Cum faci o evaluare de piață pentru a estima potențialul unei afaceri
Acasă » Cum să administrezi o firmă » Cum faci o evaluare de piață pentru a estima potențialul unei afaceri?
|

Cum faci o evaluare de piață pentru a estima potențialul unei afaceri?

Startul unei afaceri nu trebuie să fie o loterie. Pentru asta, este bine să faci o evaluare înainte de a investi timp și bani într-un business care nu știi dacă este sau nu fezabil. Află cum faci o evaluare de piață pentru a estima potențialul unei afaceri, și cum știi dacă o idee se poate transforma sau nu într-un business de succes.

Cum faci o evaluare de piață pentru a estima potențialul unei afaceri?

În cartea sa, “Personal MBA”,  Josh Kaufman prezintă un checklist de folosit atunci când vrem să evaluăm o piață, înainte de a începe un business într-o anumită nișă. Acest checklist este de fapt o listă de 10 criterii pe care să o folosești atunci când evaluezi o idee de business, iar pentru fiecare criteriu trebuie să acorzi un scor între 0 si 10. La final trebuie doar să aduni scorul și obții totalul. Iată criteriile esențiale și pașii de parcurs pentru evaluarea ideii tale de business, așa cum reies din prezentarea lui Kaufman.

Ideea de business: Urgență, dorință, nevoie 

Ai deja o idee de business, însă știi oare dacă și cât de atrăgătoare este pentru publicul tău țintă? Este important să afli cât de mult își doresc sau au nevoie oamenii de produsul tău și să stabilești în ce măsură ideea ta de afacere rezolvă 

  • o nevoie
  • o dorință
  • sau o urgență.

Cu cât produsul tău satisface o nevoie sau chiar o urgență, cu atât vânzările vor fi mai mari decât dacă ar satisface doar o dorință.

Dimensiunea pieței 

Următorul pas în evaluarea afacerii este să stabilești care este avatarul de client și desigur, publicul țintă pentru business-ul tău. Cu cât audiența este mai mare, cu atât potențialul afacerii crește.

Potenţialul de stabilire a preţurilor

Scopul unui business este desigur profitul. Cu cât prețul serviciilor/produselor este mai mare, cu atât veniturile înregistrate sunt mai mari și desigur, și profitul potențial este unul avantajos. Însă trebuie să ai grijă să stabilești un preț corect. Cum poți avea un preț corect și totodată profit? Stabilește care este cel mai mare preţ mediu pe care un client ar fi dispus să-l cheltuiască pentru produsul/serviciul tău.

Costul de achiziție client

Un alt criteriu relevant este costul de achiziție client, sau mai exact costul plătit de firmă (atât în bani, cât și în efort) pentru a achiziționa un nou client. 

Costul de livrare

Un cost foarte important pentru randamentul afacerii este costul livrării valorii oferite de produsul/serviciul tău. Ce presupune acest cost? Reprezintă 

  • costul de producție (cheltuieli cu angajații, cheltuieli cu eventuale materii prime, cheltuieli de marketing și promovare etc.)
  • cumulat cu costul de livrare (cheltuieli cu transportul, depozitare etc) 

Spre exemplu:

Dacă ai un atelier de prăjituri, costul de livrare a valorii prăjiturilor vândute va fi 

  • costul materiilor prime
  • costul cu salariile
  • costuri de marketing (promovare pe rețele de socializare)
  • costuri de transport. 

Unicitatea ofertei 

O afacere cu potențial ridicat presupune servicii sau produse care se diferențiază ușor de cele ale competitorilor. Cu cât reușești să aduci pe piață o ofertă deosebită, chiar unică, cu atât vei fi mai greu de copiat.

Viteza de intrare pe piață

Cu cât ideea de business poate fi lansată mai rapid, cu atât va începe să producă mai repede venituri. Așadar, trebuie să stabilești cât de repede poți crea ceva de vândut. Cu cât viteza de intrare pe piață este mai mare, cu atât business-ul are un potențial mai mare. 

Investiție inițială 

O afacere profitabilă înseamnă nu doar vânzări rapide, ci și recuperarea rapidă a investiției inițiale și o capacitate mare de autofinanțare. Desigur, cu cât investiția inițială este mai mică, cu atât este mai ușor de amortizat.

De exemplu: 

Pentru o afacere in domeniul fotografiei ai nevoie pentru început doar de un aparat bun, un laptop și un program de editare. Cheltuielile cu achiziția acestor instrumente pot fi recuperate din primele evenimente, urmând ca apoi firma să producă deja profit.

Pe de altă parte, pentru o afacere orientată pe producția și distribuția de piese auto vei avea nevoie de utilaje pentru producție, angajați, mijloace de transport. Cheltuielile inițiale vor fi considerabil mai mari și implicit, mai greu de recuperat.

Potențial Evergreen 

Cu cât un produs poate fi replicat pentru vânzări multiple, cu atât investiția (bani, muncă, efort) va fi mai mică. Cel mai avantajos este să lansezi pe piață un produs cu potențial evergreen pentru care, odată creată oferta inițială, nu va fi nevoie de muncă suplimentară sau de costuri adiționale substanțiale pentru a continua să îl vinzi cu succes. 

Spre exemplu:

O afacere de consultanță în marketing presupune o pregătire constantă pentru a putea oferi rezultate optime clienților.

Pe de altă parte, un produs precum o carte, sau un portofoliu de fotografii pot fi produse o singură dată, dar vânzările să fie multe și semnificative.

Cum știi dacă ideea de afacere este sau nu fezabilă?

Ai o idee de afacere și vrei să știi dacă are sau nu potențial de a se transforma într-un business de succes? Trebuie doar să parcurgi aceste criterii de evaluare prezentate de Josh Kaufman în cartea sa și să aduni scorul obținut. 

Dacă reușești să bifezi cât mai multe din aceste criterii și ai un scor de 75 sau mai mare, atunci te poți lansa în antreprenoriat. În caz contrar, pentru un scor sub 75, este mai bine să cauți o altă idee de business pentru a scuti astfel investiția de bani, timp și energie într-o afacere sortită eșecului. Pornind de la acest checklist tu ce notă ai da business-ului tău?

Articole similare