Cum te plătești pe tine ca antreprenor?
Acasă » Cum te plătești pe tine ca antreprenor?
|

Cum te plătești pe tine ca antreprenor?

O întrebare des întâlnită în rândul antreprenorilor este “Cum te plătești pe tine ca antreprenor?”. Indiferent de forma de organizare, SRL sau PFA, atunci când firma e a ta vrei să beneficiezi de banii pe care îi obții din produsele/serviciile vândute. Iată prin urmare care sunt modalitățile prin care te poți plăti pe tine, freelancer sau antreprenor.

Cum te plătești pe tine ca freelancer?

Fie că nu ești pregătit să renunți total la job-ul actual și vrei să faci venituri suplimentare, sau îți dorești să testezi viața de freelancer, înființarea unui PFA este varianta potrivită:

  • taxe relativ reduse
  • o singură declarație de depus anual – declarația unică (asta dacă nu te înregistrezi în scopuri de TVA)
  • contabilitate simplificată (nu ai neapărat nevoie de un contabil)
  • ușor de înființat

Cel mai important aspect este însă modul în care poți beneficia de banii obținuți pe PFA. Este important de știut că dacă ai un PFA poți să scoți oricând bani din firmă. Banii sunt ai tăi și poți dispune de ei când și cum vrei.

Cum te plătești pe tine ca antreprenor?

Pe de altă parte, ca SRL este ceva mai complicat. În principiu, sunt 3 modalități principale prin care te poți plăti ca antreprenor:

1. Metoda clasică = prin salariu 

Te poți angaja în firma ta și să-ți plătești lunar salariu. Aceasta este cea mai simplă variantă prin care poți avea un venit lunar, recurent, stabil. 

De ce poate fi benefic?

  • Este un aspect pozitiv atunci când vrei să iei un împrumut/credit ipotecar etc. 
  • Te poți folosi lunar de o anumită sumă de bani; ai un venit fix, stabil, predictibil.
  • Te ajută să rămâi încadrat ca microîntreprindere (vezi aici mai multe informații despre sistemul de taxare a firmelor din 2023)

De ce nu este neapărat cea mai bună variantă?

  • Deși aparent benefică, este în același timp, și cea mai scumpă variantă deoarece presupune și plata impozitului pe venitul din salarii și a contribuțiilor sociale (pensie, sănătate, contribuția asiguratorie de muncă). 
  • În plus, trebuie să respecți și toate reglementările ce țin de Codul Muncii (contract de angajare, fișă post, SSM, medicina muncii, concediu de odihnă, etc.).

2. Mandat de administrator

Ești asociat într-un SRL și totodată administrator? O variantă alternativă la contractul de muncă (CIM) este contractul de administrație. 

Ce presupune?

  • Este foarte similar cu CIM, doar că este un contract între firmă și tine, ca administrator unde sunt prevăzute care sunt obligațiile și responsabilitățile tale în această calitate. 
  • Prin contractul de administrație, se stabilește o remunerație lunară. 
  • Și în acest caz datorezi impozit și contribuțiile sociale (ca și în cazul CIM-ului). 
  • Un avantaj față de CIM: ești exceptat de la îndeplinirea tuturor obligațiilor și formalităților ce țin de Codul Muncii (mai puțin stres și birocrație).

Deși, asemenea contractului de muncă, acest contract îți asigură un venit lunar, recurent, este totodată la fel de scump, prin prisma obligațiilor privind impozitul și contribuțiile datorate.

3. Dividende

O altă variantă de a te plăti ca antreprenor este prin dividende

Cum funcționează?

Te poți plăti distribuindu-ți profitul generat (sau o parte din el) o dată la 3 luni, după finalizarea situațiilor financiare interimare (trimestriale). 

Avantaje:

  • Marele avantaj este din punct de vedere fiscal. Pentru sumele distribuite și plătite sub formă de dividende, plătești un impozit de doar 5%. În plus, mai plătești contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) de 10% pentru sumele ce depășesc plafonul legal de 12 salarii minime brute:

plafonul: 2.550 lei x 12 = 30.600 lei

contribuția: 30.600 x10% = 3.060 lei 

Dezavantaje:

  • Dezavantajul aceste modalități de plată este faptul că trebuie să aștepți finalizarea trimestrului și implicit, a situațiilor financiare pentru a putea distribui dividendele. Între timp, trebuie să fii disciplinat financiar. 

Ce mai trebuie să știi despre dividende?

  1. Impozitul pe dividende se reține și se achită de către firmă.
  2. Începând cu 1 ianuarie 2023 impozitul pe dividende va crește la 8%.
  3. Tot de la 1 ianuarie 2023 se modifică și plafoanele legale privind plata CASS:
    • 0 lei pentru sume care nu depășesc 6 salarii minime brute ()
    • nivelul a 6 salarii minime brute pe ţară, dacă dividendele încasate sunt cuprinse între 6 şi 12 salarii minime brute pe ţară:  plafonul: 2.550 lei x 6 = 15.300 lei, contribuția: 15.300 x10% = 1.530 lei
    • nivelul de 12 salarii minime brute pe ţară, dacă dividendele încasate sunt cuprinse între 12 şi 24 de salarii minime brute pe ţară: plafonul: 2.550 lei x 12 = 30.600 lei, contribuția: 30.600 x10% = 3.060 lei 
    • nivelul de 24 de salarii minime brute pe ţară, dacă dividendele încasate sunt peste 24 de salarii minime brute pe ţară: plafonul: 2.550 lei x 24 = 61.200 lei, contribuția: 61.200 x10% = 6.120 lei  

Acestea sunt principalele modalități prin care te poți plăti din afacerea ta. Desigur, nu trebuie să alegi o singură variantă, poți face și un mix între ele. Poate varianta optimă este de a avea lunar un venit minim – prin CIM sau contract de administrație – iar sumele mari să le încasezi la finalizarea trimestrului, prin dividende.

Similar Posts