ce includ serviciile de contabilitate
Acasă » Viața de antreprenor » Ce face și ce nu face contabilul pentru tine: ce includ serviciile de contabilitate?

Ce face și ce nu face contabilul pentru tine: ce includ serviciile de contabilitate?

Contabilul este unul dintre partenerii strategici ai afacerii tale, el este cel care are grijă de cifrele firmei și te ajută să identifici soluțiile pentru optimizarea fiscală. Pentru a avea o relație corectă și non conflictuală, este important să stabiliți de la început ce presupune parteneriatul. Așadar, ce face și ce nu face contabilul pentru tine, ce includ serviciile de contabilitate? Citește articolul complet și află răspunsurile.

Ce face și ce nu face contabilul pentru tine?

Pentru început, trebuie să știi că deși contabilul este cel care întocmește evidența contabilă, tu ești cel care răspunde și conduce contabilitatea firmei, în calitate de reprezentant legal al firmei.

Totodată, chiar dacă soluțiile de optimizare fiscală sunt oferite de contabil, deciziile trebuie să le iei tu, ca manager. Pentru a înțelege mai bine ce face și ce nu face contabilul pentru tine, hai să stabilim care sunt serviciile de contabilitate de care poți beneficia, și ce servicii extra îi poți solicita contabilului în afara onorariului prestabilit.

Ce includ serviciile de contabilitate?

Află în cele ce urmează tot ce trebuie să știi despre serviciile de evidență contabilă – ce includ și ce nu, ce poate fi inclus contra cost și ce este exclus. 

Servicii incluse

De regulă, în onorariul pe care trebuie să îl plătești lunar contabilului sunt incluse următoarele servicii de contabilitate:

Evidența contabilă

  • înregistrarea cronologică a articolelor contabile pe baza documentelor primare întocmite de client – asta presupune înregistrarea în softul de contabilitate a tuturor operațiunilor, așa cum reies din documentele justificative pe care tu le dai contabilului lunar: facturi emise, facturi primite de la furnizori, chitanțe, ordine de plată, extrase bancare, deconturi etc.
  • întocmirea registrului jurnal de încasări și plăți – în acest registru vor figura toate operațiunile pe care tu le-ai efectuat o firmă într-o perioadă (de regulă lunar)
  • întocmirea jurnalului pentru vânzări – acest jurnal detaliază prestările de servicii/vânzările de produse, precum și tva-ul aferent tranzacțiilor
  • întocmirea jurnalului pentru cumpărări – acest jurnal detaliază achizițiile firmei, precum și tva-ul aferent tranzacțiilor efectuate
  • întocmirea registrului de casă – acest registru cuprinde toate plățile și încasările cash și se întocmește doar în cazul societăților fără casă de marcat 
  • evidență mijloace fixe și calcul amortizare lunară – dacă achiziționezi un utilaj, mijloc de transport sau alt mijloc fix, acesta trebuie să fie înregistrat în contabilitatea firmei. Astfel, contabilul va fi cel care îl va încadra în evidența contabilă și îi va calcula amortizarea
  • evidență analitică și sintetică clienți/furnizori – în baza înregistrărilor documentelor contabilul tău va realiza o evidență analitică a clienților și furnizorilor tăi. Astfel, tu vei ști în orice moment cât ai de încasat și ce facturi ai de achitat. 
  • elaborarea și transmiterea balanțelor de verificare lunare – în baza tuturor operațiunilor înregistrate, contabilul va realiza balanța de verificare și ți-o va pune la dispoziție lunar. Este important să înveți să o citești, sau cel puțin principalele aspecte contabile.

