10 strategii pe care să le aplici pentru a fi mai creativ
Succesul în afaceri presupune nu doar efort, bani și multă muncă. În orice business este nevoie mai ales de idei și soluții creative pentru diferite tipuri de probleme. Nu ești în general o fire foarte creativă? Iată 10 strategii pe care să le aplici pentru a fi mai creativ în afaceri, dar și câteva exemple de succes.
Cuprins
- Creativitatea în afaceri
- Strategii pe care să le aplici pentru a fi mai creativ
- Brainstorming
- Evită să fii un perfecționist
- Citește Biografii sau Autobiografii ale unor oameni inspiraționali și creativi
- Ascultă podcasturi și mergi la conferințe
- Expune-te și la alte domenii de activitate
- Îmbrățișează eșecul
- Implică-ți afacerea în activități de CSR (corporate social responsibility)
- Îmbunătățește-te pe plan personal pentru a deveni un antreprenor mai creativ
- Ai grijă de sănătatea ta
- Citește mult
Creativitatea în afaceri
O afacere condusă de oameni creativi, cu o viziune amplă și deschiși către inovare, va avea întotdeauna mai multe șanse de a se dezvolta și de a deveni profitabilă într-un timp scurt.
Ce este creativitatea?
Creativitatea este capacitatea de a implementa ceva nou pe baza unei idei sau a unui concept.
Cum te ajută creativitatea în afaceri?
Creativitatea are un rol esențial, fiind acel aport de originalitate care face diferența între o idee genială și una mediocră.
Cum poți să fii creativ în afaceri? Creativitatea poate îmbrăca de regulă două forme:
- să rezolvi nevoile clienților mai bine și mai eficient decât concurența.
De exemplu Apple inovează produsele existente pe piață pentru a satisface cât mai bine nevoile clienților. Asta înseamnă că intră cu produsele sale mai târziu pe piețele respective, dar atunci când o face lansează produsul cel mai satisfăcător. De exemplu, AirPods, Apple Watch, MacBook.
Un alt exemplu de afacere care inovează în piața sa este Ikea, care a revoluționat modul de distribuție a mobilei pentru consumatori.
- pentru același produs scos pe piață să îți optimizezi procesul de producție sau operațiunile interne
De exemplu, Ford a inventat linia de asamblare optimizând în acest fel producția.
De asemenea, Toyota cu teoria de management Kaizen a îmbunătățit procesele de producție în fabricile sale.
Totodată, creativitatea poate reprezenta un mix între cele două.
De exemplu, Disney a ridicat nivelul desenelor animate existente până atunci dar a și inovat metode de producție noi pentru filmele sale. Walt Disney a fost cu siguranță unul dintre cei mai inspirați, creativi și originali oameni de business care a reușit să transforme fanteziile în realitate. Pe numele său complet, Walter Elias Disney, producător de film, inovator al animației şi al parcurilor tematice, creatorul personajelor renumite Mickey Mouse, Donald Duck, Goofy, Pluto, Albă ca Zăpada, Pinocchio, Cenuşăreasa etc, a reușit să pună bazele unui imperiu al cinematografiei pornind de la dorința de a crea desene animate pentru copii. Diferența între desenele create de Disney și altele stă în strategiile de implementare și dezvoltare – strategii pentru a fi mai creativ în afaceri.
Strategii pe care să le aplici pentru a fi mai creativ
Ca antreprenor, trebuie să testezi mai multe strategii pentru a descoperi ce te ajută să fii creativ în afacerea ta. Iată 10 exemple pe care le poți încerca:
Brainstorming
Brainstormingul poate fi o modalitate extrem de eficientă de a veni cu noi idei creative. Prin discuții și dezbateri, poți modela ideile brute și astfel să găsești soluțiile optime.
