Unde se poate stabili sediul social pentru SRL?
Alegerea sediului social reprezintă un pas important pe care trebuie să-l faci chiar înainte de înființare. Află ce este, unde se poate stabili sediul social pentru SRL și când este bine să nu desfășori activitate economică la sediul social.
Cuprins
Ce este sediul social?
Orice firmă are nevoie de un sediu social pentru a se înregistra fiscal. Astfel, sediul social reprezintă adresa oficială a firmei și se stabilește la înființarea firmei. La această adresă trebuie să ții actele firmei și tot aici vei primi corespondența și notificările de la autorități.
Unde se poate stabili sediul social pentru SRL?
Pentru a stabili sediul firmei trebuie să știi că ai mai multe variante:
- un apartament/spațiu proprietate personală
- un spațiu dat în folosință gratuită de către proprietari
- spațiu închiriat
- cabinet de avocat
Înainte de a stabili sediul social, trebuie să ai în vedere:
- ce costuri presupune
- care este durata disponibilă – în cazul în care sediul este la un cabinet de avocat, după un an trebuie să îți găsești un alt spațiu unde să stabilești noul sediu social
- și cel mai important, dacă vei primi la timp corespondența firmei
Află unde se poate stabili sediul social pentru un PFA și care sunt restricțiile impuse de lege.
De ce acte ai nevoie pentru stabilirea sediului social?
Pentru a stabili sediul social ai nevoie de
- documentul care dovedește dreptul de folosire a spațiului; în funcție de spațiul ales acesta poate fi:
- contract de închiriere
- contract de comodat (este necesar atât în cazul unui spațiu dat în folosință gratuită de către proprietari, cât și în cazul în care spațiul este proprietate personală)
- contract de vânzare-cumpărare
- contract de leasing imobiliar
- certificat de moștenitor, în cazul imobilelor moștenite
contract de asistență juridică pentru găzduire (pentru sediu social stabilit la cabinetul unui avocat)
- și declarația-tip pe propria răspundere (Model 1) semnată de asociaţi sau de administratori din care să rezulte, după caz, că persoana juridică nu desfăşoară
- la sediul social,
- la sediile secundare
- sau în afara acestora, activităţile declarate, o perioadă de maximum 3 ani
- iar dacă sediul va fi la cabinetul unui avocat vei avea nevoie și de decizia baroului pentru avocatul respectiv.
Important de reținut:
- Conform modificărilor aduse Legii societăților prin adoptarea Legii 102/2020, în cazul în care sediul social este stabilit într-un apartament, acordul vecinilor și al asociației de locatari NU mai este necesar decât în cazul în care:
- se desfășoară activitate sau
- activități proprii de birou/secretariat la sediul social
- Contractul de comodat/închiriere se stabilește între persoana care acordă dreptul de folosință și firmă, în baza rezervării denumirii societății la ONRC! Acest aspect este valabil chiar dacă tu ești proprietarul spațiului unde firma va avea sediul – în acest caz contractul se va încheia între tine, persoană fizică, și firma ta.
- Spaţiul închiriat poate fi
- un spațiu închiriat de la:
- o persoană fizică
- sau o altă firmă care e proprietară a spațiului sau are drept să îl închirieze
- sau chiar un spațiu compartimentat/spațiu de birouri
- un spațiu închiriat de la:
Care este durata sediului social?
În funcție de spațiul unde se stabilește sediul social, acesta poate avea o durată limitată sau nelimitată:
- pentru spațiile proprietate personală/primite cu drept de folosință gratuită se poate încheia un contract de comodat pe o perioadă limitată
- pentru spațiile închiriate contractul de închiriere nu poate depăși 49 ani
- dacă vrei să stabilești sediul social la un cabinet de avocat contractul de asistență juridică pentru găzduire poate avea o perioadă maximă de 1 an.
Important: Trebuie să ai grijă la data expirării sediului social pentru a prelungi la timp. Ce se întâmplă dacă îți expiră sediul social?
- ANAF emite o decizie prin care îți declară societatea inactivă
- și înscrie fapta în cazierul fiscal al tuturor administratorilor (Dacă ai cazier fiscal nu o mai poți deține calitatea de asociat sau administrator în altă firmă!)
- Neavând un sediu social valabil ONRC poate solicita dizolvarea firmei.
Schimbarea sediului social
Sediul social se poate modifica în orice moment dacă se dorește mutarea societății
- într-o altă locaţie decât cea iniţială în cadrul aceleiași localităţi
- în altă localitate în cadrul aceluiaşi judeţ
- în alt judeţ.
Important:
- Mutarea unei firme în alt judeţ va atrage nu doar schimbarea sediului social, ci şi a numărului de înregistrare la Registrul Comerţului
- Adresa sediului social trebuie să se modifice obligatoriu la expirarea perioadei de 1 an, în cazul în care ai sediul la cabinetul unui avocat.
Sediu social acasă: cu activitate sau nu?
Dacă vrei să înființezi o firmă rapid trebuie să te gândești mai bine dacă vei desfășura activitate economică sau activități proprii de birou/secretariat la sediul social. Iată de ce este bine să NU desfășori activitate la sediul social stabilit acasă:
- nu mai ai nevoie de acordul vecinilor, și astfel procedura de înființare se simplifică
- nu mai plătești un impozit mărit pentru imobil cu destinație mixtă
Alte taxe și impozite datorate de firmele cu sediul social într-un apartament, în funcție de obiectul de activitate:
- taxa pentru serviciile de reclamă și publicitate (art 477 CF)
- taxa pentru afișaj în scop de reclamă și publicitate (art 478 CF)
- impozit pe spectacole (art 480 CF)
- alte taxe locale