Tot ce trebuie să știi despre codul CAEN: Când ai nevoie de un cod caen autorizat?
Acasă » Cum să administrezi o firmă » Tot ce trebuie să știi despre codul CAEN: Când ai nevoie de un cod caen autorizat?
|

Tot ce trebuie să știi despre codul CAEN: Când ai nevoie de un cod caen autorizat?

La înființarea unei firme, o firmă selectează atât un cod CAEN principal cât și activități (coduri CAEN) secundare, dacă dorește. Pentru a putea desfășura legal aceste activități și a genera venituri din obiectul de activitate ales, codurile CAEN trebuie menționate în actul constitutiv și autorizate prin declarația pe proprie răspundere dată de administrator. În plus, Legea nr. 265/2022 instituie obligativitatea autorizării tuturor codurilor CAEN din actul constitutiv, inclusiv a celor secundare.

Ce înseamnă cod CAEN autorizat?

Codul CAEN autorizat este codul pentru care firma are dreptul să desfășoare activități economice.

Când am nevoie de cod CAEN autorizat?

Conform reglementărilor noi, aduse prin Legea nr. 265/2022, este obligatoriu ca toate codurile CAEN să fie autorizate, adică atât cel principal, cât și cel secundare.

Autorizarea codurilor se poate face la înființarea firmei sau ulterior, în funcție de momentul în care se dorește începerea activității în domeniul de activitate ales.

Cum se autorizează codurile CAEN?

Autorizarea codurilor CAEN se face prin depunerea la ONRC a Declarației pe proprie răspundere (care înlocuiește din 2023 declarațiile tip Model 2 sau Model 3) în care se menționează codurile CAEN pentru care se dorește autorizarea.

Important:

  • autorizarea codurilor CAEN se face pentru locul de unde se desfășoară activitatea, existând posibilitatea autorizării în una, două sau toate cele trei instanțe:
    • la sediul social – firma este autorizată să desfășoare activitățile respective la sediu
    • la un punct de lucru – firma este autorizată să desfășoare activitățile respective la un punct de lucru
    • la terți – firma este autorizată să desfășoare activitățile respective în afara sediilor și a punctelor de lucru, adică la terți. Această opțiune este cel mai adesea utilizată de către freelanceri sau persoanele care nu au un loc fix de muncă, ci își desfășoară activitatea „pe teren”.
  • dacă apar modificări precum:
    • schimbarea sediului social,
    • înființarea unui punct de lucru,
    • modificarea activității de bază, trebuie să se depună o nouă cerere de autorizare CAEN 

Cu StartCo, poți să îți autorizezi codurile CAEN dorite 100% digital. În plus, îți oferim toate informațiile despre modul în care se autorizează codurile CAEN și de ce anumite coduri CAEN trebuie autorizate la terți sau la un punct de lucru.

Articole similare