Firmă Uber – Cum poți deveni șofer Uber autorizat
Acasă » Idei de afaceri » Firmă Uber – Cum poți deveni șofer Uber autorizat

Firmă Uber – Cum poți deveni șofer Uber autorizat

În data de 4 iulie 2019 a intrat în vigoare ordonanța care reglementează activitățile de transport alternativ, astfel încât firmele de ridesharing precum Uber, Bolt, Clever și Yango au un cadru legal pentru desfășurarea activităților iar șoferii au aflat ce trebuie să facă pentru a inființa și autoriza o firmă uber în vederea prestării serviciilor de transport alternativ.

În acest articol îți prezentăm ce pași trebuie să urmezi pentru a deveni șofer Uber și răspundem celor mai des întâlnite întrebări legate de înființarea și gestionarea unei firme de transport alternativ.

Pași înființare și autorizare firmă Uber

1. Înregistrează-te ca șofer pe platforma Uber. 

Înainte de a începe demersurile pentru obținerea autorizațiilor necesare, înregistrează-te ca șofer Uber pe platformă. Vei putea astfel solicita sprijin și îndrumare și din partea celor de la Uber, care vor deconta chiar și cheltuielile de obținere a autorizației de transport persoane în regim de închiriere (mai multe detalii despre obținerea acestei autorizații găsești mai jos).

2. Înființează o firmă. 

Pentru a deveni șofer Uber, următorul pas este să îți înființezi o firmă (există și posibilitatea de a te alătura unei flote existente – mai multe detalii legate de această opțiune poți citi aici). Ai posibilitatea de a înființa un SRL sau un PFA, însă cea mai simplă și des întâlnită alegere este PFA-ul.

3. Obține un cod TVA intracomunitar.

După ce ți-ai înfințat firma (care trebuie să aibă codul CAEN 4939 autorizat la terți) va trebui să obții un cod intracomunitar de TVA. Acest cod este necesar pentru a putea presta servicii platformei digitale cu care vei colabora, aceasta fiind o entitate juridică din spațiul intracomunitar (Uniunea Europeană).

4. Obține certificatul pentru transport persoane în regim de închiriere.

Pasul premergător obținerii autorizației pentru transport alternativ este obținerea certificatului de atestare pentru transport persoane în regim de închiriere. Fără acest atestat, ARR nu va elibera autorizația pentru a putea efectua transport alternativ. De asemenea, SRL-urile au nevoie în plus de persoană desemnată ca manager de transport alternativ, cu atestare profesională de manager transport persoane.

Atenție! Certificatul de atestare pentru transport persoane în regim de taxi nu poate înlocui certificatul pentru transport persoane în regim de închiriere. Astfel, chiar dacă deții certificatul de taxi, pentru a fi șofer uber vei avea nevoie și de atestarea pentru transport persoane în regim de închiriere.

Pentru a obține acest atestat, va trebui să urmezi cursurile de pregătire ale unei școli auto, după care să promovezi examenul tip test-grilă organizat de ARR.

5. Obține autorizația pentru transport alternativ. 

Odată ce ai o firmă înființată și deții atestatul de transport persoane în regim de închiriere, urmează să începi demersurile pentru obținerea autorizației pentru transport alternativ de la ARR (mai exact, autorizația se obține de la agenția teriorială din județul unde ai domiciliul). Condițiile și documentele necesare pentru obținerea autorizației și desfășurarea activității ca șofer de transport alternativ (Atenție – autorizația se obține pe firmă) sunt:

  • Conducătorul auto să aibă vârsta de cel puțin 21 de ani
  • Conducătorul auto să dețină permis de conducere categoria B cu o vechime de cel puțin 2 ani
  • Copie a certificatului de înregistrare si a certificatului constatator de la Registrul Comerțului (actele emise la înființarea firmei)
  • Copie a certificatului de atestare a pregătirii profesionale pentru transportul de persoane în regim de închiriere eliberat de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R.; (și copie după certificatul de manager transport pentru persoana desemnată în cazul SRL-urilor)
  • Certificatul de cazier judiciar al persoanei, din care să rezulte că aceasta nu a fost condamnată pentru infracțiuni contra siguranței pe drumurile publice, infracțiuni privind traficul și consumul de droguri, infracțiuni contra vieții, sănătății și integrității corporale, traficul și exploatarea persoanelor vulnerabile, infracțiuni contra libertății și integrității sexuale sau infracțiuni contra patrimoniului
  • Avizul medical și avizul psihologic prin care persoana este declarată aptă pentru desfășurarea activității de transport persoane
  • Conducătorul auto să nu aibă suspendată exercitarea dreptului de a conduce în ultimul an pentru conducerea sub influența băuturilor alcoolice sau a substanțelor psihoactive sau să nu fi fost implicat în accidente rutiere soldate, din culpa sa, cu decesul sau vătămarea gravă a uneia sau mai multor persoane

Cererile pentru obținerea autorizației se depun la ARR și se eliberează în maxim 15 zile lucrătoare, după achitarea unei taxe de 300 de lei. Autorizațiile se eliberează pe o perioadă de 3 ani.

6. Obținerea copiei conforme și a ecusonului. 

După obținerea autorizației, ARR va elibera o copie conformă a acesteia pentru fiecare autoturism deținut, cu care se va efectua transport alternativ. Totodată, va trebui să obții Ecusonul pentru transport alternativ (eliberat tot de ARR în urma obținerii autorizației), care trebuie afișat pe autoturism.

