Certificatul constatator: ce este și pentru ce îl folosești?
Acasă » Contabilitate & legislație pe limba ta » Certificatul constatator: ce este și pentru ce îl folosești?

Certificatul constatator: ce este și pentru ce îl folosești?

Cum poți să știi dacă o firmă funcționează conform prevederilor legale în vigoare? Este simplu, soliciți un certificat constatator de la Registrul Comerțului. Află din acest articol tot ce trebuie să știi despre certificatul constatator: ce este și pentru ce îl folosești, cum se obține, ce informații conține și în ce situații ai nevoie de el. 

Ce este certificatul constatator?

Certificatul constatator este un document care prezintă starea la zi a firmei și furnizează diverse informații financiare, statutare și juridice despre societate precum:

  • denumirea societății
  • emblema
  • numărul de înregistrare în Registrul Comerţului
  • codul unic de înregistrare
  • starea firmei (activă/inactivă/radiată/dizolvată, etc)
  • forma juridică
  • sediul social, dar și eventualele puncte de lucru
  • durata de funcţionare
  • obiectul de activitate principal (codul CAEN), dar și codurile CAEN secundare autorizate
  • capitalul social (subscris şi vărsat), numărul şi valoarea părţilor sociale
  • date despre asociații firmei: date de identificare, numărul părţilor sociale atribuite fiecărui asociat pentru aportul său, participarea la capitalul social şi la profit şi pierdere
  • date despre administratori: datele de identificare şi durata mandatului cu puterile conferite
  • cenzorii/auditorii financiari
  • indicatorii din situaţiile financiare anuale
  • alte menţiuni referitoare la măsuri asiguratorii şi condamnări penale.

Câte tipuri există?

În funcție de situație și de informațiile necesare, poți avea nevoie de unul din următoarele tipuri de certificat constatator:

Furnizare Informații

Prezintă informațiile despre firmă, pe scurt: număr ONRC, numele firmei, formă juridică, CUI, adresa sediului social, starea firmei, coduri CAEN (principal și secundare), capital social, administratori, asociaţi/acţionari. 

Acest tip de certificat are rol de informare. Pentru informații detaliate poate fi nevoie de un certificat constatator de bază. 

Certificat Constatator de Bază

Acest tip de certificat cuprinde informaţii despre toate modificările sau mențiunile efectuate la ONRC, afișate în ordine cronologică, de la înfiinţare şi până în prezent. Este nevoie să soliciți un astfel de certificat pentru:

  • accesare fonduri Europene
  • obținere autorizații
  • diverse proceduri în instanță (de exemplu: insolvența)
  • contracte de leasing
  • licitații
  • înregistrare în scopuri de TVA etc.

Este solicitat de regulă în relația cu diverse instituții precum: bănci, ANAF, Administraţia Fondului pentru Mediu, Autoritatea Rutieră Română, Casa Națională de Asigurări de Sănătate, Casa Națională de Pensii, Direcţia Generală a Vămilor, Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, Ministerul Muncii și Justiţiei Sociale etc.

Certificat Constatator Fonduri IMM

Prezintă informații despre firmă cu privire la forma de organizare, acționariat, capital social, dar și despre situația financiară la zi. 

Este solicitat de instituții precum Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, Ministerul Muncii și Justiţiei Sociale, Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR), Agenția de Plăți și Intervenții în Agricultură. 

Ai nevoie de un astfel de certificat dacă vrei să aplici pentru finanțări din fonduri europene sau granturi.

Certificat Constatator pentru Insolvență

Prezintă informații despre firmă, precum și cele cuprinse în situaţiile financiare anuale (cifră de afaceri, profit brut, pierderi, profit net, număr mediu de salariaţi). Este tipul de certificat solicitat de tribunale și notari. 

Poți solicita un astfel de certificat constatator pentru deschiderea procedurii de insolvență.

Cum se poate obține?

Indiferent de tipul de certificat constatator, Registrul Comerțului este instituția care îl eliberează. Pentru a-l obține 

  1. poți să îl soliciți de la ONRC
    1. fizic, la unul din oficiile Registrului 
    2. sau chiar și online, pe platforma ONRC, folosind serviciul InfoCert
  2. sau poți folosi un serviciu automat care ți-l furnizează instant direct pe email.

Pentru a te asigura că funcționezi conform prevederilor legale și pentru a evita eventuale sancțiuni și amenzi nedorite, este bine să soliciți periodic un certificat de atestare fiscală de la ANAF și un certificat constatator de la ONRC. Astfel, te asiguri că ai toate obligațiile fiscale îndeplinite la zi (taxe și declarații ANAF), dar și toate mențiunile înregistrate la ONRC (sediu social, puncte de lucru, administratori, asociați, capital social etc.)

Articole similare