Ce este un model de business?
Acasă » Ce este un model de business? Avantajele Business Model Canvas pentru afacerea ta

Ce este un model de business? Avantajele Business Model Canvas pentru afacerea ta

Ai o idee de afacere dar nu știi dacă este viabilă? Poți să o testezi folosind un instrument de planificare strategică – Model Business Canvas. Află ce este un model de business, cum îți construiești unul și cum te ajută modelul de afaceri Canvas.

Ce este un model de business

Modelul de afaceri este un plan necesar funcționării unei afaceri, în care identifici:

  • scopul afacerii
  • baza de clienți țintă
  • produsele 
  • sursele de venit
  • obiectivele
  • precum și modul de implementare

Pe scurt, este o schiță a modului în care poți obține profit cu produsul/serviciul și baza de clienți pe o anumită nișă. Modelul de afaceri are trei componente principale:

  1. vânzări (valoarea creată)
  2. operațiuni (valoarea furnizată clienților) 
  3. și finanțe (valoarea câștigată).

Cum îți construiești modelul de business?

Pentru a-ți construi modelul de afaceri trebuie să identifici răspunsul la următoarele întrebări:

  1. Ce produs/serviciu vei vinde? 
  2. Cine sunt clienții cărora te adresezi?
  3. Care sunt nevoile pe care le au?
  4. Cum poți satisface grupul țintă cu produsele tale? 
  5. Cum oferi valoare clienților?
  6. Cum intenționezi să vinzi produsul/serviciul?
  7. Care sunt cheltuielile previzionate? 
  8. Cum poți obține un cost convenabil pentru realizarea produsului/serviciului?
  9. Cum te aștepți să obții profit?

Cum știi dacă ai un model de business eficient?

Pentru a te asigura că ai setat corect toate resursele, obiectivele și modalitățile de a obține profit, trebuie să te asiguri că valoarea creată este mai mare decât valoarea pe care o câștigi, și cu atât mai mult, decât costurile plătite (valoarea pe care o oferi).

Ce înseamnă asta? Pentru a te asigura că vei obține un profit mare, trebuie să creezi mai multă valoare și să optimizezi costurile cât mai bine. 

Nu ai încă un model de business? Iată cum îl poți construi.

Modelul de business Canvas

Din cele prezentate mai sus, se poate observa că o afacere este sustenabilă și cu potențial de dezvoltare doar dacă produsul pe care îl vinzi îți aduce o valoare mai mare decât valoarea oferită (costul plătit de tine pentru realizarea produsului). Pentru a stabili aceste valori, ai nevoie de un model de afaceri care să răspundă la următoarele întrebări:

  1. Cum poți crea un produs valoros pentru clienți? (Valoare creată)
  2. Cum poți vinde cât mai bine produsul pentru a înregistra un profit cât mai mare? (Valoare câștigată)
  3. Cum poți optimiza costurile pentru realizarea produsului? (Valoarea oferită – costul)

Aici intervine Business Model Canvas. Ce face în plus față de un model de afaceri uzual? Îți oferă o modalitate de a crea un model de afaceri detaliat, bazat pe nouă aspecte esențiale ale afacerii. 

Ce este un Business Model Canvas?

Business Model Canvas este un instrument de planificare strategică care te ajută să-ți identifici în detaliu modelul de afaceri. Se prezintă ca un tabel cu 9 secțiuni în care sunt prezentate componentele afacerii și conexiunile dintre acestea. 

Cum te ajută Business Model Canvas în dezvoltarea afacerii?

Cu ajutorul lui poți să 

  1. descrii cât mai succint și concret modul în care afacerea ta creează, livrează și obține valoare
  2. identifici punctele tari și punctele slabe ale afacerii

Avantajele modelului de afaceri Canvas

  1. Ușor de înțeles
  2. Concentrat
  3. Flexibil
  4. Axat pe client
  5. Reflectă modul în care resursele sunt folosite pentru realizarea obiectivelor
  6. Ușor de comunicat persoanelor implicate în procesul de implementare

Utilizarea Business Model Canvas-ului în planificarea afacerii

Așa cum am menționat anterior, Business Model Canvas-ul conține 9 secțiuni: 