7. Începe să conduci. 

Ultimul pas pentru a putea începe efectiv activitatea este înregistrarea pe platformele digitale cu care dorești să colaborezi.

Întrebări frecvente

1. Ce tip de firmă este mai avantajoasă? PFA sau SRL?

Un PFA este mult mai simplu de înființat și de gestionat iar autorizația de transport alternativ se obține mai ușor decât în cazul unui SRL, întrucât SRL-ul are nevoie de persoană desemnată în firmă (cu atestat de manager transport persoane).

PFA

La PFA, banii se pot scoate din firmă oricând, în timp ce la SRL profitul poate fi ditribuit doar trimestrial sau anual. Impozitul în cazul unui PFA este de 10% din venitul net (din care ai dedus CAS și CASS, plus cheltuielile deductibile), dar trebuie să plătești obligatoriu CASS 10%, conform noilor reguli, după cum urmează:

  • Dacă nu obții venituri sau veniturile nu depășesc plafonul minim de 6 salarii, atunci vei achita CASS la nivelul a 6 salarii minime brute pe ţară.
  • Dacă obții venituri cuprinse între plafonul minim, de 6 salarii, și cel maxim, de 60 de salarii, atunci vei achita CASS 10% din venitul realizat.
  • Dacă obții venituri care depășesc plafonul maxim de 60 salarii, atunci vei achita CASS la nivelul a 60 salarii minime brute pe ţară, indiferent de veniturile realizate.

În plus, dacă veniturile depășesc plafonul de 12 salarii, vei datora și CAS 25%, raportat la plafonul depășit:

  • venituri cuprinse între 12 și 24 de salarii minime brute pe ţară vei achita CAS la nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară
  • venituri peste 24 salarii minime brute pe ţară vei achita CAS la nivelul a 24 salarii minime brute pe ţară
  • venituri sub plafonul minim de 12 salarii minime brute pe țară și vrei, totuși, să contribui la sistemul de pensii, poți face acest lucru. În acest caz vei plăti 25% din plafonul de 12 salarii minime.

SRL

La o firmă de tip SRL impzitul este de 16% (dacă nu ai angajați) sau 1% (dacă ai cel puțin un angajat și îndeplinești condițiile micro). În plus, la taxele datorate se adaugă 8% impozit pe dividende, adică din profitul obținut și distribuit către asociați. De asemenea, dacă dividendele depășesc pragul de 12 salarii într-un an, va trebui să plătești și contribuții la sănătate.

Concret, pentru a avea un SRL micro, trebuie să îndeplinești condițiile:

  1. ai minim un angajat cu normă întreagă – sau un contract de mandat pentru care se plătesc taxele aferente salariului minim brut pe țară
  2. ai o cifră de afaceri care nu depășește 500.000 euro 
  3. îndeplinești condiția cu privire la deținerea a 25% din titlurile de participare de către același acționar/asociat într-o singură microîntreprindere. Dacă tu (sau un alt asociat) deții mai mult de 25% din părțile sociale/firmă în două sau mai multe societăți plătitoare de impozit micro, atunci doar una dintre firme poate să rămână la impozit micro. Restul firmelor vor aplica impozitarea standard – impozit pe profit.
  4. nu obții venituri din consultanță și management mai mult de 20% din cifra de afaceri.

Sfatul StartCo: Dacă vrei să fii șofer Uber doar part-time sau dacă nu vrei să te complici cu toate chestiunile ce țin de gestionarea unui SRL (contabilitate și declarații lunare/trimestriale) și vrei doar să poți desfășura activitatea și să declari veniturile realizate, atunci cea mai bună alegere este un PFA. Un SRL merită înființat doar dacă ai persoană desemnată în firmă sau dacă vrei să îți dezvolți o afacere mai mare (cu mai mulți șoferi, mai multe mașini, flotă, etc.).

Dacă nu ești sigur ce tip de firmă se potrivește mai bine scopurilor tale citește mai multe despre diferențele dintre PFA și SRL aici.

2. Cum se deduc cheltuielile cu autoturismul?

Autoturismul folosit pentru desfășurarea activităților de transport alternativ poate fi al firmei care deține autorizația sau al unei terțe persoane, cum ar fi titularul PFA-ului sau un asociat în cazul unui SRL. Dacă autoturismul nu este al firmei, este necesară încheierea unui contract de comodat între proprietarul autoturismului și firmă (chiar dacă tu ești proprietarul autoturismului).

Cheltuielile cu piesele de schimb, asigurarea obligatorie și rovinieta sunt deductibile în totalitate, în timp ce cheltuielile cu combustibilul sunt deductibile în măsura kilometrilor parcurși în vederea prestării serviciilor de transport alternativ. Cu alte cuvinte, tot combustibilul folosit în vederea efectuării transportului alternativ reprezintă cheltuială deductibilă. Combustibilul utilizat în scopuri personale nu este deductibil la calculul impozitului pe venit.

Cum te poate ajuta StartCo

În funcție de obiectivele și nevoile tale, te putem ajuta cu înființarea firmei pentru efectuarea serviciilor de transport alternativ, indiferent dacă este vorba de un SRL sau un PFA. Pe lângă serviciile de înființare, îți oferim suport în toată procedura necesară obținerii codului intracomunitar de TVA și în depunerea Declarației Unice (în cazul PFA-urilor).

Articole similare