Ai sediul social în apartament? Află ce taxe și impozite trebuie să plătești
La înființarea unei firme poți alege să închiriezi un spațiu destinat sediului social, sau poți stabili domiciliul fiscal acasă. Trebuie să ai în vedere totuși că a doua variantă poate însemna o creștere a impozitului pe clădiri pe care îl plătești pentru locuința ta. Urmează să înființezi sau ai deja o firmă cu sediul social în apartament? Află ce taxe și impozite trebuie să plătești în numele firmei și în nume propriu.
Cuprins
- Ce taxe și impozite trebuie să plătești pentru o firmă cu sediul social în apartament?
- Impozitul pe clădiri
- Ce este impozitul pe clădiri?
- Cine are obligația de a plăti impozitul pe clădiri?
- Cum se calculează impozitul pe clădiri pentru un apartament în care este stabilit sediul social al unei firme până la data de 1 ianuarie 2025?
- Cum se calculează impozitul pe clădiri pentru un apartament în care este stabilit sediul social al unei firme începând cu 1 ianuarie 2025?
- Când se majorează impozitul pe clădiri?
- Cheltuieli cu întreținerea la sediul social
Ce taxe și impozite trebuie să plătești pentru o firmă cu sediul social în apartament?
Deții sau vrei să înființezi o firmă cu sediul social în apartament? În funcție de obiectul de activitate poți datora următoarele taxe și impozite:
- impozitul pe clădiri
- taxa pentru serviciile de reclamă și publicitate
- taxa pentru afișaj în scop de reclamă și publicitate
- impozit pe spectacole
- alte taxe locale
Impozitul pe clădiri
Ce este impozitul pe clădiri?
Orice persoană care are în proprietate o clădire situată în România datorează anual impozit către bugetul local al
- comunei,
- oraşului sau al
- municipiului în care este amplasată clădirea.
În cazul municipiului Bucureşti, impozitul şi taxa pe clădiri se datorează către bugetul local al sectorului în care este amplasată clădirea.
Cine are obligația de a plăti impozitul pe clădiri?
Impozitul pe clădiri este anual și se datorează, după caz, de:
- titularul dreptului de proprietate asupra clădirii la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent
- locatar, în cazul în care la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, clădirea face obiectul unui contract de leasing financiar
- fiduciar, în cazul în care la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, clădirea face obiectul unui contract de fiducie.
Observație: În cazul în care o clădire se află în proprietatea comună a două sau mai multe persoane, fiecare dintre proprietarii comuni ai clădirii datorează impozitul pentru spaţiile situate în partea din clădire aflată în proprietatea sa. Dacă nu se pot stabili părţile individuale ale proprietarilor în comun, fiecare proprietar în comun datorează o parte egală din impozitul pentru clădirea respectivă.
Cum se calculează impozitul pe clădiri pentru un apartament în care este stabilit sediul social al unei firme până la data de 1 ianuarie 2025?
În cazul clădirilor cu destinaţie mixtă (cum ar fi cazul apartamentului în care locuiești și ai și sediul firmei), impozitul se calculează prin însumarea:
- impozitului calculat pentru suprafaţa folosită în scop rezidenţial
- și a impozitului determinat pentru suprafaţa folosită în scop nerezidenţial
- dacă la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal (sediu social) la care nu se desfășoară nicio activitate economică, se aplică impozitul pentru clădiri rezidențiale (impozitul nu se mărește)
- iar dacă proprietarul nu declară la organul fiscal suprafața folosită în scop nerezidențial, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de 0.3% asupra valorii impozabile a imobilului
Cum se calculează impozitul pe clădiri pentru un apartament în care este stabilit sediul social al unei firme începând cu 1 ianuarie 2025?
Conform noilor modificări stabilite prin OG 16/2022 impozitarea clădirilor se schimbă începând cu 1 ianuarie 2025.
O primă modificare se referă la eliminarea conceptului de clădire cu destinație mixtă. Asta înseamnă că potrivit noilor reglementări pentru clădirile care au în componență atât spații cu destinație rezidențială, cât și nerezidențială, impozitul pe clădiri se va stabili în funcție de destinația suprafețelor cu o pondere mai mare (peste 50%). Astfel, impozitul se va calcula prin aplicarea cotei corespunzătoare destinației majoritare asupra valorii întregii clădiri, după cum urmează:
- Pentru clădirile rezidenţiale se aplică o cotă minimă de 0.1% asupra valorii impozabile a clădirii.
- Pentru clădirile nerezidenţiale se aplică o cotă minimă de 0,5% asupra valorii impozabile a clădirii.
