Contractul de administrare: ce este, la ce folosește, cine îl întocmește
Acasă » Contractul de administrare: ce este, la ce folosește, cine îl întocmește

Contractul de administrare: ce este, la ce folosește, cine îl întocmește

Conform Legii 31/1990 orice firmă este administrată de unul sau mai mulţi administratori (care pot fi asociaţi în cadrul firmei sau nu), numiţi prin actul constitutiv sau de adunarea generală. De asemenea, ca administrator SRL poți fi remunerat sau nu, în baza unui contract. Află din acest articol când se încheie un contract de muncă sau unul de administrare. Contractul de administrare: ce este, la ce folosește, cine îl întocmește – răspunsurile le găsești mai jos.

Administrator SRL

Orice SRL are nevoie de unul sau mai mulți administratori numiţi prin actul constitutiv sau de adunarea generală. Despre cine poate fi administrator al unui SRL, care sunt drepturile și obligațiile și când poate fi schimbat, poți citi mai multe informații din acest articol.

Cadrul juridic pentru colaborarea cu administratorul firmei

Există două modalități prin care se poate stabili colaborarea cu administratorul și remunerarea sa:

Când se poate încheia un CIM?

Administratorul poate avea atât calitatea de salariat în baza unui contract individual de muncă, cât și funcția de administrator al SRL-ului.

Când este nevoie de un contract de mandat?

Dacă vrei să scapi de toată birocrația impusă de legislație pentru contractele de muncă, poți opta pentru remunerarea administratorului în baza unui contract de administrare. 

Ce este contractul de administrare?

Contractul de administrare reprezintă actul juridic încheiat între SRL şi persoana numită prin actul constitutiv în funcţia de administrator, prin care se stabilesc 

  • durata funcţiei de administrator
  • remuneraţia
  • alte drepturi şi obligaţii. 

Diferențe între contractul de administrare și CIM

Contractul de administrare și contractul individual de muncă (CIM) se diferențiază prin mai multe aspecte, după cum urmează:

  1. Sunt reglementate diferit din perspectivă legală: CIM intră sub incidența Codului Muncii, în timp ce contractul de administrare sub cea a Legii 31/1990.
  2. Pentru revocarea unui CIM este necesară încadrarea într-unul din cazurile de încetare expres prevăzute de Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii. În schimb, revocarea contractului de administrarea este posibilă și fără motivarea hotărârii de revocare și fără respectarea unor proceduri prealabile. 
  3. În contractul de administrare, firma are posibilitatea de a include anumite clauze care nu sunt permise într-un contract individual de muncă precum:
    1. termen de preaviz mai mic de 20 de zile lucrătoare de la încetarea contractului
    2. plata remunerației mandatarului trimestrial
  4. Administratorul care încheie un contract de administrare, și nu un CIM, nu beneficiază de măsurile de protecție oferite salariaților de legislația muncii. De exemplu:
    1. protecția la concediere oferită salariaților în anumite situații expres prevăzute de lege
    2. acordarea unui număr minim de zile de concediu de odihnă
    3. stabilirea unui număr maxim de ore lucrate.
  5. Contractul individual de muncă poate fi încheiat pe durată determinată sau nedeterminată. În schimb, contractul de mandat se încheie pe o durată determinată de 1 – 4 ani.

Viitor antreprenor? Iată ce este bine să mai știi despre contractul de administrare

Deși au fost clarificate principalele aspecte privind contractul de administrare, mai sunt totuși câteva detalii importante de reținut.

Cine redactează contractul?

Ca viitor antreprenor trebuie să știi că deși ai nevoie de un contabil pentru planificarea financiară și pentru optimizarea afacerii din punct de vedere fiscal, acesta nu poate îndeplini orice sarcină. Astfel, redactarea contractului de administrare NU este în sarcina contabilului. Te poți ocupa chiar tu de încheierea contractului de administrare sau poți solicita ajutorul unei persoane specializate. Așadar, cine redactează contractul de administrare?

  1. tu, în calitate de reprezentant al firmei
  2. un avocat
  3. un jurist 
  4. o persoană de HR 

În ce situații poate fi mai avantajos acest tip de contract față de CIM?

Am stabilit deja care sunt diferențele dintre cele două tipuri de contracte, și desigur, situațiile în care pot fi încheiate fiecare. Având în vedere noile modificări fiscale care intră în vigoare de la 1 ianuarie 2023, trebuie să știi că există situații în care poate fi mai avantajos acest tip de contract față de CIM. 

Conform noului Cod Fiscal, începând cu 1 ianuarie 2023, firmele își pot păstra statutul de microîntreprindere doar dacă sunt îndeplinite concomitent câteva condiții esențiale:

  • minim un contract cu normă întreagă
  • cifră de afaceri sub 1.000.000 de euro
  • venituri din alte domenii, exceptând consultanța

Astfel, acest tip de contract te ajută să rămâi încadrat ca microîntreprindere (vezi aici mai multe informații despre sistemul de taxare a firmelor din 2023). Respecți condiția de minim un angajat, dar totodată ești exceptat de la îndeplinirea tuturor obligațiilor și formalităților ce țin de Codul Muncii (mai puțin stres și birocrație).

Articole Similare