Adăugare cod CAEN: când este necesară adăugarea sau schimbarea codurilor CAEN și cum se face
Atunci când îți deschizi o afacere, ai nevoie de o activitate de bază și de coduri CAEN specifice acesteia. De cele mai multe ori, poți avea un cod CAEN principal și câteva secundare, dar acestea pot fi schimbate pe parcurs.
Citește în continuare și află cum adaugi un cod CAEN nou (sau schimbi codul principal), ce înseamnă trecerea la CAEN Rev.3, ce documente pui la dosar și ce mai trebuie să faci după schimbarea obiectului de activitate principal.
Cuprins
Ce modificări se pot face privind obiectul de activitate?
Codurile CAEN declarate în actul constitutiv și autorizate pot fi modificate oricând, această precizare fiind valabilă inclusiv pentru codul CAEN principal. Astfel, poți face următoarele modificări privind codurile CAEN ale firmei tale:
- adăugare cod CAEN (necesită modificarea și actualizarea actului constitutiv al firmei)
- eliminare coduri CAEN (necesită modificarea și actualizarea actului constitutiv al firmei)
- schimbarea codului CAEN principal (necesită modificarea și actualizarea actului constitutiv al firmei)
- schimbaea locului de autorizare a codurilor CAEN
Adăugarea unui cod CAEN se referă la includerea unui cod CAEN adițional în Actul Constitutiv al firmei și, implicit, la autorizarea acestuia pentru desfășurarea activității la sediul social, la un punct de lucru sau la terți.
Poți schimba codurile CAEN ale firmei, indiferent dacă este vorba despre un cod secundar sau chiar despre cel principal. Astfel, poți elimina anumite coduri și adăuga altele, însă orice modificare privind activitățile desfășurate de o firmă trebuie declarată la Registrul Comerțului.
Când este necesară adăugarea/schimbarea unui cod CAEN?
Vrei să faci o schimbare și să desfășori o nouă activitate pe firmă? Trebuie mai întâi să verifici Actul Constitutiv, iar dacă nu găsești codul CAEN pentru activitatea respectivă, trebuie să adaugi un nou cod CAEN în Actul Constitutiv.
În plus, trebuie să îl autorizezi (conform Legii 265/2022), după caz, în cel puțin una dintre următoarele locații:
- la sediu
- la un punct de lucru
- sau la terți
Pe lângă asta, nu uita că a intrat în vigoare CAEN Rev.3, iar în perioada de tranziție sunt recunoscute ambele versiuni — Rev.2 și Rev.3 — în relația cu autoritățile. Când vrei să adaugi sau să actualizezi activități, folosești codurile Rev.3 și completezi cererea ONRC în secțiunea pentru „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”. Dacă doar migrezi activitățile la Rev.3 (fără alte schimbări), ONRC emite un nou certificat de înregistrare, cu titlu gratuit.
Cum se adaugă un cod CAEN nou la SRL?
Pentru a înregistra la ONRC modificări privind adăugarea unui nou cod CAEN sau chiar schimbarea codului CAEN principal, ai nevoie de următoarele documente:
- Cererea de înregistrare – mențiuni (formular ONRC pentru persoane juridice – „Anexa 2a”).
- Act modificator:
- Hotărâre AGA (sau decizia asociatului unic) pentru adăugare/extindere / schimbare obiect principal.
- Act constitutiv actualizat cu noua listă de activități (semnat corespunzător — înscris sub semnătură privată / atestat avocat / certificat de ORC / formă autentică, după caz).
- Declarația pe propria răspundere privind îndeplinirea condițiilor de funcționare/desfășurare a activităților (Anexa 4) — acoperă activitățile la sediu și/sau sedii secundare.
- Împuternicire (dacă depune altcineva în numele tău: procură specială autentică / împuternicire avocațială / delegație).
- Certificatul de înregistrare (CUI) – original, doar dacă schimbi obiectul principal (se înlocuiește).
Apoi, după ce ai toate actele în regulă, va trebui să urmezi pașii:
- Redactezi hotărârea/decizia și actualizezi actul constitutiv.
- Completezi cererea (Anexa 2a), bifând la „înscriere mențiuni” și, dacă e cazul, la „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”.
- Anexezi declarația pe propria răspundere (Anexa 4) — include toate activitățile desfășurate la sediu/puncte de lucru (inclusiv cele deja declarate anterior).
- Depui online (cu semnătură electronică) sau la ghișeu/poștă/notar/avocat.
- După soluționare, primești certificatul de înregistrare mențiuni; dacă ai schimbat activitatea principală, primești un nou certificat de înregistrare (CUI).
Toate modificările de coduri CAEN, asemenea celorlalte modificări ale unui SRL, se fac la ONRC, prin depunerea unui dosar cu șină care să conțină setul de documente enumerate anterior.
Dacă vrei să eviți cozile de la Registrul Comerțului și să economisești timp, poți alege să faci modificarea codurilor CAEN direct din platforma StartCo, fără stres birocratic și 100% digital.
Cum se adaugă un cod CAEN nou la PFA / II / IF?
Actele necesare:
- Cererea de înregistrare – mențiuni (formular ONRC pentru persoane fizice – „Anexa 2b”).
- Acte specifice (când se cere de lege — ex.: modificări în acordul de constituire la IF).
- Declarația pe propria răspundere (Anexa 4) privind condițiile de funcționare.
- Împuternicire, dacă depune altcineva.
Pașii:
- Completezi Anexa 2b (mențiuni) și bifezi „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”.
- Anexezi declarația pe propria răspundere pentru activitățile desfășurate la sediu / în afara sediului / la sedii secundare.
- Depui online cu semnătură electronică sau la ghișeu/poștă/notar/avocat.
Ce trebuie să faci după adăugarea de noi coduri CAEN?
Sunt situații în care pentru un anumit cod CAEN ai nevoie de autorizații sau avize de funcționare. În acest sens, după adăugarea noilor coduri CAEN, trebuie să contactezi Primăria pentru a verifica dacă trebuie să obții anumite autorizații sau aviz de funcționare pentru a desfășura activitățile prevăzute de codurile CAEN.
Mai trebuie să știi că, prin schimbarea codurilor CAEN ale firmei, se pot modifica și anumite documente ale acesteia, astfel:
- adăugarea de noi coduri CAEN duce la actualizarea Actului Constitutiv.
- autorizarea unor noi coduri CAEN la sediul social, la un punct de lucru sau la terți, presupune emiterea de noi certificate constatatoare de autorizare a activității pentru locațiile respective.
Da. Numărul nu este limitat. Doar un cod poate fi principal.
Da. La schimbarea obiectului principal, se înlocuiește certificatul de înregistrare (CUI) cu unul nou.
Nu, în mod uzual (CAEN este o clasificare de activitate). Ai grijă însă la autorizări speciale (unde legea cere) și la actualizarea vectorului fiscal doar dacă apar situații fiscale noi (ex.: intri în TVA, salariați, puncte de lucru).