Ce alternative există la contractul individual de muncă?
Ca antreprenor una din resursele cele mai importante de care ai nevoie pentru o afacere profitabilă este personalul. Ai nevoie de oameni motivați cărora să le delegi anumite sarcini, pentru ca tu să te poți dedica dezvoltării business-ului. Află cum îți poți motiva angajații și ce alternative există la contractul individual de muncă.
Cuprins
Cum îți poți motiva angajații?
Pentru a înregistra rezultate optime ai nevoie de angajați implicați și motivați. Iată cum îți poți stimula angajații:
- program de lucru flexibil
- bonusuri
- salariu net mai mare
Important: Un salariu net mai mare implică și taxe și contribuții aferente salariului mai mari. Este posibil ca în acest caz să fie mai avantajos pentru ambele părți să schimbi relația de angajare cu una colaborare. Află dacă îndeplinești condițiile.
Activități dependente versus activități independente
Pentru a stabili de ce tip de contract ai nevoie pentru un anumit serviciu, este necesar să îl încadrezi corect ca activitate dependentă sau independentă. Astfel:
- dacă o activitate este cu titlu repetitiv și are continuitate, atunci intră în categoria activităților dependente și este obligatoriu contractul individual de muncă
- vorbim despre activitate independentă și se poate încheia un contract de colaborare cu reținere la sursă sau contract de prestări servicii atunci când prestatorul
- dispune de libertatea de alegere a locului și a modului de desfășurare a activității, dar și a programului de lucru
- dispune de libertatea de a desfășura activitatea pentru mai mulți clienți
- își asumă riscurile inerente activității
- își desfășoară activitatea folosind mijloacele proprii
- își desfășoară activitatea din contractul de colaborare ca persoana fizică prin utilizarea capacității sale intelectuale și/sau a prestației fizice
- face parte dintr-un corp sau organism profesional (medici, contabili, avocați etc)
- dispune de libertatea de a-și desfășura activitatea folosind persoane angajate sau prin colaborare cu terțe persoane
Prin urmare, trebuie acordată atenție modului de organizare a activității pentru a nu fi în situația reconsiderării conţinutului economic conf art. 11 din Codul Fiscal.
Alternative la contractul individual de muncă (CIM)
În funcție de tipul de încadrare a activității în activități dependente/independente se poate înlocui contractul individual de muncă astfel:
- pentru activități independente cu o persoană fizică neautorizată se poate face un contract de colaborare, încheiat pe Codul civil, art. 1176, cu reținere a impozitului de 10% la sursă, dar este cu risc fiscal mare, poate fi reîncadrat ca activitate dependentă
- pentru activități independente cu PFA se poate face un contract de prestări servicii, dar este cu risc fiscal mare, asemenea contractului de colaborare
- activități independente cu SRL se face un contract de prestări servicii, fiind cu risc fiscal redus, asemenea CIM.
Contract individual de muncă: Angajat cu timp întreg sau cu timp parțial
Este varianta potrivită pentru activitățile dependente cu caracter de continuitate. Totuși, nu întotdeauna este varianta optimă pentru ambele părți:
- CIM presupune reținerea și plata contribuțiilor și a impozitului aferente salariului
- iar din acest motiv, angajatul poate primi un venit nesatisfăcător
- este mai avantajos pentru beneficiar dacă este o activitate cu caracter repetitiv (are nevoie de serviciul respectiv în fiecare lună și cu același volum) deoarece are mai mult control asupra calității serviciului
Contract de prestări servicii: Colaborare cu un SRL
Este o variantă potrivită pentru activitățile independente, când nu există continuitate. Totuși trebuie să știi că deși este redus, există totuși riscul ca activitatea să fie reîncadrată ca activitate dependentă, și să fii obligat la plata contribuțiilor ca și în cazul salariaților cu CIM.
De reținut:
- Pentru serviciile prestate SRL-ul emite o factură, ceea ce înseamnă că se elimină costurile cu contribuțiile aferente unui salariu.
- Toate taxele intră în sarcina prestatorului care va plăti:
- impozit pe venitul microîntreprinderilor de 1% sau 3% din venit – în funcție de cifra de afaceri și codul CAEN – la care se adaugă contribuțiile aferente salariului minim pe economie (pentru că trebuie să ai minim 1 salariat ca să aplici impozitul pe venitul microîntreprinderilor)
- sau 16% din profit dacă ești plătitor de impozit pe profit
- Este mai avantajos pentru beneficiar dacă nu are nevoie de serviciul respectiv în fiecare lună, sau cu același volum.
Contract de prestări servicii: Colaborare cu o PFA
Asemenea colaborării cu un SRL, colaborarea cu PFA este o variantă potrivită pentru activitățile independente, când nu există continuitate. Totuși riscul fiscal ca activitatea să fie reîncadrată ca activitate dependentă este mare.
De reținut:
- Pentru serviciile prestate PFA-ul emite o factură, ceea ce înseamnă că se elimină costurile cu contribuțiile aferente unui salariu.
- Toate taxele intră în sarcina prestatorului care va plăti:
- impozit pe venit 10%
- CAS 25% – dacă veniturile nete pe un an depășesc plafonul de 12 salarii minime
- CASS (10%) – vei datora CASS chiar dacă obții venituri sau veniturile tale nu depășesc plafonul minim de 6 salarii. Mai multe informații despre plafoanele CASS poți găsi la acest articol, unde am detaliat modificările fiscale pentru PFA-uri și modul de impozitare.
- Este mai avantajos pentru beneficiar dacă nu are nevoie de serviciul respectiv în fiecare lună, sau cu același volum.
Contract de colaborare: Colaborare cu o persoană fizică neautorizată
Acest tip de contract este potrivit doar dacă activitatea este una independentă, fără continuitate. În acest caz se va întocmi un contract de colaborare în baza căruia vei reține 10% din venit pentru a-l vira către buget, iar colaboratorului îi vei plăti diferența.
De reținut:
- Persoana fizică nu va emite factură, plata se face pe baza de contract.
- Trebuie să nu uiți să reții și să virezi către bugetul de stat impozitul pe venit reținut la sursă (10%).
- Trebuie să ai te asiguri că serviciile de care beneficiezi nu au caracter de continuitate și să ai grijă la felul în care este întocmit contractul pentru a elimina riscul de încadrare a relației în una de tip angajare.