Ce sunt efectele de rețea?
Acasă » Viața de antreprenor » Ce sunt efectele de rețea?(network effects)

Ce sunt efectele de rețea?(network effects)

Ai o afacere de tip B2C, un magazin fizic sau chiar unul online? Efectele de rețea joacă un rol major în succesul sau eșecul afacerii tale. Află din acest articol ce sunt efectele de rețea, cum îți influențează business-ul și cum le poți folosi pentru a-ți crește profitabilitatea.

Ce sunt efectele de rețea?

Efectul de rețea reprezintă fenomenul prin care valoarea unui produs, serviciu sau platformă crește pe măsură ce se mărește numărul de cumpărători, vânzători sau utilizatori care îl folosesc.

Tipuri de efecte de rețea

Pentru a stabili cum îți influențează afacerea trebuie să știi că există două tipuri de efecte de rețea:

  1. direct (efectul de rețea de aceeași parte)
  2. indirect (rețeaua transversală)

Efectul de rețea direct sau efectul de rețea de aceeași parte 

Este acel tip de efect de rețea care apare atunci când utilizatorii existenți beneficiază direct de atragerea de noi utilizatori. 

De exemplu, cu cât o rețea socială (Facebook, Instagram, Tik Tok, WhatsApp etc) are mai mulți utilizatori, cu atât este mai apreciată de aceștia.

Efectul de rețea indirectă sau rețeaua transversală

Apare atunci când utilizatorii unui produs cresc nu datorită unui câștig direct, ci datorită efectului unui produs complementar, care declanșează utilizarea de produse suplimentare.

Astfel, de exemplu, există efecte indirecte de rețea asociate cu utilizarea produselor electronice.

De exemplu: Utilizatorii existenți de pe Internet vor beneficia de adăugarea de noi utilizatori ca urmare a existenței pe piață a unor laptopuri și smartphone-uri ieftine.

Un alt exemplu este utilizarea Microsoft Windows a cărei valoare crește odată cu creșterea producției și disponibilității noilor aplicații și a altor produse complementare. 

Exemple de efect de rețea

Cel mai mare și mai renumit exemplu de efect de rețea este Internetul. Chiar dacă la începuturile sale avea foarte puțini utilizatori, iar valoarea sa era relativ mică, pe măsură ce numărul utilizatorilor a crescut, au fost create mai multe contacte, mai multe site-uri de vizitat și mai multe aplicații. Dezvoltarea și îmbunătățirea site-urilor web a atras mai mulți utilizatori să se conecteze și să facă afaceri între ei. În plus, pe măsură ce internetul a cunoscut creșteri ale traficului, a oferit mai multă valoare, ceea ce a dus la un efect de rețea.

Iată și alte exemple de companii și startup-uri puternic influențate de efectele de rețea:

  • E-commerce: eBay, Etsy, Amazon, Alibaba
  • Transport: Uber, Bolt, Freenow
  • Livrare: Uber Eats, Glovo, Tazz
  • Rețele sociale: Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Snapchat, Pinterest, Reddit, TikTok

Cum te ajută efectele de rețea?

În cazul efectelor de rețea decizia unui utilizator se bazează pe numărul de utilizatori care folosesc deja produsul. Astfel, cu cât sunt mai mulți utilizatori, cu atât crește mai mult interesul pentru produsul respectiv.

Cum îți influențează efectul de rețea afacerea? 

Concret, efectul de rețea te ajută să îți extinzi afacerea prin creșterea 

  • bazei de clienți
  • a cotei de piață 
  • și a propunerii de valoare globală a produsului, generând astfel un profit mai mare.

Cum te poți folosi de efectele de rețea pentru a-ți crește businessul?

Poți obține o afacere scalabilă prin valorificarea puterii efectelor de rețea. Iată cum poți folosi efectele de rețea pentru a facilita adoptarea produsului sau serviciului tău și pentru a atrage clienți din diferite segmente de piață:

  1. este important să îți proiectezi un model de afaceri eficient
  2. să creezi diferite strategii de introducere pe piață pentru fiecare set de utilizatori.

Este important să înțelegi modul în care efectele de rețea îți impactează afacerea pentru a le folosi pentru a crește profitabilitatea și a-ți dezvolta afacerea.

Articole similare