4 metode de a seta un preț
Acasă » 4 metode de a seta un preț

4 metode de a seta un preț

Antreprenor sau freelancer, unul dintre cele mai importante aspecte de care trebuie să te preocupi este cum setezi prețul pentru produsele/serviciile tale. Este important să înveți să setezi prețul corect. Un preț prea mic înseamnă că nu vei face profit. Un preț prea mare poate să ducă la migrarea potențialilor clienți către competitori. Iată cum poți să ceri prețul corect pentru produsul sau serviciul tău folosind cele 4 metode de a seta un preț descrise de Josh Kaufman în cartea sa.

Prețul corect: ce este și cum îl stabilești?

De cele mai multe ori prețul este criteriul determinant care poate să convingă un client să aleagă produsul tău. Ca atare, prețul trebuie ales cu mare grijă astfel încât să reflecte calitatea produselor/serviciilor tale, și în același timp, să genereze profit pentru afacerea ta. 

Cum arată prețul perfect?

  1. pentru client, un preț redus va fi mult mai atrăgător
  2. pe de altă parte, pentru tine, ca antreprenor/freelancer și pentru afacerea ta poate să nu genereze suficient cash flow, și astfel, profitul să se diminueze. 

Așadar, prețul perfect este cel corect, care 

  • generează profit pentru afacerea ta
  • și totodată, este suficient de acceptabil pentru cumpărător.

Cum setezi prețul corect?

Josh Kaufman a ilustrat în cartea sa, THE PERSONAL MBA: MASTER THE ART OF BUSINESS, 4 metode prin care îți poți stabili prețul corect care să aducă satisfacție clienților și bani pentru afacerea ta.

Care sunt cele 4 metode de a seta un preț?

Există 4 metode de stabilire a prețurilor care te pot ajuta să stabilești un preț pentru ceea ce vinzi: 

  1. Metoda costului de înlocuire
  2. Metoda de comparare a piețe
  3. Fluxul de numerar redus/Metoda valorii prezente nete
  4. Metoda de comparare a valorii

Pentru a înțelege mai bine, să analizăm un exemplu: deții un restaurant, iar pandemia ți-a redus vânzările, motiv pentru care te gândești să îl vinzi. Neavând un preț prestabilit, trebuie să îl setezi singur în funcție de anumiți factori. Cum te ajută metodele lui Kaufman? Citește în continuare și află cum setezi prețul corect.

Metoda costului de înlocuire

Metoda costului de înlocuire presupune stabilirea unui preț în funcție de răspunsul la întrebarea: „Cât ar costa să creezi sau să construiești un restaurant exact ca acesta?”.

Analizează toate costurile necesare pentru construirea de la zero a restaurantului:

  • un teren similar
  • un arhitect care să întocmească planurile
  • materiale identice 
  • muncitori în construcții pentru a crea exact aceeași clădire

La acestea adaugă o marjă pentru a compensa timpul și efortul pe care le-ai depus pentru transformarea locației într-un restaurant care să vândă. Astfel, obții o estimare acceptabilă a prețului pe care trebuie să îl setezi.

Metoda de comparare a pieței

O altă metodă prin care poți stabili un preț este cea de comparare a pieței, prin care răspunzi la întrebarea „Cu cât se vând alte lucruri similare?”

Analizează restaurante similare și ofertele cu care au fost vândute în ultimul an. Poți utiliza prețul de vânzare al acestor restaurante “comparabile” pentru a crea o estimare acceptabilă a cât valorează restaurantul tău.

Compararea pieței este o modalitate foarte comună de a stabili ofertele de preț: găsești o ofertă similară și stabilești prețul relativ.

Metoda de stabilire a prețurilor pentru fluxul de numerar actualizat (DCF) / valoarea actuală netă (VAN).

Metoda Discounted Cash Flow (DCF) / Net Present Value (VAN) setează un preț bazat pe răspunsul la întrebarea: „Câți bani ar aduce în fiecare lună dacă ai închiria restaurantul pentru o perioadă?”

Plățile chiriei vin în fiecare lună, ceea ce este destul de avantajos. Așa că, ce-ar fi dacă ai închiria restaurantul timp de 10 ani, cu plăți lunare, cu un grad de ocupare de 90%? În felul acesta vei obține o sumă de bani ce poate reflecta o estimare de preț.

Metoda de comparare a valorii

Metoda de comparare a valorii setează un preț, răspunzând la întrebarea: „Ce caracteristici ale acestui restaurant îl face mai atrăgător pentru anumite tipuri de oameni?”.

Să presupunem că acest restaurant se află într-un cartier sigur și atrăgător, cu clădiri de birouri în apropiere. Aceste caracteristici ar face restaurantul să pară mai atrăgător pentru un anumit segment de clienți, ceea ce ți-ar permite să stabilești un preț mai mare, concentrându-ți vânzarea pe această categorie de clienți. Implicit, acest lucru ar duce și la un profit mai mare.

Compararea valorii este, de obicei, modalitatea optimă de a stabili prețul corect. Poți folosi celelalte metode ca bază, dar concentrează-te pe stabilirea prețului în funcție de potențialul cumpărător căruia vrei să îi vinzi. 

Este într-adevăr provocator să vinzi ceva, orice, mai ales când nu ai un reper suficient de apropiat în piață. Dar aceste patru metode te ajută să poți stabili un preț potrivit, care să te satisfacă și pe tine, dar care să permită și vânzarea cât mai rapidă a bunului sau serviciului oferit. Pentru că trebuie să fii conștient că orice timp în care produsul nu se vinde, acesta generează o pierdere pentru tine – de timp, bani, resurse – fără să mai vorbim de alte profituri pe care le poți genera cu banii din acea vânzare.

Articole Similare