Cont bancar PFA: care e diferența față de un cont personal și de ce îți trebuie
Dacă ești freelancer sau desfășori o profesie liberală, unul dintre primele lucruri pe care trebuie să le știi este dacă ai sau nu nevoie de un cont bancar pe PFA. Vezi mai jos ce spune legea, ce plafoane de numerar sunt în vigoare, cum te afectează e-Factura, plus pașii practici ca să deschizi un cont fără bătăi de cap și cum alegi banca potrivită pentru afacerea ta.
Cuprins
Cont personal sau cont bancar pentru PFA?
Fie că ai un PFA, II, IF sau PFI trebuie să știi că nu există o prevedere legală care să te oblige să ai un cont bancar separat pentru activitatea desfășurată independent. De ce? Pentru că patrimoniul PFA (sau II, PFI, IF) coincide cu patrimoniul persoanei fizice (titular), astfel că tu, ca persoană fizică titulară, răspunzi solidar cu PFA-ul (sau II, PFI, IF).
Prin urmare, poți să dispui liber de banii obținuți din activitatea desfășurată, spre deosebire de SRL unde poți să folosești banii doar ca urmare a repartizării dividendelor. Astfel, când vine vorba de cont pe CNP sau pe CUI:
- CNP (cont personal): unele bănci nu permit folosirea pentru activități economice; pot bloca tranzacții/solicita justificări.
- CUI (cont de business/PFA):
- extras distinct → contabilitate mai clară
- mai puține discuții la conformare (clienți/ANAF/bancă)
- acces la servicii dedicate (POS/acceptare card, link de plată, subconturi, integrări)
Chiar dacă nu este obligatoriu să ai un cont bancar separat pentru PFA, indiferent de forma de impozitare – PFA în sistem real sau normă de venit, este recomandat să separi contul PFA-ului de contul personal. Altfel spus, poți funcționa legal fără cont separat, dar vei avea nevoie de un cont bancar pentru a respecta plafoanele de numerar și pentru a încasa/plăti sume peste plafoane. În plus, multe bănci nu permit folosirea contului personal (pe CNP) pentru fluxuri recurente de business.
| Situație | Plafon numerar | Observații |
| Încasare de la alt profesionist (PFA/SRL/II/IF) | 1.000 lei/zi/persoană | Fragmentarea este interzisă |
| Plată către alt profesionist | 1.000 lei/zi/persoană și max. 2.000 lei/zi total | Cash&carry: 2.000 lei/zi |
| Încasare/Plată cu persoană fizică (B2C) | 2.500 lei/zi/persoană | Valabil din 2025 |
| PF ↔ PF (împrumuturi/vânzări bunuri etc.) | 5.000 lei/tranzacție | Din 2025 (anterior 10.000 lei) |
| Numerar în casierie la sfârșit de zi | 50.000 lei | Excesul se depune în 2 zile lucrătoare |
De ce e bine să ai un cont bancar separat pentru PFA-ul tău?
1. Poți să ții o evidență clară a veniturilor obținute pe PFA și a cheltuielilor deductibile.
Pentru ca o cheltuială să fie considerată deductibilă, trebuie ca aceasta să fie efectuată în interesul PFA-ului și neapărat justificată prin documente. Dacă plătești cu cardul sau prin transfer bancar, este de preferat să ai un cont bancar separat pentru a avea o evidență clară a plăților.
Asta te ajută să:
- îți calculezi rezultatul activității și să stabilești mai ușor impozitul de plată
- separi cheltuielile de la restaurant, supermarket sau din vacanță de cele necesare pentru desfășurarea activității sau banii primiți de la prieteni/rude de încasările provenite din activitatea PFA-ului. Astfel, în caz de control ANAF va fi mai simplu să dovedești veniturile și cheltuielile dintr-un extras separat și nu va trebui să le dai inspectorilor acces la extrasul tău bancar personal cu veniturile și cheltuielile personale
2. Obții mai ușor un credit sau leasing
Atât ca SRL cât și ca PFA, poți achiziționa o mașină în leasing sau poți solicita un credit pentru capital de lucru. Condiția esențială este să faci dovada că afacerea este solvabilă și stabilă financiar.