Taxe și Declarații

  • întocmirea și depunerea declarațiilor privind taxele și impozitele – contabilul este cel care întocmește declarațiile privind impozitul pe venit/profit, tva de plată/recuperat, contribuții aferente salariilor. Totodată, în baza unei împuterniciri, contabilul poate să depună declarațiile la ANAF.
  • calcularea sumelor legate de taxele și impozitele datorate – în baza declarațiilor depuse, contabilul îți va calcula taxele și impozitele de plată 
  • furnizarea detaliilor necesare efectuării plăților aferente taxelor și impozitelor datorate – în baza ordinelor de plată primite de la contabil vei putea face plata datoriilor ANAF prin unul din mijloacele puse la dispoziție de către Fisc: casieria ANAF, SPV (prin intermediul www.ghiseul.ro), sau prin virament bancar. Important! Executarea acestor plăți va fi asigurată întotdeauna de Client. 

Salarizare și HR

  • întocmirea statelor de plată a salariilor, precum și întocmirea şi depunerea declaraţiilor privind obligaţiile aferente drepturilor de personal – tot contabilul este cel care se ocupă și de partea de salarizare (dacă nu ai optat pentru servicii externe de la o altă firmă de HR). Lunar, îți va calcula contribuțiile de plată pentru salariile datorate angajaților și îți va depune declarația 112
  • întocmirea și transmiterea Registrului general de evidență a salariaților – orice modificare privind salariații (majorare salarii, suspendare contract, încetare salariat, noi angajați etc.) este consemnată și transmisă în Registrul general de evidență a salariaților.

Servicii ANAF

  • reglarea fișelor de evidență pe plătitor și obținerea certificatelor de atestare fiscală – în baza împuternicirii contabilul va putea accesa SPV. Astfel, va putea solicita periodic o fișă fiscală pentru a verifica situația plăților datoriilor la ANAF. În cazul în care sunt diferențe între balanța de verificare și fișa sintetică, va face reglajele necesare.
  • reprezentare sau asistență în cazul controalelor fiscale.

Important: Dacă vrei să beneficiezi de servicii de contabilitate online, în cadrul platformei StartCo vei avea acces la toate aceste servicii incluse, plus la o serie de rapoarte contabile într-un format predefinit.

Servicii contra cost

Ca în cazul oricărui alt serviciu, și în cazul serviciilor de contabilitate există și servicii contra cost, care sunt în afara tarifului lunar, recurent. Astfel, întocmirea bilanțurilor anuale și trimestriale se facturează de regulă cu valoarea unei luni de servicii de contabilitate.

Servicii neincluse

Există totodată și servicii neincluse, pe care contabilul nu le poate face pentru tine și afacerea ta: 

  • evidență contabilă de gestiune
  • ridicarea documentelor societății de la instituțiile statului
  • servicii ce țin de casa de marcat (instalare / dezinstalare, etc.)
  • servicii juridice și administrative, precum redactare contracte, obținerea diverselor autorizații de la instituții, etc.

De ce unele servicii nu sunt incluse sau sunt contra cost?

Probabil că te întrebi de ce bilanțul este contra cost. Sau de ce nu poate contabilul să meargă la ANAF sau la ITM pentru ridicarea unor acte ale firmei. Iată de ce unele servicii nu sunt incluse sau sunt contra cost:

  • Contra cost – bilanțurile trimestriale sau cele anuale sunt de regulă contra cost, deoarece reprezintă un volum de muncă și timp alocat considerabil mai mare față de munca și timpul alocate pentru evidența contabilă lunară.
  • Serviciile neincluse – există anumite servicii pe care contabilul nu le prestează deoarece nu țin de competența lui. De exemplu:
    • redactarea de contracte – ține de competența unui jurist sau a unui avocat
    • ridicarea diverselor documente de la instituții – ține de competența administratorului societății, în calitate de reprezentant legal
    • contabilitatea de gestiune – ține de administrator și de organizarea internă a firmei

Este important să îți clarifici ce poți să îi ceri contabilului tău. Astfel, acesta îți va putea oferi servicii de contabilitate de calitate. Ai grijă de cifrele afacerii tale și alege un partener potrivit, dedicat planurilor tale de business.

Articole similare