Acasă » Scurt ghid de contabilitate pentru antreprenori

Scurt ghid de contabilitate pentru antreprenori

Pentru a avea o afacere de succes trebuie să o înțelegi sub toate aspectele sale, inclusiv cele financiar-contabile. Ce trebuie să știi ca antreprenor despre contabilitatea firmei tale? Iată un scurt ghid de contabilitate pentru antreprenori care îți prezintă principalele noțiuni contabile de bază, astfel încât să îți înțelegi afacerea și modul în care trebuie să se desfășoare relația cu contabilul.

Ce taxe plătești ca firmă?

Antreprenoriatul presupune informare și mai ales multă organizare. Trebuie să fii foarte riguros cu toate aspectele legate de documente și acte oficiale, declarații și desigur obligații de plată. 

Ce taxe plătești ca firmă?

În funcție de numărul de angajați, din veniturile obținute vei plăti 

  • 3% impozit pe venit microîntreprinderi, dacă nu ai angajați
  • sau 1% dacă ai minim un angajat cu contract cu normă întreagă

19% TVA, doar dacă depășești plafonul și trebuie să te înregistrezi ca plătitor de TVA 

impozit salarii 10%, doar dacă ai angajați

Observație: Poți citi mai multe informații despre taxele plătite de SRL în acest articol.

Ce acte trebuie să îi dai contabilului lună de lună?

Ca firmă ai nevoie de un contabil care să îți țină evidența contabilă și care să îți ofere cele mai bune soluții de optimizare fiscală. Pentru asta, trebuie să te asiguri că îi furnizezi la timp toate documentele necesare, după cum urmează:

  • Facturi emise către clienți 
  • Facturi primite de la furnizori
  • Chitanțe
  • Extrase bancare
  • Deconturi
  • Alte documente justificative 

De asemenea, dacă ai angajați, trebuie să îi furnizezi la timp informațiile cu privire la eventuale modificări: angajare salariat nou, revocare contract, modificare salarii, concedii etc.

Ce acte îți pregătește contabilul lunar (evidența contabilă)?

În baza documentelor pe care le transmiți contabilului, acesta îți va face înregistrările in programul de contabilitate și îți va depune declarațiile fiscale aferente vectorului fiscal. 

Iată ce acte îți pregătește contabilul lunar:

  • Balanța de verificare – care conține informații complete despre activitatea firmei tale din luna la care face referire. Poți vedea spre exemplu dacă firma înregistrează pierderi sau profit, care este soldul casieriei și ce bani sunt în conturile bancare, ce furnizori au rămas neplătiți și ce facturi nu ai încasat, cu cât ai creditat societatea, dar și care este situația taxelor
  • Registrul jurnal
  • State de plată și pontaje

Ce declarații îți depune contabilul?

În funcție de vectorul fiscal, contabilul va depune la ANAF pentru firma ta

  • Situațiile financiare trimestriale/anuale
  • Declarația 112 pentru salarii, dacă există angajați
  • Declarația 100 trimestrial, pentru impozitul pe venit/profit
  • Declarații TVA, dacă există
  • Alte declarații fiscale

Când și cum poți scoate bani din firmă?

Poți folosi în interes propriu banii din profitul înregistrat pe firmă doar dacă îi retragi sub formă de dividende trimestriale sau anuale și achiți impozitul pe dividende aferent. Astfel, cu doar 5% impozit pe dividende banii pleacă din contul firmei în contul tău.

Atenție! Dacă sumele retrase depășesc plafonul de 12 salarii trebuie să depui Declarația Unică și să achiți pe persoană fizică CASS 10%.

Alte informații importante

Gestionarea și administrarea unei firme presupune asumarea unor responsabilități administrative, dar și legale. Astfel, trebuie să știi că deși contabilul este cel care se ocupă de organizarea evidenței contabile a firmei, este necesară aprobarea administratorului pentru orice demers. 

Așadar, administratorul este cel care

  • aprobă situațiile financiare 
  • răspunde de organizarea și conducerea contabilității 
  • arhivează documentele contabile conform prevederilor legale
  • achită la termenele scadente obligațiile de plată
  • se asigură de legalitatea raporturilor comerciale (verifică dacă furnizorii/clienții sunt activi fiscal) etc.

Administrarea unei firme poate fi dificilă. De aceea este important să știi exact cum sunt împărțite responsabilitățile în cadrul firmei ca să îți poți seta așteptări corecte din partea celor cu care colaborezi, dar și din partea ta.

Similar Posts