În acest sens, trebuie să oferi băncii date reale cu privire la veniturile și cheltuielile PFA-ului. De regulă, băncile oferă credite doar celor care au cont bancar dedicat deoarece astfel au garanția unor venituri reale obținute ca urmare a activității economice, și nu din alte surse.
3. Eviți blocarea contului personal în cazul unei popriri pe PFA
Dacă nu achiți datoriile ANAF la termenele scadente sau omiți o plată, este posibil să se instituie o poprire pentru datoriile către bugetul de stat. Dacă ai un cont bancar separat pentru PFA, poprirea va fi instituită doar pe contul dedicat PFA, nu pe toate conturile persoanei fizice titulară de PFA.
4. Dai dovadă de profesionalism și încredere
E o dovadă în plus de profesionalism să ai un cont bancar dedicat pe PFA. În plus, partenerii de afaceri sau instituțiile guvernamentale pot impune deținerea unui cont bancar dedicat dacă vrei să lucrezi cu ei. Între profesioniști (PFA, SRL, II/IF etc.) operațiunile se fac preponderent fără numerar.
Spre exemplu, în România trebuie să transmiți facturile prin e‑Factura în max. 5 zile calendaristice de la emitere (și nu mai târziu de 5 zile de la termenul legal de emitere). Contul bancar nu e cerință în sine, dar clienții B2B preferă/cer transfer bancar iar platformele de plăți cer, în general, un IBAN de business (pe CUI).
5. Mai multă claritate în acte
Încasările și plățile din contul dedicat pentru PFA sunt înregistrate în extrasul de cont lunar, care este document justificativ pentru contabilitatea PFA-ului. Asemenea firmelor, și PFA-urile au obligația de a arhiva documentele contabile, astfel că și extrasele bancare trebuie păstrate în arhivă pentru o perioadă de cel puțin 5 ani.
Prin urmare, dacă folosești contul personal, trebuie să îți păstrezi toate extrasele de cont personale timp de 5 ani pentru a le arăta inspectorilor în caz de control.
Chiar dacă un cont separat înseamnă poate taxe și comisioane separate, acestea nu sunt mari (fiind mai mici la persoane fizice decât la juridice). În plus, din punctul nostru de vedere, beneficiile depăsesc mult costurile de administrare.
Cum alegi banca la care să îți deschizi contul bancar PFA?
Chiar dacă activitatea unui PFA nu este atât de complexă ca cea a unui SRL, contul curent bancar îți va facilita relațiile comerciale, dar și cu autoritățile. Așadar, iată ce să ai în vedere când îți alegi banca pentru PFA:
- oferta băncilor și condițiile impuse
- valoarea comisioanelor și a taxelor privind diferite operațiuni precum:
- deschiderea și administrarea contului
- operațiunile interbancare
- retragerea de numerar
- încasările de la clienți
- serviciile de Internet Banking/Mobile Banking/POS/e-commerce
- plăți în valută în afara Uniunii Europene
- suportul tehnic oferit
- Alte facilități oferite:
- plăți și încasări (naționale dar și internaționale)
- plata taxelor la bugetul de stat
- schimb valutar
- credite
- implementarea plății cu cardul pe site-ul firmei etc.
Alegerea potrivită nu presupune neapărat alegerea unei bănci tradiționale. Poți separa finanțele personale de ale PFA-ului prin deschiderea unui cont la un fintech precum Revolut sau Wise. Un cont la o bancă îți aduce avantaje precum accesul facil la credite, în timp ce un cont Revolut îți dă mai multă flexibilitate și îți permite să faci plăți și transferuri în mai multe monede, la cursuri valutare avantajoase.
