Tactici și strategii de promovare
Acasă » Dezvoltă-ți afacerea » Tactici și strategii de promovare pentru afacerile mici

Tactici și strategii de promovare pentru afacerile mici

Ai o afacere și vrei să o crești, sau te gândești să începi o afacere? Pentru a avea succes trebuie să îți promovezi ideea și produsele/serviciile într-un mod corect. Cum ajungi la potențiali clienți mai rapid, și mai eficient? Cu o strategie de promovare corectă, care să aibă la bază tacticile și ideile potrivite afacerii tale. Iată care sunt principalele tactici și strategii de promovare pentru afacerile mici, și cum poți face un plan de marketing eficient și cu un buget redus.

Care sunt principalele tactici/idei de promovare?

Tacticile/Ideile de promovare fac parte din strategia de marketing, fiind mijloacele și canalele prin care îți poți face cunoscut brand-ul și îți poți crește vânzările. Ele pot fi

  1. offline
    1. pliante și flyere
    2. produse personalizate
    3. cărți de vizită
    4. donații și sponsorizări
    5. vouchere/produse gratuite
    6. evenimente/târguri/conferințe 
    7. presa locală
    8. mostre gratuite
  2. online
    1. SEO (Search Engine Optimization) 
    2. Content marketing
    3. E-mail marketing
    4. Social Media Marketing
    5. Marketing afiliat
    6. Facebook Ads
    7. Google AdWords și Pay per Click 
    8. Adăugarea companiei pe Google Maps

SEO (Search Engine Optimization) 

Este o tactică de promovare care are ca scop creșterea numărului de vizitatori către website-ul companiei în mod natural, prin optimizarea conținutului deja existent.

Content marketing (marketing prin conținut)

Prin această tactică nu îți promovezi în mod explicit produsele/serviciile, ci mai degrabă încerci să le stimulezi interesul potențialilor clienți. O secțiune de blog integrată pe website-ul companiei ar putea să ofere mai multe informații care să convingă audiența de serviciile/produsele tale.

E-mail marketing/Newsletter 

Este o tactică de promovare eficientă în special pentru afacerile de tip B2B, care au posibilitatea construirii unei baze de clienți, și implicit a unei liste de adrese de e-mail unde clienții pot primi periodic informații despre produsele/serviciile tale.

Social Media Marketing 

Rețelele de socializare sunt un mijloc excelent de promovare a afacerii în scopul atragerii unor noi clienți, sau a consolidării și fidelizării celor deja existenți. Cu materialele potrivite îți poți crește afacerea substanțial, și cu un buget redus. 

Un beneficiu major al rețelelor sociale: clienții îți pot lăsa recenzii sau opinii pozitive care te pot ajuta să-ți sporești credibilitatea în domeniu și să atragi mai mulți clienți.

Marketing afiliat 

Este un model de marketing prin care o companie își răsplătește afiliatii (bloguri sau alți terți) pentru fiecare vizită sau client care ajunge pe website. Este utilizat în special în afacerile de tip B2C.

Google AdWords și Pay per Click 

Sunt tactici de promovare prin intermediul cărora poți plăti ca reclamele tale să apară pe site-urile și serviciile Google sau în motoarele de căutare.

Facebook Ads

Una din tacticile preferate atât de afacerile de tip B2C, cât și cele B2B, este Facebook Ads. O campanie de promovare prin reclame pe Facebook, poate să aducă deopotrivă

  • notorietate brand-ului
  • potențiali clienți cărora le pot fi afișate ulterior și alte reclame ale companiei
  • mai multe vânzări.

Waze sau Google My Business (folosind Google Maps)

Este o tactică foarte utilă pentru promovarea unei afaceri locale, indiferent de audiență. Prin adăugarea afacerii pe Google Maps, vei putea apărea mai ușor în rezultate căutarilor Google. Motorul de căutare va recomanda afacere ta alături de altele similare cu serviciile căutate de către utilizator.

Un alt aspect pozitiv: ca și în cazul rețelelor sociale, clienții îți pot lăsa recenzii care te pot ajuta să-ți sporești credibilitatea în domeniu și să atragi mai mulți clienți.

Tactici și strategii de promovare

“Strategia fără tactici este calea cea mai lentă către victorie. Tactica fără strategie este zgomotul înainte de înfrângere.” – Sun Tzu

Pentru a ilustra diferențele între idee, strategie, tactici de marketing luăm exemplul următor:

Ideea de business care trebuie implementată/dezvoltată: o afacere de croitorie care să distribuie costume în București și zonele adiacente.

