Proprietatea intelectuală: ce tipuri există și cum te protejezi
Acasă » Cum să administrezi o firmă » Proprietatea intelectuală: ce tipuri există și cum te protejezi
|

Proprietatea intelectuală: ce tipuri există și cum te protejezi

Antreprenor sau freelancer, PFA sau SRL, în orice afacere există proprietate intelectuală care trebuie identificată și protejată. În acest articol vei afla, pe scurt, tot ce trebuie să cunoști despre proprietatea intelectuală: ce este, ce tipuri există și cum te protejezi.

Ce este proprietatea intelectuală?

Aceasta este prima întrebare la care trebuie să răspunzi înainte de a stabili cum te protejezi. După cum sugerează și numele, prin proprietate intelectuală se înțelege orice creație a minții umane de la invenții (de exemplu brevete), opere literare și artistice, simboluri, nume, imagini până la designuri sau conținut (drepturi de autor), care sunt utilizate în scop comercial.

Ce tipuri există?

Pentru a ști cum să protejezi, trebuie mai întâi ce trebuie să protejezi. Iată așadar de tipuri de proprietate intelectuală poți avea în firma ta:

Drepturi de autor

Poate cel mai cunoscut tip de proprietate intelectuală o reprezintă drepturile de autor. În această categorie intră drepturile de publicare și reproducere asupra lucrărilor literare, științifice și artistice originale (de exemplu poezii, articole, filme, melodii, sculpturi). Asta înseamnă că nimeni în afară de tine nu are dreptul de a publica sau de a reproduce lucrarea respectivă. Drepturile de autor se aplică și asupra conținutului realizat pe platformele de social media sau blog.

Dreptul de autor intră în vigoare din momentul creației operei și nu este necesară înscrierea acesteia în vreun catalog, trebuie doar să poți dovedi originea operei, în cazul unui litigiu. 

Cum sunt protejate?

În țările UE, drepturile de autor beneficiază de o protecție pe o perioadă de 70 de ani de la decesul autorului sau de la decesul ultimului autor supraviețuitor în cazul unei lucrări realizate de un grup de persoane.

În afara UE, în țările semnatare ale convenției de la Berna, durata protecției în baza drepturilor de autor poate varia, dar este de minimum 50 de ani de la decesul autorului.

Ce presupune protecția drepturilor de autor?

Protecția în baza drepturilor de autor îți acordă 

  • drepturi economice – asta înseamnă că primești beneficiile financiare în cazul vânzării creației sau pentru acordarea de licențe
  • drepturi morale – îți asigură dreptul de atribuire și astfel, îți permite refuzul modificării sau reproducerii lucrării (dreptul la integritate).

Marca

Marca este tipul de proprietate intelectuală care ajută la diferențierea produselor și serviciilor unei persoane fizice sau juridice de cele aparținând altor persoane.

Cum îți protejează afacerea mărcile comerciale?

Prin înregistrarea unei mărci obții drepturi exclusive asupra semnelor distinctive ale businessului: nume, sigle, culori, imagini, modele, forme, ambalaje sau sunete.

Cum sunt protejate mărcile?

În majoritatea țărilor, această protecție durează 10 ani din momentul depunerii cererii de înregistrare a mărcii. 

Observații:

  1. Este util să știi faptul că această protecție poate fi reînnoită, ori de câte ori ai nevoie, pe perioade de 10 ani. 
  2. Dacă deții o marcă înregistrată, o poți vinde altei persoane prin intermediul unui contract de licență.

Cum se înregistrează mărcile comerciale?

Pentru a înregistra o marcă pe teritoriul României trebuie să depui o cerere la OSIM

Important!

  • Dacă defășori activități comerciale într-o singură țară din UE, vei avea nevoie de protecție doar în țara respectivă. În acest caz, marca trebuie înregistrată doar la nivel național.
  • Pentru activități comerciale desfășurate pe teritoriul Belgiei, Țărilor de Jos sau Luxemburg, marca trebuie înregistrată Oficiul Benelux pentru proprietate intelectuală (BOIP). 
  • Pentru a beneficia de protecție în toate țările UE, înregistrarea mărcii se face la Oficiul Uniunii Europene pentru drepturile de proprietate intelectuală (EUIPO).
  • Pentru a beneficia de protecție atât pe teritoriul UE, da și non-UE, trebuie să te adresezi Organizației Mondiale a Proprietății Intelectuale (WIPO).

De ce ai nevoie pentru înregistrarea unei mărci? Trebuie să utilizezi semne, de la cele mai comune (cuvinte, sloganuri sau desene), până la cele neobișnuite, precum forma produsului, semne sonore sau combinații de semne.

Ce se întâmplă dacă nu îți înregistrezi marca?

Pot exista situații în care un competitor să vândă anumite produse similare cu ale tale, dar la o calitate îndoielnică. În acest caz, consumatorul nu va putea să deosebească produsele tale de ale competitorului tău, și acest lucru se va traduce printr-o pierdere financiară pentru afacerea ta, dar și o mare pierdere de capital de încredere din partea audienței tale. Pe acest tip de furt de proprietate intelectuală se bazează industria de produsele contrafăcute, care presupune o activitate ilicită de peste 3.3% din valoarea comerțului mondial!