  1. Customer Segments (Piața/Grupul țintă): Cine sunt clienții tăi?
  2. Value Propositions (valoarea propusă): De ce cumpără clienții de la tine? Care este câștigul pe care îl oferi sau nevoia pe care o satisfaci?
  3. Channels (canalele): Cum sunt livrate produsele și serviciile tale pe piață?
  4. Customer Relationships (relațiile cu clienții): Cum obții, păstrezi și dezvolți baza de clienți?
  5. Revenue Streams (surse de venituri): Cum câștigă afacerea ta?
  6. Key Resources (resursele cheie): Ce resurse strategice unice are afacerea ta? Sau de ce resurse are nevoie afacerea ta?
  7. Key Activities (activitățile principale): Ce activități strategice unice desfășori pentru a primi valoarea propusă?
  8. Key Partners (partenerii cheie): Ce activități poți externaliza pentru a te concentra mai mult pe activitățile cheie?
  9. Cost Structure (structura de costuri): Care sunt costurile majore suportate de afacerea ta?

Iar acum, pentru a ilustra mai bine importanța unui model de afaceri Canvas, precum și modul de reprezentare, voi lua următorul exemplu:

Exemplu:

Rentify este o firmă care activează pe piață ca fiind o afacere de tip rent-a car. Pentru a stabili dacă afacerea este viabilă și pentru a seta punctele forte și punctele slabe, se realizează o reprezentare a business-ului cu ajutorul Business Model Canvas. 

Customer Segments – Piața/Grupul țintă 

Care este grupul țintă pentru afacerea ta? Ce nevoi au? Cum îi poți ajuta cu produsul/serviciul tău? 

Iată cum răspunde la aceste întrebări afacerea din exemplul de mai sus:

Clienții cărora se adresează Rentify sunt:

  1. oamenii care nu dețin maşină din comoditate/cost etc.
  2. oamenii care au nevoie de o mașină pe perioada reparației mașinii personale
  3. firme cu nevoi ocazionale
  4. sau turiști care au nevoie de o mașină pentru o anumită perioadă

Value Propositions – valoarea propusă

Pentru a stabili valoarea propusă, identifică felul în care produsul tău satisface nevoia clientului. Ce te diferențiază de competiție? De ce să cumpere produsul tău?

Rentify oferă o modalitate ușoară, ieftină și flexibilă de a avea independență fără nevoia de a deține o mașină. În plus, oferă posibilitatea de a închiria o mașină direct din aplicație, pentru perioada dorită.

Channels – canalele 

Este important să identifici care sunt canalele prin care îți poți promova afacerea către client. 

Canalele Rentify sunt:

  • parcările
  • website-ul
  • rețelele sociale

Customer Relationships – relațiile cu clienții

Pentru o afacere de succes produsul tău trebuie să satisfacă nevoia unui client. Acesta trebuie să găsească la tine un produs diferit, și mai ales, o bună comunicare.

Cum își întreține Rentify relația cu clienții?

  1. chat (platformă)
  2. call center
  3. email/newsletter

Revenue Streams – surse de venituri

Obiectivul principal este obținerea de venituri. Trebuie să stabilești care sunt sursele care îți pot aduce bani,

Rentify obține bani din abonamente sau taxe pe oră, pe zi, săptămână sau chiar lună. 

Key Resources – resursele cheie 

Cum poți obține profit? Care sunt resursele folosite în scopul îndeplinirii obiectivelor? Identifică de la început:

Rentify are o flotă de mașini, dar totodată vine cu o resursă unică – platforma de programare și închiriere.

Key Activities – activitățile principale 

Aici stabilești care sunt activitățile cheie pe care le realizezi ca să creezi valoarea propusă.

Key Partners – partenerii cheie 

În orice afacere poți colabora în anumite activități în scopul optimizării afacerii. Iată cum optimizează business-ul Rentify:

Are parteneriate cu companii de asigurări, parcări, service-uri auto și benzinării. Cum ajută asta? Optimizează campania de marketing, mesajele de promovare ajungând la mai mulți posibili clienți.

Cost Structure – structura de costuri

În Business Model Canvas este esențial să prezinți principalele costuri pe care le generează business-ul tău. Astfel poți avea mai mult control asupra cash-flow-ului.

Rentify are următoarele costuri:

  • asigurări
  • combustibil
  • mentenanță și reparații
  • resurse umane
  •  marketing

Acum știi cum să reprezinți grafic afacerea ta. Ai o idee? Lansează-te în antreprenoriat!

Similar Posts