Cum te plătești pe tine ca antreprenor?
O întrebare des întâlnită în rândul antreprenorilor este “Cum te plătești pe tine ca antreprenor?”. Indiferent de forma de organizare, SRL sau PFA, atunci când firma e a ta vrei să beneficiezi de banii pe care îi obții din produsele/serviciile vândute. Iată prin urmare care sunt modalitățile prin care te poți plăti pe tine, freelancer sau antreprenor.
Cuprins
Cum te plătești pe tine ca freelancer?
Fie că nu ești pregătit să renunți total la job-ul actual și vrei să faci venituri suplimentare, sau îți dorești să testezi viața de freelancer, înființarea unui PFA este varianta potrivită:
- taxe relativ reduse
- o singură declarație de depus anual – declarația unică (asta dacă nu ai operațiuni intracomunitare sau te înregistrezi în scopuri de TVA)
- contabilitate simplificată (nu ai neapărat nevoie de un contabil)
- ușor de înființat
Cel mai important aspect este însă modul în care poți beneficia de banii obținuți pe PFA. Este important de știut că dacă ai un PFA poți să scoți oricând bani din firmă. Banii sunt ai tăi și poți dispune de ei când și cum vrei.
Cum te plătești pe tine ca antreprenor?
Pe de altă parte, ca SRL este ceva mai complicat. În principiu, sunt 3 modalități principale prin care te poți plăti ca antreprenor:
1. Metoda clasică = prin salariu
Te poți angaja în firma ta și să-ți plătești lunar salariu. Aceasta este cea mai simplă variantă prin care poți avea un venit lunar, recurent, stabil.
De ce poate fi benefic?
- Este un aspect pozitiv atunci când vrei să iei un împrumut/credit ipotecar etc.
- Te poți folosi lunar de o anumită sumă de bani; ai un venit fix, stabil, predictibil.
- Te ajută să rămâi încadrat ca microîntreprindere (vezi aici mai multe informații despre sistemul de taxare a firmelor din 2024)
De ce nu este neapărat cea mai bună variantă?
- Deși aparent benefică, este în același timp, și cea mai scumpă variantă deoarece presupune și plata taxelor salariale – impozit pe venitul din salarii și contribuții sociale (pensie, sănătate, contribuția asiguratorie de muncă).
- În plus, trebuie să respecți și toate reglementările ce țin de Codul Muncii (contract de angajare, fișă post, SSM, medicina muncii, concediu de odihnă, etc.).
2. Mandat de administrator
Ești asociat într-un SRL și totodată administrator? O variantă alternativă la contractul de muncă (CIM) este contractul de administrare.
Ce presupune?
- Este foarte similar cu CIM, doar că este un contract între firmă și tine, ca administrator unde sunt prevăzute care sunt obligațiile și responsabilitățile tale în această calitate.
- Prin contractul de administrare, se stabilește o remunerație lunară.
- Și în acest caz datorezi impozit și contribuțiile sociale (ca și în cazul CIM-ului).
- Un avantaj față de CIM: ești exceptat de la îndeplinirea tuturor obligațiilor și formalităților ce țin de Codul Muncii (mai puțin stres și birocrație).
Deși, asemenea contractului de muncă, acest contract îți asigură un venit lunar, recurent, este totodată la fel de scump, prin prisma obligațiilor privind impozitul și contribuțiile datorate.
3. Dividende
O altă variantă de a te plăti ca antreprenor este prin dividende.
Cum funcționează?
Te poți plăti distribuindu-ți profitul generat (sau o parte din el) o dată la 3 luni, după finalizarea situațiilor financiare interimare (trimestriale).
Avantaje:
- Marele avantaj este din punct de vedere fiscal. Pentru sumele distribuite și plătite sub formă de dividende, plătești un impozit de doar 8%. În plus, mai plătești contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) pentru sumele ce depășesc plafonul legal de 6 salarii minime brute, conform plafoanelor CASS prevăzute de OG 16/2022:
Plafonul I: dividendele încasate sunt cuprinse între 6 şi 12 salarii minime brute pe ţară.
Plafonul II: dividendele încasate sunt cuprinse între 12 şi 24 salarii minime brute pe ţară.
Plafonul III: dividendele încasate sunt peste 24 salarii minime brute pe ţară.
Dezavantaje:
- Dezavantajul aceste modalități de plată este faptul că trebuie să aștepți finalizarea trimestrului și implicit, a situațiilor financiare pentru a putea distribui dividendele. Între timp, trebuie să fii disciplinat financiar.
Ce mai trebuie să reții despre dividende?
- Impozitul pe dividende se reține și se achită de către firmă.
- Începând cu 1 ianuarie 2023 impozitul pe dividende a crescut la 8%.
- Tot de la 1 ianuarie 2023 s-au modificat și plafoanele legale privind plata CASS. Pentru sume care nu depășesc 6 salarii minime brute nu se plătește CASS.
Acestea sunt principalele modalități prin care te poți plăti din afacerea ta. Desigur, nu trebuie să alegi o singură variantă, poți face și un mix între ele. Poate varianta optimă este de a avea lunar un venit minim – prin CIM sau contract de administrație – iar sumele mari să le încasezi la finalizarea trimestrului, prin dividende.