Cum să vinzi haine pe rețelele sociale în mod legal?
Acasă » Cum să vinzi haine pe rețelele sociale (Facebook, Instagram) în mod legal?

Cum să vinzi haine pe rețelele sociale (Facebook, Instagram) în mod legal?

Vinzi haine (noi sau second hand) pe rețelele sociale, fără să ai o formă de organizare? De acum ești în vizorul ANAF. O nouă măsură de combatere a evaziunii fiscale din domeniul comerțului online a fost introdusă prin adoptarea OUG 67/2022. Află cum te afectează aceste prevederi, ce riști și cum să vinzi haine pe rețelele sociale (Facebook, Instagram) în mod legal.

Cum schimbă OUG 67/2022 comerțul online?

Conform unei modificări aduse Codului de procedură fiscală, curierii vor trebui de acum să pună la dispoziția ANAF listele cu persoanele care trimit colete cu plata ramburs către persoane fizice. Astfel, firmele de curierat vor raporta lunar la fisc o listă cu următoarele informații privind livrările efectuate:

  • numărul de înregistrare și data trimiterii poștale
  • datele de identificare a expeditorului
  • numele și prenumele sau denumirea destinatarului
  • adresele de expediere și livrare
  • contravaloarea bunului livrat.

Cum te afectează noile prevederi legislative?

Noile măsuri sunt menite pentru a combate evaziunea fiscală din domeniul comerțului electronic. Așadar, dacă vinzi sporadic lucruri personale de care nu mai ai nevoie, și mai mult, încasarea contravalorii se face prin bancă, atunci nu trebuie să te îngrijorezi, în cazul acesta fiind vorba despre un comerț ocazional.

Pe de altă parte, dacă vinzi mai des, o dată sau de mai multe ori pe lună, prin intermediul platformelor de anunțuri sau pe social media, atunci nu mai poate fi vorba despre comerț ocazional. 

Te regăsești în situația în care vinzi haine (noi sau second hand) pe social media cu o oarecare regularitate? Dacă vrei să te protejezi de riscul unei amenzi ANAF trebuie să înregistrezi o formă legală – fie un PFA, fie un SRL

PFA sau SRL – cum alegi?

Dacă ți-e greu să decizi ce formă juridică ți se potrivește, atunci ai nevoie de următoarele informații. Iată care sunt aspectele esențiale prin care cele două se diferențiază:

  1. Taxe 
  • Ca PFA plătești impozit pe venitul net de 10% (în sistem real sau la normă de venit), plus CAS și CASS doar dacă depășești plafonul de 30600 lei/an
  • Ca SRL plătești  impozit pe venit (pe cifra de afaceri) de 1% dacă ai cel puțin un angajat și 3% dacă nu ai niciun angajat. În plus, dacă depășești o cifră de afaceri de 1.000.000 EUR/an atunci devii plătitor de impozit pe profit de 16%.
  1. Contabilitate
  • Ca PFA contabilitatea este destul de simplă și se depune o singură declarație pe an (declarația unică). Nu ai neapărat nevoie de contabil, dar este util.
  • Ca SRL ai nevoie de un contabil care să țină evidența veniturilor și cheltuielilor, salariaților, și care să întocmească și să depună declarațiile fiscale și situațiile financiare.
  1. Retragerea banilor
  • Ca PFA poți scoate banii din firmă oricând, fără să plătești impozit
  • Ca SRL nu poți scoate banii (adică profitul obținut) din firmă oricând, ci doar trimestrial sau anual, sub formă de dividende. Profitul distribuit asociaților se impozitează cu 5%, iar la depășirea plafonului de 30600 lei datorezi contribuții la sănătate în valoare de 10% din plafon, adică 3060 lei în anul 2022.
  1. Răspundere
  • În cazul PFA, titularul răspunde pentru obligațiile PFA-ului cu toate bunurile personale.
  • În cazul SRL asociatul răspunde pentru obligațiile firmei în limita capitalului social.
  1. Flexibilitate
  • Ca PFA nu poți să desfășori o activitate decât dacă faci dovada studiilor sau a experienței (pentru codul CAEN de care ai nevoie ca să faci comerț online, respectiv 4791, sunt acceptate studiile în orice domeniu). În plus, nu poți să deții mai mult de 5 coduri CAEN.
  • Ca SRL poți poți avea oricâte coduri CAEN și nu ai nevoie de studii sau experiență.

Înființare firmă pentru comerț pe rețelele sociale

Vrei să-ți înființezi o firmă (PFA sau SRL) pentru a vinde legal haine pe Facebook sau Instagram? Iată ce ai de făcut:

  1. rezervarea denumirii la ONRC
  2. stabilirea sediului social
  3. stabilirea asociaților și administratorilor societății
  4. alegerea și autorizarea codurilor CAEN
  5. redactarea Actului Constitutiv
  6. înființarea firmei

Cum îți poți înființa firma?

Indiferent de forma juridică aleasă, înființarea firmei presupune depunerea unei cereri de înregistrare la ONRC. Cum poți face asta?

  1. la ghișeul ONRC
  2. sau online, inclusiv prin platforma StartCo

De ce ai nevoie pentru înființarea firmei exclusiv online?

  • copie CI
  • dovada studiilor (în cazul unui PFA)
  • actul de proprietate pentru spațiul unde îți vei stabili sediul și buletinele proprietarilor

Rețelele de socializare reprezintă un canal de vânzare foarte eficient, fiind o alternativă low-cost a comerțului online prin intermediul unui magazin online. Ai nevoie doar de conturi pe rețelele sociale și ceva inspirație pentru promovarea produselor.

Similar Posts