Ce face mai exact administratorul unei firme?
Acasă » Ce face mai exact administratorul unei firme?

Ce face mai exact administratorul unei firme?

Orice firmă are nevoie de un reprezentant legal, care să organizeze toate aspectele birocratice și să se ocupe de relația cu partenerii comerciali și cu instituțiile statului. Află din acest articol cine poate fi, ce face mai exact administratorul unei firme și cum poate fi remunerat.

Cine poate fi administrator SRL?

Poți să administrezi o firmă atât ca persoană fizică, dar și prin intermediul unei alte firme (în calitate de reprezentant legal al firmei care îndeplinește rolul de administrator al noii firme). Condiția esențială pe care trebuie să o îndeplinești în oricare din situații este să ai un cazier curat. 

Ce înseamnă cazier curat?

  • taxele și impozitele plătite la zi
  • fără firme inactive (poți afla din acest articol care sunt cauzele care pot duce la inactivitate fiscală).

Alte condiții pentru a îndeplini rolul de administrator:

  • vârsta minimă: 18 ani 
  • fără condamnări pentru acte frauduloase, fals, uz de fals, abuz de încredere, înșelăciune, delapidare, dare sau luare de mită, mărturie mincinoasă sau alte infracțiuni prevăzute în legea societăților.

Ce face mai exact administratorul unei firme?

De multe ori se face confuzia între administrator și manager (director), însă chiar dacă de multe ori aceeași persoană îndeplinește ambele funcții, trebuie să știi că cele două roluri sunt diferite. Astfel, administratorul are o funcție administrativă, în vreme ce directorul are în grija sa un anumit segment al afacerii:

  • director de dezvoltare
  • director executiv
  • director de resurse umane
  • director financiar etc.  

Ce face concret administratorul firmei?

Pe scurt, în calitate de administrator al unui SRL trebuie să rezolvi o serie de probleme birocratice. 

Astfel, conform prevederilor Legii societăţilor comerciale nr.31/1990, ca administrator de firmă trebuie să te ocupi de următoarele sarcini:

  1. Să îndeplinești şi să monitorizezi operaţiunile juridice legate de înfiinţarea firmei.
  2. Să te asiguri că firma îndeplinește toate obligațiile pe care le are din punct de vedere legal (autorizații, proceduri, etc.). Atenție! Aceasta nu este obligația contabilului, ci a administratorului firmei!
  3. Să păstrezi toate actele oficiale ale firmei.
  4. Să organizezi și să conduci contabilitatea firmei. De asemenea, trebuie să te asiguri că transmiți documentele contabile către contabil la timp, pentru o evidență corectă.
  5. Să administrezi operaţiunile legale de încadrare în muncă a tuturor angajaţilor (fişa de protecţie şi PSI, medicina muncii etc.). Tot ție îți revine și sarcina de a stabili programul de lucru al angajaților și de a transmite contabilului orice modificare privind salariații: modificare contracte, noi angajări, cereri de concediu, concedii medicale etc.
  6. Să păstrezi registrele solicitate de autorităţile competente conform legislaţiei contabile. De asemenea, chiar dacă ai un contabil, trebuie să ai acces în contul SPV al firmei pentru a verifica în permanență situația firmei.
  7. Să aprobi situația financiară (cea generată de contabil). Important: Este în sarcina ta să verifici dacă ești mereu cu declarațiile depuse la timp.
  8. reprezinți firma în relația cu instituțiile statului (este datoria ta ca administrator să mergi la diversele instituții pentru a depune și a ridica diverse documente, după caz, de a răspunde diverselor solicitări din partea instituțiilor, etc.).
  9. Trebuie să gestionezi bunurile firmei. Patrimoniul firmei este în grija ta.
  10. Printre îndatoririle birocratice se află și obligația de a participa la şedinţele organizate de fondatorii firmei.
  11. De asemenea, trebuie să asiguri achitarea dividendelor şi repartizarea beneficiilor către asociați, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
  12. Nu în ultimul rând, trebuie să te asiguri că ești la zi cu plata taxelor și impozitelor către ANAF.

Cum poți fi remunerat?

Conform legii, poți să fii sau să nu fii remunerat pentru funcția de administrator. Dacă vrei să obții un venit pentru îndatoririle tale administrative, atunci ai la dispoziție două forme legale:

  1. cu CIM – angajare pe firmă
  2. sau cu contract de mandat.

Atenție: În ambele variante, dacă nu deții și alte contracte care să cumuleze salariul minim, taxele aferente salariului se vor calcula la minimul pe economie, normă întreagă.

Indiferent de modul în care preiei administrația unei firme (persoană fizică sau juridică), trebuie să te asiguri că îndeplinești fiecare sarcină prevăzută de lege (și/sau de Actul Constitutiv). Astfel, previi nu doar situațiile neplăcute pentru firma administrată, ci și pentru tine. Pentru a fi sigur că respecți prevederile legale, asigură-te înainte de toate că ai un contabil pe care te poți baza.

Similar Posts