Principiul 80/20 și cum se aplică în business
Acasă » Principiul 80/20 și cum se aplică în business

Principiul 80/20 și cum se aplică în business

Pentru a dezvolta o afacere scalabilă este nevoie de mult efort și implicare. Pentru rezultate optime trebuie găsit echilibrul între consumul de resurse și nivelul de productivitate obținut. Cum poți face asta? Cu ajutorul uneia dintre cele mai bune filosofii de optimizare – „Principiul Pareto”. Conform principiului Pareto (sau regula 80/20), poți obține 80% din rezultate cu doar 20% resurse. Citește mai departe și află mai multe despre principiul 80/20 și cum se aplică în business, precum și modul în care îl poți utiliza pentru a-ți optimiza afacerea.

Ce este principiul Pareto?

De regulă un antreprenor de succes este organizat și își planifică riguros fiecare pas, fiecare task, dar mai ales fiecare resursă alocată afacerii. Totuși, în practică, de multe ori poate fi dificil să acorzi o atenție egală tot timpul fiecărui aspect. 

Cum determini ce aspecte trebuie prioritizate pentru a crește productivitatea și randamentul afacerii? O metodă potrivită ar fi aplicarea principiului 80/20 în diverse operațiuni, marketing, vânzări și alte funcții ale afacerii. Astfel, poți utiliza mai bine resursele de care ai nevoie pentru a genera rezultatele dorite.

Ce este principiul 80/20?

Conform acestei reguli (principiul Pareto sau regula 80/20) 80% din rezultate provin din doar 20% din cauzele unui anumit eveniment. Acest principiu se aplică în diverse situații și domenii. Un aspect important de reținut este că procentele 80/20 nu sunt neapărat fixe. Ideea de la care pornește principiul Pareto este aceea că o minoritate generează o majoritate.

Principiul Pareto în business

În afaceri, cu ajutorul acestui raționament poți identifica task-urile, precum și aspectele sau segmentele cărora trebuie să le acorzi prioritate, pentru un nivel crescut de productivitate.

De exemplu, dacă 80% din profit provin de la 20% dintre clienți online, atunci merită să aloci o mare parte din atenție pentru promovarea afacerii prin intermediul rețelelor sociale, a reclamelor plătite, sau a website-ului propriu.

Rădăcinile principiului 80/20

Principiul Pareto este derivat din observațiile economistului italian Vilfredo Pareto („Cours d’economie politique”,1896), care

  1. a arătat în lucrarea sa că 80% din pământul din Italia era deținut de doar 20% din populație 
  2. de asemenea, a observat că 20% din păstăile sale de mazăre au produs 80% din recolta sa. 

Ulterior, la mijlocul anilor 1940, Dr. Joseph M. Juran, un cunoscut expert în managementul calității în epoca sa, a inventat termenul „Principiul Pareto” și a propus ca acesta să fie recunoscut ca principiu aplicabil în economie, afaceri, managementul timpului și chiar în sport. Astăzi, acest principiu poartă câteva denumiri diferite:

  • principiul Pareto
  • regula 80/20 (cea mai comună)
  • legea celor puțini dar critici
  • principiul dispersității factorilor

Cum se aplică în business principiul 80/20?

Practica a demonstrat că multitasking-ul aplicat în afaceri poate duce la o scădere dramatică a productivității, și prin urmare a rezultatelor. De aceea este vital să înveți să te concentrezi pe ceea ce contează cel mai mult și să încerci să direcționezi timpul, energia și banii către acele lucruri care produc cele mai bune rezultate cu cel mai mic efort posibil. Ce presupune asta? Aplicarea principiului 80/20 poate fi soluția potrivită. 

Cum influențează principul Pareto afacerea ta?

Regula 80/20 sugerează că 80% din veniturile firmei tale provin din 20% din eforturile tale de vânzare. Altfel spus, 20% din ceea ce faci influențează 80% din profiturile tale. Prin urmare, tot ce trebuie să faci este să identifici cele mai bune active ale afacerii tale și să le utilizezi cât mai eficient pentru a crea un plus de valoare. Iată ce influență are principiul Pareto în afacerea ta:

  1. Productivitate

Poți deveni mai productiv dacă prin îndeplinirea a 20% din sarcini vei obține 80% din rezultate. Așadar, pentru a obține cel mai mare impact, identifică acele sarcini care au cel mai mare impact și concentrează-te asupra lor.

  1. Luarea deciziilor

Principiul Pareto te poate ajuta să iei cele mai bune decizii. Ce ai de făcut:

  • identifică problemele 
  • stabilește cauzele acestor probleme
  • clasifică problemele în categorii
  • atribuie o valoare fiecărei probleme în funcție de impactul asupra afacerii 
  • elaborează un plan pentru a te concentra pe primele 20% dintre problemele care afectează afacerea și identifică ce probleme sunt în primele 20% (ideea principiului este că o singură soluție poate rezolva mai multe probleme

Afaceri care au aplicat principiul Pareto

Una dintre afacerile de succes care au aplicat acest principiu este Microsoft, care folosit principiul 80/20 pentru a corecta erorile din software-ul său. Mai exact, ei au descoperit că prin concentrarea pe cele 20% dintre erorile care au avut cel mai mare impact, echipele lor au reușit să împiedice 80% dintre erorile și blocările de sistem.

Exemple despre cum poți aplica în business-ul tău regula 80/20

În afaceri nu ai nevoie de miracole, ci de o bună optimizare, iar principiul Pareto te ajută să devii mai eficient. Iată câteva exemple despre cum să aplici acest principiu.

  1. Firma ALFA este o afacere de e-commerce. La o analiză a retururilor din ultimele două luni se constată că cele mai recente reclamații provin din faptul că clienții primesc produse deteriorate. Cum aplică ALFA principiul 80/20?
  • identifică problema: pierderi înregistrate din cauza retururilor
  • stabilește cauzele acestor probleme: produse deteriorate
  • elaborează un plan și identifică soluția: ALFA decide să schimbe ambalajul folosit cu unul mai bun pentru a proteja produsele în timpul expedierii, iar astfel rezolvă problema clienților care primesc produse deteriorate.
  1. Firma BETA este o societate de consultanță de fonduri nerambursabile. Pentru a obține clienți folosește cu preponderență promovarea prin marketing de conținut. Cum se aplică Pareto?

BETA analizează postările pe o anumită perioadă și realizează un clasament cu cele mai eficiente postări. Stabilește caracteristicile comune și încearcă să le utilizeze în următoarele materiale. Altfel spus, optimizează 80% din postări prin adaptarea lor în stilul celor 20% care generează trafic.

Un aspect important în aplicarea principiului 80/20 este faptul că regula nu se referă la cantitatea de efort pe care o depui, ci la cauzele și consecințele muncii tale. Astfel, scopul nu este de a minimiza cantitatea de efort, ci de a te concentra cu prioritate pe o anumită parte a muncii (20%) pentru a crea un impact mai mare (80%). Însă nu trebuie să neglijezi și celelalte taskuri/aspecte ale afacerii.

Similar Posts