Ce taxe plătește un SRL în 2021?
Acasă » Contabilitate & legislație pe limba ta » Înființare SRL: Ce taxe vei plăti pe firmă în 2024?
|

Înființare SRL: Ce taxe vei plăti pe firmă în 2024?

Primele incertitudini la început de antreprenoriat sunt: forma juridică (PFA sau SRL), codurile CAEN (cum alegi codul CAEN potrivit), taxe și contribuții (taxe SRL, taxe PFA, contribuții salarii), contabilitate (cum alegi contabilul potrivit). Ai trecut de prima etapă și vrei să îți deschizi un SRL dar nu știi cât de profitabil este? Află ce taxe vei plăti pe firmă în 2024 și cum se plătesc.

Impozitul pe venit

Impozitul pe venit se aplică doar microîntreprinderilor și cota aplicată diferă în funcție de numărul de angajați. Astfel, un SRL poate plăti doar 1% sau 3% impozit din cifra de afaceri – dacă îndeplinești toate criteriile pentru încadrarea ca microîntreprindere.

Foarte important de reținut faptul că orice firmă nou înființată poate avea statutul de microîntreprindere doar dacă în 30 de zile de la înființare are minime un angajat cu normă întreagă! Începând cu acest an, încadrarea la microîntreprinderi devine opțională și doar cu îndeplinirea cumulativă a condițiilor prevăzute de OG 16/2022.

  • Dacă cifra de afaceri depășește 500.000 euro sau nu mai îndeplinești oricare din criterii, atunci vei fi obligat să schimbi sistemul de impozitare, urmând să plătești impozit pe profit în cotă de 16%.
  • Pentru a stabili valoarea în lei la care se face trecerea de la microîntreprindere la SRL plătitor de impozit pe profit, se ține cont de cursul de schimb de la închiderea exercițiului financiar precedent. 

Taxa pe valoare adăugată (TVA)

Cotele de TVA

În România se aplică o cotă standard de TVA de 19%, însă trebuie să reții că există și derogări de la această cotă, după cum urmează:

  • 9% pentru: serviciile de alimentare cu apă, alimente, băuturi, serviciile medicale
  • 5% pentru: serviciile de catering, cazare, manuale școlare, cărți, reviste, acces la muzee, evenimente culturale/sportive.
Ce trebuie să știi despre TVA?

Orice SRL nou înființat va fi neplătitor de TVA. Nu se poate opta pentru înregistrarea ca plătitor de TVA încă de la înființare. Poți opta pentru a deveni plătitor de TVA ulterior, prin înregistrarea acestei opțiuni la ANAF.

Important de știut este că după înființarea firmei poți rămâne neplătitor de TVA atâta timp cât cifra de afaceri anuală se menține sub plafonul de 300.000 lei (aprox. 60.000 euro). Contabilul te va informa cu siguranță, dar tu poți urmări permanent evoluția TVA-ul firmei tale în balanța contabilă la contul 442 și conturile sale analitice.

Când SRL devine plătitor de TVA?

Dacă în timpul unui an fiscal veniturile firmei depășesc pragul de 300.000 lei, atunci ai obligația să te înregistrezi ca platitor de TVA în termen de zece zile de la sfârșitul lunii în care ai atins/ai depășit plafonul legal. Cel mai bine ar fi să-l lași pe contabil să se ocupe de această înregistrare pentru a fi sigur că totul decurge corect. În acest caz înregistrarea se face prin depunerea la ANAF a unui dosar de înregistrare în scopuri de TVA care să cuprindă următoarele:

  • declaratia 010
  • documentele de identitate ale administratorilor și asociatilor
  • certificatul de înregistrare la ONRC (copie)
  • declarație pe propria răspundere din care să rezulte dacă societatea desfășoară sau nu activități economice la sediul social, la sediile secundare sau în afara acestora
  • copia contractului de prestări servicii contabile (prima și ultima pagină)
  • împuternicire
  • act de identitate împuternicit (copie)
Cum se plătește TVA-ul?

Trebuie să reții că TVA-ul se declară și se plătește trimestrial, atâta timp cât cifra de afaceri este sub valoarea de 100.000 euro. Pentru 2023, plafonul pentru trecerea de la TVA trimestrial la TVA lunar se face la depășirea plafonului de 494.740 lei.

Contribuții sociale

Dacă ai ales să înființezi un SRL trebuie să știi că există câteva motive pentru care este bine să te și angajezi pe firmă:

  1. beneficiezi de reducerea impozitului pe venit
  2. ești asigurat la sănătate și șomaj
  3. îți scoți bani legal din firmă, fără dividende.

În cazul în care decizi să îți faci un contract de muncă pe firma ta, sau chiar să mai angajezi și alte persoane, trebuie să știi că pentru fiecare salariu se percep contribuții sociale, după cum urmează:

  1. 2.25% din salariul brut reprezintă contribuțiile sociale datorate de angajator și poartă numele de contribuție asiguratorie pentru muncă (CAM)
  2. 45% sunt contribuții sociale datorate de angajat fiind compuse din:
    • asigurări sociale (CAS) – 25%
    • asigurări sociale de sănătate (CASS) – 10%
    • impozit pe venit – 10%

Toate contribuțiile se rețin, se declară și se plătesc de angajator!

Impozitul pe dividende

Metoda legală de a scoate banii generați de firmă (profitul) este repartizarea de dividende către asociați. Dividendele se pot distribui trimestrial sau anual, dar numai cu

  • reținerea,
  • declararea și
  • plata unui impozit pe dividende în valoare de 8% din valoarea dividendelor brute.

Important:

  • Dacă încasezi bani din dividende a căror valoare cumulată este cel puțin egală cu 6 salarii minime brute, ești obligat să plătești contribuția la sănătate (CASS), conform Codului Fiscal. Atenție la cele trei plafoane fiscale detaliate în acest articol.
  • CASS reprezintă 10% din plafonul la care te încadrezi (6, 12 sau 24 de salarii brute).
  • Plata contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS) îți revine ca persoană fizică, pe firmă achiți doar impozitul pe dividende.

Cum se plătesc taxele pentru un SRL?

Toate taxele se declară prin declarațiile specifice și se plătesc la termenele prevăzute de lege prin OP/FV astfel:

  1. online, pe ghiseul.ro
  2. prin transfer bancar
  3. cash, la casieriile ANAF

Ce mai trebuie să știi

Începând cu 1 ianuarie se schimbă modul de taxare a microîntreprinderilor prin revenirea la cele două cote de impozitare 1% și 3%, dar nu în funcție de numărul de angajați. Mai multe detalii despre ce se schimbă pentru firme în 2024 poți să găsești în acest articol.

Legislația ți se pare greu de descifrat? Este de preferat să apelezi la profesioniști încă de la înființarea firmei și să alegi un contabil potrivit nevoilor tale.

Articole similare