Unde se poate stabili sediul social pentru PFA?
Vrei să înființezi un PFA? Trebuie să ai în vedere două aspecte foarte importante: codurile CAEN (maxim 5 și pentru fiecare trebuie să ai un document care atestă calificarea) și sediul social/profesional. Află unde se poate stabili sediul social pentru PFA, care sunt restricțiile privind sediul social și de ce documente ai nevoie.
Cuprins
Unde se poate stabili sediul social pentru PFA
Ca PFA îți poți stabili sediul social
- fie într-un spațiu propriu,
- fie într-un spațiu
- închiriat,
- subînchiriat sau
- dat în folosință cu titlu gratuit, în baza unui contract de comodat.
Care sunt restricțiile cu privire la sediul social al unui PFA?
Spre deosebire de SRL, persoanele fizice autorizate NU își pot stabili sediul la un cabinet de avocat, în baza unui contract de asistență juridică de găzduire.
De ce acte ai nevoie pentru stabilirea sediului profesional?
Înființarea sediului profesional se poate face simplu, rapid și 100% online prin intermediul aplicației StartCo.
Acte necesare pentru stabilirea sediului profesional
Concret, pentru înființare PFA și stabilirea sediului profesional al persoanei fizice autorizate, se depun la ONRC următoarele:
- Cererea de înregistrare
- Dovada care atestă dreptul de folosință asupra sediului profesional
Documente suplimentare:
- avizul asociaţiei de proprietari privind schimbarea destinaţiei imobilelor colective cu regim de locuinţă
De reținut:
- Dacă desfășori activitate economică la sediul profesional, atunci:
- ai obligaţia de a-ți asuma răspunderea în ceea ce priveşte îndeplinirea normelor de funcţionare din punct de vedere PSI, sanitaro-veterinar, veterinar, protecţia muncii şi a mediului înconjurător
- ai nevoie de avizul asociației de proprietari și acordul vecinilor pentru înființare PFA în locuința personală
- dacă la sediul profesional, imobil cu destinație de locuință, nu se desfășoară nicio activitate economică, persoana fizică titulară a PFA, care are dreptul de folosință asupra imobilului depune o declarație pe propria răspundere, sub semnătură privată, în original, prin care atestă faptul că la sediul profesional nu desfășoară activitate economică.
Cum se face dovada sediului profesional?
După caz, documentul care să ateste drepturile de folosinţă asupra sediului profesional poate fi:
- contract de închiriere (înregistrat la Administraţia Finanţelor Publice, în cazul proprietarului persoană fizică)
- contract de comodat
De reținut!
- Conform modificărilor aduse Legii societăților prin adoptarea Legii 102/2020, în cazul în care sediul profesional este stabilit într-un apartament, acordul vecinilor și al asociației de locatari NU mai este necesar decât în cazul în care se desfășoară activitate sau activități proprii de birou/secretariat la sediul social
- Contractul de comodat/închiriere se stabilește între persoana care acordă dreptul de folosință și persoana fizică autorizată! Acest aspect este valabil chiar dacă tu ești proprietarul spațiului unde PFA-ul va avea sediul profesional.
- Trebuie să ai grijă la data expirării sediului profesional pentru a prelungi la timp. Dacă îți expiră sediul social ANAF emite o decizie prin care îți declară PFA-ul inactiv și îți înscrie fapta în cazierul fiscal (Dacă ai cazier fiscal nu mai poți deține calitatea de asociat sau administrator în altă firmă și nu mai poți înființa un alt PFA!)