Evită să fii un perfecționist
„Înainte să faci ceva perfect, fă ceva perfectibil” – Bill Gates
Pornind de la părerea lui Gates putem înțelege un lucru esențial în business. Dacă ceva poate să dăuneze unei afaceri este însuși un antreprenor mult prea perfecționist. Evită să te concentrezi exclusiv pe corectarea fiecărui detaliu, și încearcă mai degrabă să-ți dezvolți gândirea creativă. Nu aștepta să ajungi la perfecțiune cu produsul sau serviciul său, ci lansează-l mai repede și îmbunătățește-l continuu, cu ajutorul feedback-ului clienților.
Citește Biografii sau Autobiografii ale unor oameni inspiraționali și creativi
O altă modalitate de a-ți stimula creierul este să citești despre alți oameni de succes și creativi care au inovat în afaceri. Poți astfel să identifici momentele de creativitate care i-au condus la ideile și afacerile de succes, dar și strategiile aplicate de aceștia. Cu siguranță vei avea ce să înveți din succesul sau eșecurile lor.
Ascultă podcasturi și mergi la conferințe
Sunt multe materiale care te pot ajuta să te îmbunătățești ca antreprenor. Pentru a fi mai bun trebuie să asculți cât mai multe experiențe ale altor antreprenori din domeniul tău, dar și din alte domenii. Pentru asta ar fi recomandat să mergi la cât mai multe conferințe, iar dacă timpul nu îți permite, poți asculta podcasturi. Spre exemplu, podcastul lui Tim Ferriss este deosebit de util pentru stimularea creativității.
Expune-te și la alte domenii de activitate
Pentru a-ți stimula creativitatea este necesar să te expui la cât mai multe experiențe și arii de activitate. Încearcă să cunoști oameni de business din domenii diferite și ascultă-le provocările cu care se confruntă, dar și soluțiile pe care le aplică.
Îmbrățișează eșecul
“Nu am eșuat. Tocmai am găsit 10.000 de moduri care nu vor funcționa” – Thomas Edison
Eșecul este neplăcut, dar trebuie să fii conștient că nu există succes fără eșecuri. Marii inventatori precum Thomas Edison au avut parte de multe eșecuri înainte de a obține o forma finală a invențiilor. Și în afaceri vor fi multe greșeli, decizii eronate, pe care trebuie să fii capabil să le transformi în lecții și pași către obiectivul final. Nu te pedepsi pentru eșec renunțând la visul de a fi antreprenor! Îmbrățișează eșecul și învață să îl folosești ca pârghie pentru dezvoltarea creativității în afaceri.
Implică-ți afacerea în activități de CSR (corporate social responsibility)
În felul acesta afacerea ta va beneficia de feedback din partea unor oameni care nu sunt clienți direcți, dar îți pot aduce o contribuție utilă prin criticile lor.
Îmbunătățește-te pe plan personal pentru a deveni un antreprenor mai creativ
Pentru a fi un antreprenor creativ este important să ai grijă de tine, ca persoană. Expune-te la cât mai multe experiențe, călătorește, ia contact cu oameni de business din mai multe domenii și ai astfel șansa de a identifica noi oportunități.
Ai grijă de sănătatea ta
De asemenea, trebuie să nu ai nevoie să te preocupi de probleme personale și de sănătate, pentru te putea concentra astfel pe dezvoltarea afacerii. Ai grijă de sănătatea ta și evită astfel factorii perturbatori.
Citește mult
Pentru a-ți îmbunătăți gândirea creativă este esențial să citești literatură de calitate, dar și cărți de specialitate (non-ficțiune: business, economie, psihologie, etc.) și de dezvoltare personală. Oricât ar părea de evident, trebuie evidențiat faptul că cititul îți îmbunătățește gândirea, modul de exprimare și capacitatea de a oferi idei creative într-o manieră cât mai coerentă.
Creierul este un mecanism complex care are nevoie de stimulare continuă pentru a oferi idei creative. Identifică strategiile potrivite și lucrează constant la dezvoltarea ta pentru a deveni un antreprenor cât mai creativ.