemple din business 

Pentru a înțelege mai bine mecanismul din spatele acestui indicator de performanță, iată câteva exemple din diferite tipuri de business:

Exemplu:

  1. Ai un magazin de cosmetice, și faci o campanie de marketing pentru promovarea unor noi produse. Cheltuielile de marketing totalizează o sumă de 10.000 USD, iar campania îți aduce vânzări de 15.000 USD. 

ROI = (15.000 – 10.000) *100/ 10.000 = 50%

Observație: Pentru a obține informații reale despre câștigurile campaniei de marketing, trebuie să ții cont și de fluctuația vânzărilor și să faci comparații de la o lună la alta.

Astfel, folosind o campanie pe 3 luni, observi o creștere organică medie a vânzărilor de 4%/lună. Cheltuielile de marketing alocate sunt 10.000 USD/lună, iar vânzările obținute 15.000 USD/lună. Prin urmare,

ROI = (15.000 – 600 – 10.000)*100/ 10.000 = 44%

  1. Ai o fabrică și investești în noi utilaje pentru a moderniza fabrica. Campania industrială te costă 50 de milioane de dolari. Cu ajutorul acestor utilaje, firma obține venituri de 75 milioane de dolari.

ROI = (75 – 50)*100/50 = 50%, ceea ce înseamnă un câștig de 25 de milioane de dolari pentru cei 50 de milioane investiți, ceea ce înseamnă o profitabilitate bună

  1. Firma A cumpără acțiuni la firma B, o companie cotată public. La data achiziției, acțiunile firmei B se tranzacționează la 10,00 USD, iar firma B achiziționează 4 milioane de acțiuni, rezultând astfel un cost al investiției de 40 de milioane de dolari. 

Cinci ani de la data cumpărării, acțiunile firmei B cresc cu 20%, ajungând la o valoare de 12,00 USD per acțiune. Astfel, firma A decide să le vândă mai departe și obține venituri totale din vânzare de 48 milioane USD. 

ROI = (48 – 40)*100/ 40 = 20%, ceea ce înseamnă că firma A a obținut un câștig de 0.2 USD la fiecare 1 USD investit.

ROI este un indicator foarte util pentru a evalua investițiile și deciziile de afaceri. Determinând valoarea ROI poți să decizi mai ușor în ce afaceri este bine să investești și când este momentul potrivit să te retragi.

Similar Posts