Reluare activitate PFA
Acasă » Contabilitate & legislație pe limba ta » Reluare activitate PFA

Reluare activitate PFA

PFA cu activitate suspendată? La sfârșitul perioadei de inactivitate temporară trebuie să parcurgi procedura de reluare activitate PFA sau de radiere. Află de ce documente ai nevoie, care sunt modalitățile de reactivare, precum și consecințele în cazul în care nu reiei activitatea.

Reluarea activității în urma suspendării

Reluarea activității PFA se referă concret la reluarea activității economice în urma perioadei de suspendare. 

Foarte important de reținut!

Termenul până la care ai declarat că vrei să beneficiezi de suspendarea activității nu este un termen obligatoriu.

Chiar dacă optezi pentru suspendarea activității PFA pentru o perioadă mai mică de 3 ani, sau pentru termenul maxim de 3 ani, trebuie să știi că poți decide reluarea activității oricând în perioada de inactivitate. 

Ce presupune procedura de reluare activitate PFA?

Ai suspendată activitatea PFA? Nu uita că perioada maximă de suspendare este de trei ani. Astfel, până la expirarea termenului de inactivitate temporară ai obligația de a decide dacă:

  1. reiei activitatea economică
  2. sau radiezi PFA-ul (aici mai multe informații despre procedura de radiere PFA).

Dacă dorești reluarea activității economice pentru PFA-ul suspendat, te poți adresa Registrului Comerțului unde ai sediul profesional.

Când trebuie să reiau activitatea PFA?

Activitatea PFA trebuie reluată după maximum 3 ani de la data suspendării, sau mai devreme de expirarea perioadei de inactivitate temporară, în cazul în care dorești să continui activitatea economică. Dacă nu dorești să mai continui activitatea, poți decide să închizi PFA-ul.

Documente necesare

Vrei să reiei activitatea PFA? Iată de ce documente ai nevoie:

  1. cererea de înregistrare, bifată în dreptul pct. 7.6. „reluare activitate”
  2. declaraţia-tip pe propria răspundere (model 3 – original) din care să rezulte că îndeplinești condiţiile de funcţionare prevăzute de legislaţia specifică în domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecţiei mediului şi protecţiei muncii pentru activităţile precizate
  3. dacă este cazul, avizul privind schimbarea destinaţiei imobilelor colective cu regim de locuinţă, prevăzut de Legea nr. 196/2018 (completat pe formular-tip, original);
  • NOTĂ: dacă la sediul profesional, imobil cu destinație de locuință, nu se desfășoară nicio activitate economică, titularul PFA care are dreptul de folosință asupra imobilului depune o declarație pe propria răspundere, sub semnătură privată, prin care atestă faptul că la sediul profesional nu desfășoară activitate economică, în acest caz nefiind necesare formalitățile prevăzute de art. 40 alin (1) din Legea nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari, cu modificările și completările ulterioare.
  1. Dacă este cazul, dovada privind împuternicirea persoanei desemnate să îndeplinească formalitățile legale (original).

Sau poți alege soluția digitală oferită de Platforma StartCo unde pentru redactarea documentelor este nevoie doar de copia de buletin a titularului PFA.

Variantele de depunere a actelor pentru reluare activitate PFA

Similar procedurii de suspendare a activității PFA, la reluare trebuie să te adresezi oficiului Registrului Comerțului unde a avut loc înființarea PFA. Astfel, pentru procedura de reluare activitate PFA poți depune documentele necesare reactivării

  1. prin varianta clasică, la ghișeu
  2. dacă deții un certificat de semnătură digitală și nu te deranjează birocrația ONRC, poți opta pentru varianta online pe portalul Registrului
  3. sau te poți elibera de stresul birocratic și poți accesa platforma StartCo: 100% online, fără birocrație, fără dosar cu șină, de oriunde ai fi și foarte rapid.

Ce documente se modifică atunci când se reia activitatea PFA?

Registrul Comerțului va emite noi certificate constatatoare de autorizare a activității, pe care vor fi menționate codurile CAEN autorizate.

Obligații fiscale la reluarea activității după suspendare PFA

După reluarea activității se depune iarăși declarația unică prin care se declară reluarea activității și se calculează taxele datorate în conformitate cu perioada din an în care se reactivează PFA-ul.

PFA suspendat și activitate nereluată după suspendare 

Dacă după expirarea perioadei de 3 ani în care ai PFA-ul suspendat nu faci nimic, riști să fie declarat inactiv fiscal și poți începe să cumulezi amenzi pentru declarații nedepuse și impozite neachitate.

Ce este de făcut?

  1. Radiază PFA la ONRC, și poți deschide oricând un alt PFA. După radiere nu uita și de declarația unică pentru a fi scos și din evidențele ANAF. În declaratie trebuie să specifici și data încetării activității.
  2. O poți reactiva, cu mențiunea că după perioada de inactivitate temporară aveai obligația să depui declarațiile fiscale cerute de lege.

Ai optat pentru radiere PFA? Trebuie să păstrezi toate documentele din timpul activității PFA timp de cinci ani de la radiere, timp în care Fiscul are dreptul legal să vină în control.

Articole similare