În cazul acestor clădiri, proprietarul are obligaţia de a declara la organul fiscal local, în vederea stabilirii destinaţiei finale a clădirii, suprafaţa folosită în scop nerezidenţial, însoţită de documentele doveditoare, în termen de 30 de zile de la data oricăror modificări (de la înregistrarea sediului social).
În situaţia în care proprietarul nu declară la organul fiscal local suprafaţa folosită în scop nerezidenţial, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei corespunzătoare clădirilor nerezidenţiale asupra valorii întregii clădiri.
Când se majorează impozitul pe clădiri?
Dacă vrei să înființezi o firmă cu sediul social într-un spațiu rezidențial (de exemplu la tine acasă), trebuie să știi că impozitul pe locuință se poate majora.
Iată care sunt situațiile când se majorează sau nu impozitul pe locuința unde s-a stabilit domiciliul fiscal al unei firme:
Dacă la sediul firmei
- prin contractul de comodat se stabilește o suprafață pentru sediul firmei care este sub 50% din suprafața totală a spațiului
- proprietarul declară la organul fiscal local (primărie), prin declarație pe proprie răspundere, care este suprafața folosită în scop rezidențial (sediu firmă) în cel mult 30 de zile de la data modificării privind suprafața nerezidențiale, atunci impozitul NU se va majora.
Dacă la sediul firmei
- prin contractul de comodat se stabilește o suprafață pentru sediul firmei care este sub 50% din suprafața totală a spațiului
- proprietarul NU declară la organul fiscal local (primărie), prin declarație pe proprie răspundere, care este suprafața folosită în scop rezidențial (sediu firmă) în cel mult 30 de zile de la data modificării privind suprafața nerezidențiale, atunci impozitul se va putea majora pentru întregul imobil.
Dacă la sediul firmei
- prin contractul de comodat NU se stabilește o suprafață pentru sediul firmei sau se stabilește o suprafață pentru sediul firmei care este mai mare de 50% din suprafața totală a spațiului
- proprietarul declară sau nu declară la organul fiscal local (primărie), prin declarație pe proprie răspundere, care este suprafața folosită în scop rezidențial (sediu firmă) în cel mult 30 de zile de la data modificării privind suprafața nerezidențială, atunci impozitul se va majora pentru întregul imobil.
Noile prevederi legislative nu precizează care este situația aplicabilă în cazul sediilor sociale la care nu se desfășoară activitate (în varianta actuală, valabilă până la 1 ianuarie 2025, codul fiscal prevede că în cazul acestora impozitul nu se majorează). Astfel, chiar dacă nu vei desfășura activitate la sediu după 1 ianuarie 2025, pentru a te asigura că impozitul pe clădire nu se va majora, este bine să respecți regulile de mai jos:
- Menționează în Contractul de Comodat suprafața exactă unde îți stabilești sediul. Poți face asta delimitând o anumită cameră cu destinația de sediu (de ex. Camera 1). Asigură-te că spațiul delimitat are suprafața mai mică de 50% din suprafața totală a spațiului și că poți dovedi suprafața spațiului în cazul în care va fi necesar (de ex. printr-un extras CF/schiță a spațiului, etc.)
- După ce ți-ai înființat firma, mergi la organul fiscal local (primăria de care aparține spațiul unde ți-ai stabilit sediul) pentru a declara spațiul utilizat pentru stabilirea sediului și dacă este vorba de un sediu cu sau fără desfășurare de activitate. Acest lucru se face, de obicei, prin declarație pe proprie răspundere însă, după caz, este posibil să ți se solicite și documente justificative precum Contractul de Comodat, Extras CF, Schița spațiului, etc. Dacă suprafața declarată reprezintă mai puțin de 50% din suprafața totală a spațiului, impozitul nu se va majora.
Cheltuieli cu întreținerea la sediul social
Dacă ai sediul firmei în apartament îți poți deduce cheltuielile cu utilitățile numai în cazul în care desfășori activitate la domiciliul fiscal. Pentru asta trebuie să îndeplinești câteva condiții:
- trebuie să ai un contract de comodat în care să se specifice
- faptul că firma va suporta cheltuielile cu utilitățile și întreținerea
- și suprafața în care aceasta își desfășoară activitatea
- trebuie să înregistrezi în evidența contabilă a firmei un decont de cheltuieli pe numele proprietarului, la care să anexezi:
- copia facturii de utilități și documentul de confirmare a plății, conform procentului stabilit în contract
- dispoziția de plată
Ce cheltuieli se pot deduce?
- cheltuieli comune aferente imobilului
- cheltuieli cu energia electrică
- cheltuieli cu gazele naturale
- cheltuieli de termoficare
- apă și canalizare.