Modele de business în comerțul online
Acasă » Dezvoltă-ți afacerea » Modele de business în comerțul online

Modele de business în comerțul online

Vrei să începi o afacere în e-commerce? Premizele de la care trebuie să pornești este să stabilești ce produs vrei să vinzi și cui. Iată care sunt principalele modele de business în comerțul online și cum îl alegi pe cel potrivit ție.

Ce este comerțul online?

Comerțul online, sau eCommerce reprezintă vânzarea și cumpărarea de produse sau servicii prin intermediul internetului.

Cum poți să vinzi online?

O afacere de comerț online este o alegere bună pentru că poți vinde 

  1. fie prin intermediul propriului magazin online (te poți ajuta de rețelele de socializare -Facebook sau Instagram- pentru a avea o expunere mai mare și astfel un volum sporit al vânzărilor)
  2. fie pe o platformă/shop online (eMag, Amazon etc.)

Ce poți să vinzi online?

Ce poți să vinzi online? Indiferent de modul în care vinzi, poți oferi audienței tale

  1. servicii
  2. produse fizice
  3. sau produse digitale

Modele de business în comerțul online

Pentru a stabili principalele modele de business în comerțul online, trebuie să pornim de la principalele modalități de comercializare a produselor și serviciilor:

  1. Business-to-Consumer (B2C)
  2. Business-to-Business (B2B)
  3. Consumer-to Consumer (C2C)

Business to Consumer

Este cea mai întâlnită formă de comerț și presupune comercializarea produselor sau serviciilor direct utilizatorilor finali. Două exemple renumite de afaceri B2C din comerțul online sunt Amazon și eMag, care vând produse atât fizice, cât și digitale prin intermediul website-ului, direct către consumatorul final. Alte modele de business în comerțul online sunt: Google, Microsoft, Adobe cu abonamente ale serviciilor lor.

Desigur, să nu uităm de exemplul clasic în care tu ai un magazin online al tău în care vinzi unul sau mai multe produse direct către clienți. Acest tip de comerț online este de altfel cel mai întâlnit.

Iată care sunt principalele modele de business de tipul B2C (Business-to-Consumer):

  1. DTC (Direct to consumer) – în care tu ești și producătorul produselor pe care le vinzi online
  2. Abonamente DTC – acest model de business presupune comercializarea de produse sub formă de abonament (ex. suplimente sau produse îngrijire, abonamente la servicii de mâncare, etc.)
  3. White-label – este modelul de business în care tu cumperi produsele de la producător și le vinzi sub brandul tău (cu eticheta ta)
  4. E-retail – face referire la comerțul clasic în care tu cumperi cantități mai mari de la alte branduri și apoi le revinzi, cu un adaos de preț, prin magazinul tău, dar tot sub brandul original
  5. Dropshipping – modelul de business în care magazinul tău doar intermediază tranzacția; consumatorul plasează comanda pe magazinul tău, urmând ca furnizorul tău să livreze produsul către cumpărător. Este un model de business foarte eficient din punct de vedere al costurilor (nu ai nevoie de transport, spații de depozitare, forță de muncă etc.)

Business to Business

După cum sugerează și numele, business to business (B2B) se referă la afacerile care comercializează produsele/serviciile către alte afaceri. 

Un exemplu de afacere ecommerce care vinde B2B este Oracle. Fiind unul dintre giganții comerțului electronic B2B, Oracle oferă software de planificare a resurselor întreprinderii (ERP) care ajută companiile să-și eficientizeze fluxurile de lucru ale întreprinderii.

De asemenea, un alt exemplu de model de business online care se adresează companiilor este Amazon care oferă, pe lângă vânzările B2C, un serviciu numit Amazon Web Services (AWS) destinat firmelor.

Consumer to Consumer

Acest tip de comerț electronic presupune comercializarea de produse de la un consumator la altul. Exemple de business-uri de tip C2C sunt: OLX, eBay, Etsy.

De ce ai nevoie pentru o afacere în e-commerce?

Vrei să deschizi o afacere în e-commerce? iată de ce ai nevoie:

  1. Modelul de business: Cum alegi modelul de business? Trebuie să stabilești:
  • ce vinzi: produse sau servicii
  • cui vinzi: care este audiența (firme sau consumatori)
  • cum vinzi
  1. O formă de organizare juridică: Pentru a vinde online trebuie să înființezi înainte un PFA sau un SRL. Vestea bună este că poți face asta exclusiv online.
  2. Un sediu social (și eventual un punct de lucru, dacă este cazul)
  3. Surse de finanțare
  4. O strategie de marketing

Orice metodă de eCommerce ai alege pentru afacerea ta, trebuie să înțelegi că o afacere comercială online respectă toate regulile de piață a uneia clasice. De asemenea, trebuie să fii atent și la reglementările din ce în ce mai stricte în domeniul comerțului online. 

Articole similare