Cum înființez o firmă dacă nu sunt în țară?
Acasă » Cum înființez o firmă dacă nu sunt în țară?

Cum înființez o firmă dacă nu sunt în țară?

Mulți tineri plecați în diaspora vor să revină în țară pentru a începe o afacere. De asemenea, sunt români care au un job stabil în străinătate, dar totodată vor să gestioneze de la distanță o afacere în România. Întrebarea pe care o au cu toții este: cum înființez o firmă dacă nu sunt în țară? Pot să încep o afacere dacă sunt plecat din România sau trebuie să vin fizic în țară pentru înființarea firmei? 

Răspunsul este categoric DA, poți înființa o firmă de oriunde ai fi. Află din acest articol cum decurge procesul de înființare și ce trebuie să faci pentru a deveni antreprenor.

Cum înființez o firmă dacă nu sunt în țară?

Primul pas este să te decizi ce formă juridică preferi sau ce se potrivește cu activitatea pe care vrei să o desfășori. Pentru a lua o decizie corectă și informată poți să folosești informațiile din acest articol, iar apoi să treci la pasul 2 – înregistrarea la ONRC (Registrul Comerțului).

Cum depun actele la ONRC (Registrul Comerțului)? 

Pentru a înregistra o firmă la Registrul Comerțului trebuie să 

  1. alegi un nume – dacă nu ai inspirație poți folosi un generator de nume
  2. alegi codurile CAEN potrivite 
  3. pregătești documentele necesare pentru înființare
  4. depui actele la ONRC.

Pentru depunerea actelor ai mai multe variante:

1. Singur, cu semnătura ta electronică

Dacă ai un certificat digital pentru semnătura electronică îți poți depune actele singur prin Portal ONRC. 

  • Avantajul este că îți poți depune actele oricând, de oriunde te-ai afla. 
  • Dezavantajul este că trebuie să știi să redactezi corect documentele și formularele și să le transmiți prin portalul ONRC. De asemenea, în cazul în care apar observații sau solicitări în plus, va trebui să transmiți documentele solicitate/corectate tot prin intermediul portalului ONRC.
2. Cu împuternicire, printr-o procură emisă de Ambasada/Consulatul României din țara unde te afli. 

Dacă nu ai semnătură electronică poți împuternici o altă persoană să depună dosarul pentru tine. De ce ai nevoie în acest caz? Trebuie să obții o procură emisă de Ambasada sau Consulatul României din țara unde te afli. Această procură funcționează la fel cu o procură notarială emisă de un notar public din România. 

  • Avantajul este că, de obicei, procura de la Ambasadă/Consulat se obține gratuit.
  • Dezavantajul este că durează mult obținerea ei.

Foarte important:

Persoana pe care o împuternicești prin această procură te poate reprezenta fizic la ONRC în România sau poate depune pentru tine documentele online, în baza semnăturii sale electronice. Asta înseamnă că pentru depunerea online mandatarul trebuie să dețină semnătură electronică.

3. Reprezentare prin avocat 

Cea mai simplă și rapidă variantă este prin împuternicirea unui avocat care să te reprezinte la Registrul Comerțului. 

  • Marele avantaj este că economisești timp cu obținerea procurii notariale. Aceasta este varianta aplicată și de aplicația StartCo, care îți permite depunerea documentelor de înființare online, fără semnătură electronică, fără procură notarială, de oriunde ai fi. 
  • Încă un avantaj este faptul că în cazul în care apar observații sau alte solicitări din partea Registrului Comerțului, StartCo se ocupă de transmiterea informațiilor adiționale.

Cum ridic documentele dacă nu sunt în țară?

După depunerea documentelor la Registrul Comerțului trebuie să aștepți confirmarea înregistrării firmei. Odată ce firma este oficial înființată, Registrul Comerțului eliberează un set de documente de înmatriculare:

  • Certificat de Înregistrare (CUI-ul firmei) 
  • Certificate Constatatoare de Autorizare a Activității
  • Rezoluția

Cum primești actele de înființare ale firmei? 

  1. Dacă ai optat pentru ridicare pe email – le vei primi semnate cu semnătură digitală a Registrului Comerțului, acestea constituind documentele originale.
  2. Sau poți opta pentru ridicare prin poștă la orice adresă din țară.

Ce trebuie să fac după înființarea firmei?

După înființarea firmei mai ai de parcurs câțiva pași:

Ridicare Registru Unic de Control de la Sediul ANAF

Ai nevoie de un Registru pentru sediul social și, dacă este cazul, câte unul pentru fiecare punct de lucru

Dacă nu poți merge tu, poți împuternici pe altcineva să le ridice pentru tine. În cazul în care merge altcineva în locul tău nu ai nevoie de o procură notarială, este suficientă o împuternicire de mână.

Deschidere cont bancar pe firmă 

Deși există unele bănci care oferă posibilitatea deschiderii unui cont online, există însă multe restricții, ceea ce face ca procesul să fie unul destul de dificil. Ce poți face? Poți aștepta până când vii în țară să deschizi un cont bancar, iar până atunci poți folosi o soluție alternativă, precum un cont de Viva Wallet sau Revolut Business.

Împuternicire pentru Contabil în vederea depunerii declarațiilor 

Odată ce ai firma înființată, va trebui să faci o Procură Notarială pentru contabil. Dacă nu poți veni în țară, poți obține Procura de la Ambasada/Consulatul României din țara în care te afli. Prin procură îl împuternicești pe contabil în vederea depunerii declarațiilor fiscale și accesării contului SPV al firmei.

Antreprenoriatul este un drum mai ușor de parcurs atunci când te bucuri de beneficiile digitalizării. Așadar, oriunde ai fi, poți beneficia de servicii de înființare firmă, contabilitate sau alte servicii Recom online, la doar un click distanță.

Articole Similare