Majoritatea băncilor din România au pachete de cont special concepute pentru PFA-uri, nu doar pentru firme. Ca opțiuni pentru deschiderea contului bancar pentru PFA există atât băncile tradiționale (ING, BCR, Banca Transilvania, Raiffeisen, BRD, CEC Bank și Libra Internet Bank), cât și fintech-uri (Revolut Business).
Dacă ne gândim la aspecte legate de digitalizare și debirocratizare, cel mai avantajoase alegeri ar putea fi Libra și Revolut, fiecare având o serie de beneficii după cum urmează:
Cont PFA Libra Internet Bank: Dacă nu vrei să pierzi timpul cu drumurile la bancă, la Libra Internet Bank poți deschide cont bancar 100% online și direct din aplicația StartCo. Fără hârtii și fără să te deplasezi, indiferent de forma juridică: SRL, PFA sau PFI (profesie liberală înregistrată în România la ANAF). În plus, ai beneficii precum:
- Primele 12 luni gratuite pentru firmele nou-înființate (costuri zero de administrare: conturi, internet și mobile banking, card business)
- După 12 luni ai un singur cost lunar tip abonament cuprins între 50-100 lei în funcție de pachetul ales
- Depuneri de numerar gratuite în sucursale
- Livrare gratuită a cardului oriunde în România
- Specialist dedicat contului tău
Cont PFA Revolut Business: Printre variante rapide, cu zero drumuri există și soluții alternative oferite de fintech-uri precum Revolut Business. De ce Revolut Business? Pentru că te ajută să îți gestionezi afacerea într-un mod inteligent și super ușor:
- Faci și accepți plăți în peste 25 de monede
- Transferi bani internațional rapid și sigur
- Îți păstrezi banii în mai multe monede
- Schimbi bani la curs valutar preferențial, fără taxe ascunse
- Ai carduri fizice și virtuale pentru tine și echipa ta
- Faci chiar și retrageri de la bancomat
- Deschizi contul în mai puțin de 24 de ore
- Beneficiezi de suport online 24/7
- Ai acces în banking pe web și prin aplicație mobilă.
Dacă ai clienți din străinătate Revolut Business este alegerea ideală pentru PFA-ul tău. În schimb, dacă ai un mix (clienți din România, dar și externi) sau doar clienți din România, atunci poți să optezi pentru un cont Libra și unul Revolut Business. Astfel, beneficiezi deopotrivă de:
- facilitățile oferite de un cont bancar tradițional: acces facil la credite, dobânzi la depozite etc.
- dar și de funcționalitățile unui fintech ca Revolut: comisioane avantajoase, flexibilitate, cont multi-valutar, tranzacții în mai multe monede etc.
Acte necesare pentru deschiderea contului bancar PFA
Documentele necesare pentru deschiderea unui cont PFA diferă de la o bancă la alta, dar de regulă vei avea nevoie de:
- Certificat de înregistrare PFA (ONRC) + CUI
- CI titular
- Specimen de semnătură (se face la bancă)
- Dovada sediului (rar solicitată)
- Împuternicire dacă altcineva deschide contul.
Deși lucrurile par simple cu privire la gestiunea unui PFA, sunt totuși aspecte la care trebuie să fii destul de atent și chiar să apelezi la sfaturile unui specialist fiscal. Contul bancar este unul dintre acestea, iar în acest articol ai toate argumentele pentru care este bine să îți deschizi un cont bancar separat, dar și soluțiile potrivite, în funcție de nevoile afacerii tale.
Obligația de acceptare a plăților electronice depinde de cifra de afaceri și tipul de activitate; poți îndeplini obligația și prin link/BT/QR de la un PSP, nu neapărat POS clasic.
Nu. Te obligă la transmiterea facturii (B2B) în 5 zile; plata rămâne la libera negociere/contract.
Nu ai voie – peste plafon se face numai prin instrumente fără numerar (transfer, card, OP).