Contract de colaborare și contract individual de muncă cu aceeași firmă. Când este posibil?
Contract de colaborare și contract individual de muncă cu aceeași firmă – este sau nu o combinație riscantă? Află din acest articol când această practică a dublei încadrări este legală și avantajoasă, care îi sunt riscurile, dar și limitele, și cum te poți bucura de beneficii fără sancțiuni.
Contract de colaborare și contract individual de muncă – Cadru legal
Cele două contracte au reglementări legale diferite, conform prevederilor a două acte normative diferite:
- Contractul de muncă este reglementat de Codul Muncii și implică o relație de subordonare. Asta înseamnă că angajatul trebuie să respecte programul de lucru, să îndeplinească sarcinile trasate de angajator și să fie remunerat pentru timpul de muncă. La rândul său, angajatorul trebuie să respecte drepturile angajatului, să-i asigure condițiile de lucru și să îl plătească pentru munca prestată.
- Pe de altă parte, contractul de colaborare este un contract care intră sub incidența Dreptului Civil sau este reglementat de alte legi speciale, în funcție de specificul activității. Spre deosebire de contractul de muncă, cel de colaborare presupune o relație de egalitate între părți și nu implică subordonare. Asta înseamnă că serviciile sunt prestate fără un program de lucru strict sau cu instrucțiuni detaliate din partea firmei beneficiare.
Contract de colaborare și contract individual de muncă cu aceeași firmă. Când este posibil?
Pornind de la reglementările legale, se poate stabili faptul că pentru a avea simultan cele două contracte diferite cu aceeași firmă, este esențial ca serviciile din contractul de colaborare să nu presupună o relație de subordonare.
Ce condiții mai trebuie să îndeplinești pentru a avea o dublă încadrare cu aceeași firmă?
- Separarea activităților desfășurate: este important să prestezi o activitate diferită (un cod CAEN distinct) pe contractul de colaborare, față de munca prestată pe CIM
- Redactarea contractului cu precizarea clară a condițiilor contractuale referitoare la program, sarcini, condiții de lucru și remunerare.
Atenție: ITM și ANAF pot considera că prin aceste practici de dublă încadrare a raporturilor de muncă se încearcă:
- ocolirea legislației – în scopul reducerii obligațiilor de plată (prin eliminarea contribuțiilor sociale și a unor drepturi salariale)
- și flexibilizarea relației de muncă – conferită de contractul de colaborare.
Care sunt consecințele?
- reclasificarea contractului de colaborare ca fiind unul de muncă și recunoașterea întregii perioade ca fiind una de muncă
- obligarea angajatorului la plata contribuțiilor sociale și a altor drepturi salariale
- în anumite situații se pot aplica chiar amenzi.
Cum poți evita încadrarea relației de colaborare ca fiind una de angajare?
Pentru a evita încadrarea relației de colaborare ca fiind una de angajare trebuie să te asiguri că respecți cel puțin 4 din cele 7 criterii pentru încadrarea ca activitate independentă:
- dispui de libertatea de alegere a locului și a modului de desfășurare a activității, dar și a programului de lucru
- dispui de libertatea de a desfășura activitatea pentru mai mulți clienți
- îți asumi riscurile inerente activității
- îți desfășori activitatea folosind mijloacele proprii
- activitatea din contractul de colaborare este realizată de tine, ca persoana fizică prin utilizarea capacității tale intelectuale și/sau a prestației fizice
- faci parte dintr-un corp sau organism profesional (medici, contabili, avocați etc)
- dispui de libertatea de a-ți desfășura activitatea folosind persoane angajate sau prin colaborare cu terțe persoane
Așadar, dacă respecți criteriile menționate atunci serviciile prestate nu presupun o relație de subordonare, însă trebuie să mai ai în vedere un aspect. În cazul deținerii unei duble încadrări (contract de muncă și contract de colaborare) cu aceeași firmă trebuie să te asiguri că cele două contracte fac referire la activități diferite și nu lasă loc de interpretări.
De exemplu:
Dacă prestezi servicii de contabilitate în baza unui CIM, și închei cu aceeași firmă un contract de colaborare pentru activități de secretariat este important:
- să te asiguri că activitățile sunt complet separate (nu există sarcini comune)
- să nu existe un program fix pentru activitățile de secretariat, și nici un loc impus pentru prestarea acestor servicii – contractul de colaborare conferă o flexibilitate atât pentru program, cât și pentru locul de desfășurare a activității
- să fie specificat clar modul de remunerare pentru serviciile de secretariat
- să întocmești un proces-verbal care să însoțească factura de servicii – pentru a evidenția clar și detaliat serviciile prestate.
Dacă ești interesat de încheierea unui astfel de contract de colaborare în detrimentul angajării tradiționale, trebuie să te asiguri că îndeplinești toate aspectele juridice și economice, iar pentru asta, recomandarea ar fi să apelezi la o persoană specializată pentru redactarea contractului.