Strategia de marketing: aplicăm strategia unui B2C local, construind apoi avatarul de client ideal. De exemplu: persoane cu venituri medii și mari sau clienți ocazionali care au nevoie de costume pentru evenimente specifice

Tactici/Idei de implementare a strategiei de marketing: Pentru a implementa strategia de promovare se pot folosi 

  • atât tactici offline: participarea la târgul de nunți, fashion show-uri, emisiuni la televiziunile locale, sponsorizări de evenimente de business
  • cât și tactici online: Social Media Marketing, campanii de promovare pe Google și Facebook, Google Maps, campanii de SEO localizat (exemplu: “costume București”).  

Cum stabilești strategia de promovare?

Cum stabilești o strategie de promovare eficientă? Trebuie să ai în vedere:

  1. domeniul afacerii tale
  2. mărimea afacerii
  3. obiectivele afacerii
  4. piața/nișa
  5. principalii competitori
  6. clienții
  7. obiectivele strategiei de marketing
  8. tactici și idei de promovare
  9. bugetul.

Pentru a identifica cele patru strategii generale de promovare, de la care poți să pornești pentru a stabili strategia personalizată business-ului tău, voi face următoarea clasificare.

Ne imaginăm un cadran cu patru arii. Cele mai multe idei de afaceri se pot încadra în patru mari categorii pe axa orizontală și verticală a acestuia astfel:

  • locală / națională 
  • și business to business(B2B) / business to consumer(B2C)

O afacere locală se poate promova foarte ușor folosind metode de localizare a afacerilor precum Waze sau Google My Business (folosind Google Maps). Exemple de afaceri locale sunt: săli de sport, restaurante, cafenele, clădiri de birouri.

O afacere națională are avantajul de a-și putea recruta potențiali clienți fără să depindă de aria geografică în care își desfășoară activitatea efectiv. Poate să apeleze la reclame prin Google sau Facebook sau să-și creeze alte mijloace de marketing online cum ar fi e-mail marketing.

Strategie de promovare pentru afaceri de tip B2C locală

O afacere de tip B2C locală are ca posibilități de promovare atât tactici offline, cât și online. 

Idei de promovare offline (clasice): 

  1. flyere 
  2. presa locală (atât reviste cât și televiziune) 
  3. concerte sau alte evenimente la care poate să participe ca sponsor.

Mijloace online:

  1. Google Maps
  2. campanii localizate prin Google și Facebook
  3. campanii de SEO localizat – de exemplu: “cafenele Brașov”

Strategie de promovare pentru afaceri de tip B2B locală

O afacere tip B2B locală se poate promova prin 

  1. presa locală 
  2. campanii de Facebook Ads și Google Ads
  3. Google Maps
  4. campanii de SEO localizat
  5. sponsorizări 
  6. participarea la evenimente locale de business de genul conferințelor, târgurilor. 

Strategie de promovare pentru afaceri de tip B2C națională

O afacere de tip B2C națională are șanse mai mari de reușită dacă se încadrează într-o anumită nișă specifică (exemplu: biscuiți organici, ciocolată vegană etc.). În cazul în care o afacere este locală își poate permite să fie mai diversificată, dar atunci când când își desfășoară activitatea la nivel național șansa de a se promova eficient pe întreg teritoriul este de a fi cât mai restrânsă pe un anumit domeniu. 

Metode de promovare: 

  1. presa clasică și online
  2. SEO pe nișa respectivă
  3. Google și Facebook Ads
  4. evenimente regionale sau naționale la care să fie sponsori – de exemplu, o marcă de bere artizanală își poate face reclamă națională cu ocazia Festivalului de la Sighișoara unde participă public din toată țara.

Strategie de promovare pentru afaceri de tip B2B națională

O afacere de tip B2B națională respectă regulile unei afaceri B2C națională, dar în plus ar trebui să își construiască cu răbdare o relație cu potențialii parteneri prin 

  1. evenimente specifice
  2. e-mail marketing
  3. promovare prin conținut pe blog

Nu există “rețete” standard de tactici și strategii de promovare pentru afaceri mici/mari. Întotdeauna, pentru promovarea unui business trebuie să pornești de la tipul afacerii (B2B/B2C, local/național), domeniul de activitate, avatarul de client și obiectivele afacerii. Pornește cu dreptul și stabilește-ți un plan eficient, dar și mijloacele potrivite pentru a-ți echilibra raportul cost-beneficiu.

Articole similare