Antreprenoriatul social: ce este și prin ce se diferențiază de antreprenoriatul de business?
Ce este antreprenoriatul social? Se referă la afacerile din rețelele sociale? Ei bine, nu. Antreprenoriatul social este o modalitate de a face o schimbare pozitivă, și totodată profit. Cum? Află din acest articol ce este antreprenoriatul social, care sunt beneficiile și provocările sale, diferența față de antreprenoriatul “clasic”, precum și exemple de la noi și din afară.
Cuprins
Ce este antreprenoriatul social?
Antreprenoriatul social este procesul de a face afaceri cu scopul de a rezolva anumite probleme de ordin social, economic sau de mediu. Antreprenorul social caută soluții pentru maximizarea profiturilor, crescând în același timp impactul pozitiv asupra unei anumite probleme sociale.
Care este scopul principal al antreprenorului social?
Pentru ca un business social să fie unul fezabil, trebuie să înregistreze rezultate favorabile pe cele trei direcții: social, de mediu și economic.
- Social: capacitatea afacerii de a crea schimbări pozitive și impactul acesteia asupra problemelor sociale.
- Mediu: impactul afacerii asupra mediului.
- Economic: afacerea trebuie să obțină profit pentru a continua să funcționeze și să crească. Doar prin capacitatea de autofinanțare va putea deveni o afacere sustenabilă.
Care sunt pașii către antreprenoriatul social?
Ai abilități antreprenoriale și vrei să le folosești pentru a soluționa o problemă socială? Iată care sunt primii pași:
- alege cauza pe care vrei să o susții
- realizează un plan de afaceri
- testează ideea pentru a te asigura că există cerere pe piață
- identifică sursele de finanțare proprii, oportunitățile de finanțare externe, precum și modalitatea de a face profit
- înființează o formă legală
- pune în aplicare.
Cum ajută antreprenoriatul social?
Ca antreprenor social poți aduce un impact pozitiv în comunitate prin:
- promovarea practicilor de incluziune socială, transformând astfel persoanele defavorizate din consumatori de resurse în generatori de valoare
- încadrarea în piața muncii a persoanelor aparținând grupurilor defavorizate
- dezvoltarea responsabilității sociale
- îmbunătățirea condițiilor de viață
- dezvoltarea serviciilor sociale în interesul comunității
- soluționarea unor probleme esențiale precum:
- suprapopularea
- sursele de energie nesustenabile
- lipsa de alimente
- poluarea
Avantajele și beneficiile antreprenoriatului social
Sunt multe motive pentru care antreprenoriatul social îți poate aduce satisfacție, principalul beneficiu fiind misiunea socială în sine. Iată o serie de avantaje și beneficii pentru care merită să îți folosești priceperea și competențele antreprenoriale în scopul soluționării unei probleme sociale, de mediu sau economice:
- mai multe oportunități de a-ți pune în valoare gândirea creativă prin identificarea de noi soluții
- impactarea unei comunități, a unui grup defavorizat
- implementarea unui proces de schimbare la nivel social
- identificarea și implementarea unor soluții inovatoare
- activarea într-un domeniu care este în plină ascensiune
- facilități fiscale.
Provocările antreprenoriatului social
Antreprenoriatul social deși în plină dezvoltare, se confruntă cu multe provocări precum:
- riscul financiar provocat de oportunitățile de finanțare reduse
- scepticismul
- lipsa resursei umane calificate
- implicarea scăzută a sectorului public
- birocrația, care îngreunează sau, uneori, blochează întreaga activitate
- programul extins de lucru
- presiunea de a reuși – un eșec nu se răsfrânge doar asupra antreprenorului și echipei sale, ci are efecte asupra unei comunității întregi, care riscă sa redevină vulnerabilă.
Care este diferența față de antreprenoriatul “clasic”?
Sunt mai multe aspecte prin care antreprenoriatul social se diferențiază de cel “clasic”:
Scopul afacerii
Antreprenoriatul social are în centru impactul social, nu obținerea de profit. Profitul este necesar pentru a susține cauza, dar obiectivul principal rămâne soluționarea problemei sociale, de mediu sau economice vizate.
Încetarea activității
În domeniul antreprenoriatulul social, falimentul nu atrage după sine lichidarea întregului patrimoniu, așa cum se întâmplă în cazul altor tipuri de societăți. Încheierea activității unei întreprinderi sociale presupune ca toate bunurile să fie donate uneia sau mai multor organizații de același tip, asigurând, astfel, o continuitate a misiunii de ajutorare.
Repartizarea profitului
Dacă într-un business obișnuit întregul profit poate fi distribuit sub formă de dividende asociaților, în cadrul unei organizații sociale minimum 90% din profitul realizat trebuie să fie alocat scopului social și rezervei statutare.
Finanțare
Spre deosebire de antreprenoriatul “clasic” o afacere socială poate primi atât
- finanțări sub formă de fonduri nerambursabile
- sau fonduri externe de la investitori
- cât și donații.
Exemple de antreprenoriat social
De la noi
În România, există multe exemple de antreprenoriat social precum:
- Made in Roșia Montană: o companie fondată în 2013 de către Tică Darie, care se ocupă cu producția și vânzarea de produse de lână. Toate produsele sunt realizate manual de către femeile locului.
- Meșteshukar ButiQ: o întreprindere socială care promovează arta antică a meșteșugarilor romi prin vânzarea de produse tradiționale și bijuterii.
- MamaPan: oferă locuri de muncă mamelor singure sau a celor care au mai mult de doi copii în întreținere și se află în situații dificile de viață.
- Moara de Hârtie: este un proiect care își propune conservarea tradițiilor și meșteșugurilor din satele românești: țesut la război, prelucrarea stufului și papurei, fierărie, olărit și ceramică, lucru în lemn, bucătărie tradițională, moară pe piatră și brutărie, dar și realizarea de hârtie de mână, tipar manual și legătorie de carte.
- Brandul Woodjoy de la Timural Group: ajută persoanele cu dizabilități din județul Mureș să se întrețină și să-și asigure un viitor mai bun prin producția și comercializarea de jucării educative și mic mobilier din lemn. Toate produsele sunt realizate de persoane cu dizabilități.
Internaționale
Dacă la noi antreprenoriatul social a început să ia amploare abia în ultimii ani, la nivel internațional sunt deja multe organizații și întreprinderi sociale care susțin diferite cauze sociale. Iată câteva exemple:
- BizGees – Arts4Refugees: un proiect internațional care susține refugiații într-o manieră antreprenorială
- Compreneurship: este o organizație socială care aduce laolaltă studenți și persoane din medii defavorizate pentru a executa proiecte antreprenoriale.
- Voidstarter: este o afacere care transformă casele nelocuite din Dublin în centre temporare cu diferite scopuri precum:
- centre de dezvoltare de noi aptitudini pentru pentru oamenii fără un loc de muncă
- adăpost pentru persoanele fără locuință
- Terracycle: este o companie care își dorește să schimbe industria reciclării
- Biolite: este un startup care folosește tehnologie termoelectrică pentru a face sobele pe baza de lemne cât mai sigure.
Antreprenoriatul social este mai mult decât satisfacția de a produce profit. Este modalitatea de a crea sens, scop și abundență financiară și de a impacta un grup sau o comunitate într-un mod pozitiv.