Brevet

Afacerile inovatoare se bucură de un succes considerabil tocmai prin prisma unicității produselor oferite. De aceea, este important să-ți protejezi invenția prin înregistrarea unui brevet.

Ce este brevetul?

Un brevet este un act oficial prin care se atestă instituirea protecției juridice asupra unei invenții.

Ce protejează un brevet?

Prin înregistrarea brevetului se asigură protecția unei invenții tehnice: produse sau servicii noi care implică o dimensiune inventivă și care au o aplicare industrială.

Ce presupune această protecție?

  1. Înregistrarea brevetului îți conferă drepturi exclusive asupra invenției pe o perioadă limitată de timp (de regulă 20 de ani, cu începere de la data de depozit, fără posibilitatea prelungirii). 
  2. Prin înregistrarea brevetului alte persoane nu au dreptul să fabrice, să utilizeze, să ofere spre vânzare, să vândă sau să importe un produs ori un proces bazat pe invenția brevetată. 
  3. Totuși, se poate acorda unei alte persoane, permisiunea de a utiliza temporar invenția prin intermediul unui acord de licență sau prin vânzarea brevetului
  4. Pentru a breveta o invenție, aceasta nu trebuie să fi fost făcută cunoscută publicului.

Cum se înregistrează un brevet?

În funcție de protecția necesară, înregistrarea brevetului se face astfel:

  1. pentru protecție într-o singură țară europeană, brevetul se va înregistra doar la nivel național
  2. pentru protecție la nivel european este necesar un brevet european, înregistrat la Oficiul European de Brevete (OEB) și validat totodată de oficiul național de brevete din fiecare țară în care ai nevoie de protecție. Atenție! În anumite țări, legislația națională prevede traducerea brevetului sau plata unei taxe până la o anumită dată.
  3. Dacă desdfășori activitate atât la nivelul UE, cât și non UE, ai nevoie de protecție la nivel internațional. În acest caz, este necesar să contactezi Organizația Mondială a Proprietății Intelectuale (OMPI).

Secret Comercial

Dacă ai o firmă de tehnologie îți poți proteja anumite informații valoroase sau aspecte ale afacerii prin înregistrarea dreptului de proprietate intelectuală sub forma unui secret comercial. Deținerea unui secret comercial este diferită de marcă, brevet sau drepturi de autor, însemnând că acest tip de proprietate intelectuală nu îți conferă drepturi exclusive asupra informațiilor protejate. Orice altă persoană care elaborează aceleași informații le poate folosi gratuit. 

Ce presupune în acest caz protecția oferită de secretul comercial?

Prin secretul comercial ești protejat și asigurat împotriva comportamentului necinstit. De exemplu, ești protejat:

  • în cazul accesării informațiilor fără autorizație
  • în cazul copierii informațiilor pentru uz personal sau pentru furnizarea unei alte persoane
  • în cazul încălcării acordului de nedivulgare.

Ce se întâmplă în cazul unui comportament necinstit? 

  1. Ai dreptul la despăgubiri financiare
  2. sau la alte căi de atac.

Când se poate asigura protecția prin secret comercial?

Poți să înregistrezi un secret comercial dacă îndeplinești următoarele condiții:

  1. informațiile nu sunt cunoscute nici de publicul larg, nici de experții din domeniu
  2. au valoare comercială
  3. ai luat măsuri pentru ca informațiile să rămână secrete.

Ce informații pot fi acoperite de secretul comercial?

Poți proteja prin secret comercial

  • invențiile aflate în faze incipiente
  • procesele de fabricație
  • listele de furnizori și clienți
  • rețete sau compuși chimici
  • rezultatele unui studiu de marketing
  • o denumire de marcă
  • prețul și data lansării unui produs nou
  • prețul oferit în cadrul unei licitații etc.

Alte drepturi de proprietate intelectuală care pot fi protejate:

  • desenele și modelele
  • domenii de internet
  • bazele de date

Cum îți protejezi proprietatea intelectuală?

Indiferent de statut, freelancer sau antreprenor, este important să îți protejezi activele afacerii, iar asta presupune înregistrarea după caz a drepturilor de autor, mărcii, brevetului sau secretului comercial.

Deși poți fi tentat să cauți informațiile necesare și să demarezi procesul de unul singur, pentru a evita eventualele erori sau întârzieri, cel mai util este să contactezi un specialist. De ce ai nevoie de un specialist?

  • În primul rând, acesta te va sfătui ce informații să protejezi și cum
  • nu va face greșeli ce te pot costa bani și timp
  • îți obține înregistrarea mai rapid

Pentru a avea o afacere de succes trebuie să ai grijă de toate resursele: bani, timp, oameni, dar și proprietatea intelectuală. Asigură-te că ai protejate toate activele încadrate ca proprietate intelectuală pentru a evita neplăcerile și pierderile financiare.

Articole similare