Cum aleg codurile CAEN?
Acasă » Cum aleg codurile CAEN?

Cum aleg codurile CAEN?

Cum aleg codurile CAEN? Aceasta este una dintre principalele întrebări ale unui antreprenor la început de drum. Dacă și tu vrei să înființezi o firmă, atunci citește acest articol pentru a afla tot ce trebuie să știi despre alegerea și autorizarea codurilor CAEN.

Cum aleg codurile CAEN? 

Înainte de înființarea firmei trebuie să alegi codurile CAEN pe care vei desfășura activitatea generatoare de venituri. 

Ce trebuie să știi?

  1. În funcție de forma juridică aleasă poți să ai un număr limitat (maxim 5 coduri pentru PFA) sau nelimitat (SRL) de coduri CAEN. 
  2. Poți să ai un cod CAEN principal și restul secundare.

Iată în continuare care sunt pașii pe care trebuie să îi parcurgi în alegerea listei de coduri CAEN.

Pași pentru alegerea codurilor CAEN

#1. Identifică ce activități economice va desfășura firma

Primul pas în procesul decizional este stabilirea activității economice. 

Ce este activitatea economică? Activitatea economica este activitatea din care vei genera venit în afacerea ta. De exemplu: 

  • dezvoltare de soft
  • vânzare de produse 
  • scrierea de articole
  • confecții textile etc.
#2. Stabilește activitatea principală și activitățile secundare

Conform prevederilor legale poți desfășura mai multe activități economice în cadrul firmei. Condiția este ca una singură să fie considerată activitate principală (și codul CAEN să figureze pe certificatul de înregistrare), iar restul să fie considerate activități secundare. Așadar, identifică mai întâi care din activitățile pe care le vei desfășura va fi activitatea principală. 

Cum stabilești activitatea principală?

Activitatea principală reprezintă activitatea predominantă, din care preconizezi ca vei obține cel mai multe venituri, sau pe care te vei axa în principal.

#3. Caută codurile în Nomenclatorul CAEN

Pentru fiecare activitate pe care urmează să o desfășori trebuie să identifici codul CAEN corespunzător. 

Cum arată și unde găsești codul CAEN? Codul este format din patru cifre și se regăsește în Nomenclatorul CAEN

Cum identifici codurile necesare? Trebuie să cauți în Nomenclator codul care descrie cel mai bine activitatea pe care o vei desfășura. Este posibil să nu găsești o potrivire exactă, așa că în acest caz trebuie să alegi codul cu cea mai mare potrivire.

Cum e structurat nomenclatorul CAEN?

Nomenclatorul CAEN cuprinde 21 de secțiuni, împărțite în 272 grupe, cu 615 clase (coduri). Concret, nomenclatorul codurilor CAEN este format din 4 niveluri, după cum urmează:

1. secțiuni – primul nivel – cuprinde titlul domeniului de activitate

2. diviziune – al doilea nivel – este format dintr-un cod numeric din două cifre

3. grupă – al treilea nivel – cuprinde un cod numeric din trei cifre

4. clasă – al patrulea nivel – este un cod numeric din patru cifre – acesta este codul CAEN final

Unde te poți uita pentru alegerea codului CAEN? 

Cauți în nomenclator secțiunea care cuprinde domeniul de activitate în care se încadrează activitățile vizate de tine. 

De exemplu, dacă realizezi design pentru website-uri vei alege din nomenclatorul CAEN:

  • Secțiunea Informații și comunicații
  • diviziunea 63    Activități de servicii informatice  
  • grupa 631   Activități ale portalurilor web, prelucrarea datelor, administrarea paginilor web și activități conexe  
  • clasa 6311  Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web și activități conexe  

Ce alternative ai?

Dacă îți este greu să identifici codurile CAEN potrivite din nomenclatorul pus la dispoziție de ONRC, poți să folosești o alternativă:

  1. încearcă să cauți articole/răspunsuri pe forumuri specializate care să indice codul CAEN potrivit activității tale
  2. sau (dacă vrei să economisești timp) în aplicația StartCo, la capitolul cu selectarea codurilor CAEN, poți alege anumite seturi de coduri predefinite pentru anumite categorii de activități. De exemplu: codurile necesare pentru o firmă în domeniul IT, pentru dezvoltare imobiliară, agenție marketing, etc.).

#5. Verifică dacă pentru codurile CAEN selectate există anumite restricții

Trebuie să știi că pentru anumite coduri CAEN există restricții pe care le poți găsi pe site-ul ONRC: 

  • unele coduri sunt interzise (de exemplu, profesia de avocat se exercită numai de avocaţii înscrişi în tabloul baroului din care fac parte)
  • unele coduri pot fi doar principale (de exemplu: audit financiar)
  • altele pot fi doar coduri unice (de exemplu: asigurări)
  • iar pentru unele coduri sunt cerințe speciale (un anumit capital social minim sau existența unor certificări; de exemplu: contabilitate și expertiză contabilă, domeniul medical, activități ale tur-operatorilor, etc.). 

Important:

Dacă folosești aplicația StartCo, atunci când selectezi un cod CAEN cu restricții ești informat de restricția respectivă. Asta înseamnă că nu mai este nevoie să cauți în listele ONRC eventuale restricții sau limitări.

#6. Stabilește ce coduri vei autoriza 

Pentru a desfășura activitate generatoare de venituri nu este suficient să alegi codurile CAEN, acestea trebuie să fie și autorizate. 

Ce presupune un cod autorizat? Codul CAEN autorizat este codul pentru care firma are dreptul să desfășoare activități economice. Acesta se poate autoriza la înființarea firmei sau ulterior, în funcție de momentul în care se dorește începerea activității în domeniul de activitate ales. De asemenea, în funcție de locul din care se exercită activitatea, va fi nevoie să autorizezi codurile CAEN în cel puțin una din următoarele locații: 

  • la sediul social
  • la punctul de lucru
  • sau la terți

Unde vezi codurile CAEN ale firmei după înființare?

După înființare, codul CAEN principal va fi singurul care va apărea pe certificatul de înregistrare (CUI-ul firmei). Toate celelalte coduri CAEN autorizate vor putea fi vizualizate în:

  1. Actul Constitutiv – toate codurile (principale și secundare, autorizate și neautorizate)
  2. Certificatul Constatator pentru sediu – codurile autorizate la sediu
  3. Certificatul Constatator pentru punctul de lucru – codurile autorizate la punctul de lucru (doar dacă ai înființat punct de lucru)
  4. Certificat Constatator terți – codurile autorizate la terți (dacă ai coduri autorizate la terți)
  5. Certificat Constatator de Eliberare Informații – îl poți obține de la Registrul Comerțului contra cost

Aceștia sunt pașii pe care trebuie să îi parcurgi în alegerea codurilor CAEN. Nu uita că înainte de a desfășura o activitate economică trebuie să ai codul CAEN necesar în actul constitutiv și să îl autorizezi pentru desfășurare de la sediu, un punct de lucru sau de la terți.

Articole Similare