Cum se evaluează o companie?
Acasă » Cum se evaluează o companie?
|

Cum se evaluează o companie?

Indiferent că vrei să accepți investiții din partea unor investitori pentru dezvoltarea afacerii sau să vinzi firma, trebuie să știi cum să pui un preț corect. Citește în acest articol cum se evaluează o companie, când este necesară o analiză și care sunt principalele modele de a evalua o companie.

Ce presupune evaluarea unei companii?

Vrei să vinzi o afacere, să cumperi o firmă, să investești într-un business sau poate doar să atragi fonduri de la investitori? Este vital să cunoști valoarea reală a afacerii pentru a fi sigur că ai luat decizia corectă. 

  • Cum poți face asta? Prin evaluarea companiei.
  • Ce presupune evaluarea unei companii? Evaluarea unei afaceri presupune realizarea unei analize amănunțite a întregii companii în vederea estimării valorii firmei. 

Când este necesară evaluarea companiei?

Pentru a stabili situațiile în care este necesară evaluarea companiei, trebuie să cunoști beneficiile pe care o astfel de analiză ți le oferă.

De ce este necesară evaluarea? Beneficiile evaluării

Vrei să vinzi afacerea sau să atragi noi fonduri? Iată de ce poți să beneficiezi în urma unei evaluări:

  1. obții o imagine clară a situației financiare 
  2. poți să identifici punctele tari și punctele slabe, iar astfel să stabilești un preț de vânzare corect
  3. poți să determini nivelul optim de îndatorare, precum și valoarea activelor firmei
  4. poți să identifici beneficiile sau pierderile financiare previzionate pe care ți le poate aduce în viitor 
  5. poți estima poziția afacerii în piață, dar și punctele forte față de competitori

Când este necesară evaluarea unei companii?

Evaluarea afacerii este de multe ori nu doar utilă, ci și obligatorie. Când intervine necesitatea unei evaluări? Iată principalele motive și situații:

  • Vrei să cumperi sau să vinzi o afacere
  • Vrei să atragi fonduri externe de la investitori
  • Vrei să investești într-o firmă
  • Vrei să faci o planificare riguroasă a afacerii pentru a lua decizii corecte și informate
  • Trebuie să rezolvi anumite litigii (cu ANAF sau între asociați)
  • Te gândești să listezi compania la bursă.

Cum se evaluează o companie? Modele de a evalua o companie

De cele mai multe ori, afacerile sunt evaluate înainte de vânzare. Fie că vinzi integral sau doar părți din afacere, trebuie să știi cât valorează compania ta. Nu există o metodă exactă care să ofere valoarea companiei, dar cu ajutorul unei evaluări poți măsura 

  • capacitatea societății de a genera venituri
  • de a-și acoperi datoriile 
  • și prin urmare de a genera profit. 

Care sunt principalele metode de a evalua o companie? Citește mai jos.

Abordarea prin venituri: Modelul fluxului de numerar actualizat (DCF)

Este unul dintre modelele frecvent întâlnite în evaluarea afacerilor, fiind foarte util dacă vrei să investești într-un business. 

  • Cum te ajută? Fiind o abordare de evaluare bazată pe venituri te ajută la determinarea valorii juste a unei afaceri sau a valorilor mobiliare prin actualizarea fluxurilor de numerar viitoare așteptate. 
  • De ce este necesară o previziune a veniturilor? Pentru că valoarea unei afaceri este determinată de potențialul acesteia de a genera numerar în viitor.

Astfel, cu ajutorul unei evaluări bazate pe modelul DCF poți obține o proiecție a valorii banilor în timp și desigur poți evalua mai bine atractivitatea unei investiții. 

Abordarea prin piață: Metoda multiplilor de piață

Această abordare folosește multipli de evaluare actuali ai companiilor concurente comparabile ca 

  • mărime
  • structură de finanțare
  • operațiuni etc.

Acest model de evaluare este util mai ales în cazul firmelor cotate la bursă, dar nu numai. De multe ori, servește ca o analiză preliminară pentru o evaluare ulterioară bazată pe fluxurile de numerar actualizate. 

Cel mai adesea se folosesc 

  1. multiplii de preț (P)
    1. P/E (Preț/Profit net pe acțiune)
    2. P/B (Preț/Valoarea contabilă pe acțiune)
    3. P/S (Preț/Vânzări)
    4. P/CF (Preț/Flux de Numerar)
  2. și multiplii de valoarea întreprinderii (EV) – care iau în considerare impactul structurii de finanțare a companiei (îndatorare)
    1. EV/Vânzări (Valoarea de afacere/Venituri din vânzări)
    2. EV/EBITDA (Profit înainte de dobânzi, taxe, și amortizare)
    3. EV/EBIT (Profit înainte de dobânzi și taxe)

Indiferent de metoda de evaluare folosită, trebuie să reții că valoarea unei afaceri poate fi doar estimată cu ajutorul evaluării, fiind necesar să iei în considerare și alți factori precum: piața actuală, tendințele economice precum și alte companii din același domeniu și valorile lor.

Similar Posts