Cum testezi potențialul unei idei de afaceri?
Ți-a venit o idee nouă de business sau chiar o ramură nouă pentru business-ul tău existent, dar – evident – prima întrebare care te preocupă este: “Oare va avea succes?” Hai să analizăm ce poți face pentru a vedea dacă o idee de afaceri este bună și dacă implementarea ei va fi de succes. Află cum testezi potențialul unei idei de afaceri și care sunt pașii de la idee la profit.
Cum știi dacă o idee este bună?
În orice business o idee trebuie să reprezinte o soluție. Pentru a avea succes, trebuie să rezolve o problemă, o nevoie reală.
Cum știi dacă vei avea succes? Nu poți ști răspunsul nici dacă ideea ta este copiată după una de succes, pentru că orice modificare a condițiilor inițiale de business va schimba într-o măsură mai mare sau mai mică rezultatul tău, specific.
Pentru a susține cele spuse, iată un exemplu sugestiv:
Ai văzut în Spania o afacere ambulantă de tatuaje temporare și îți dorești să o implementezi în România. Trebuie să ai în vedere că succesul tău va depinde de multe caracteristici schimbate față de afacerea originală – care pot transforma această idee grozavă, într-un eșec. De ce?
- Poate că îți desfășori activitatea într-o arie geografică cu oameni conservatori,
- sau poate că pur și simplu este nevoie de mai mult timp însorit pe an pentru ca potențialii clienți să își dorească să-și afișeze tatuajele!
Deci iată că trebuie să iei în calcul și să testezi multe elemente definitorii ale afacerii tale pentru a vedea dacă vei avea succes.
Cum testezi potențialul unei idei de afaceri?
Nu orice idee duce către o afacere. Pe scurt, pentru a fi sigur că ceea ce vrei să lansezi poate avea succes, este nevoie să treci prin câteva stadii de validare:
- validarea pieței: trebuie să te asiguri că nișa aleasă este una bună, și că deții toate informațiile necesare despre competitori
- validarea ideii: analizează dacă există o nevoie pe care să o satisfaci cu produsul tău, și desigur, dacă există cerere
- validarea MVP: pentru a transforma o idee într-o afacere, trebuie să ai cel puțin un produs viabil. Testează produsul și asigură-te că este cel potrivit.
Pentru a înțelege mai bine, hai să vedem care sunt toți pașii prin care trebuie să treci de la idee la profit. Altfel spus, care sunt etapele de testare a potențialului unei afaceri.
Pornește de la analiza SWOT
Ai o idee? Este timpul să o rafinezi și să o transformi într-un concept care să exprime clar beneficiile pe care le-ar putea primi clientul prin intermediul produsului/serviciului tău. În acest sens, trebuie să ai în vedere tendințele și condițiile pieței (exact ca în exemplul anterior).
În primul rând, ar trebui să faci o analiză obiectivă, un proof of concept (POC), pentru a identifica caracteristicile principale ale ideii tale. Îți recomand să pornești cu clasica analiză SWOT prin care identifici: punctele forte, punctele slabe, oportunitățile și pericolele ideii tale de afacere.
Creează un prototip
Pentru a studia dacă ideea de la care ai pornit este una fezabilă, trebuie să ai un prototip.
Ce presupune asta? Chiar dacă ideea ta este despre un produs sau un serviciu, trebuie să creezi un prim exemplar pe care crezi ca l-ai putea vinde clienților.
Dacă ne raportăm la exemplul anterior, cel cu tatuajele temporare, iată cum poți crea un prototip:
- realizezi un design
- identifici modalitatea tehnică de a-l transfera pe piele
- stabilești caracteristici principale, cum ar fi culorile potrivite sau rezistența la mediu al desenului.
MVP
Este momentul oportun pentru crearea așa numitului Minimum Viable Product (MVP). Ce este MVP? Este prima variantă a produsului pe care l-ai putea vinde unui potențial client și pe care îl duci mai departe în etapa de testare și experimentare.
Ce urmează acum?
- pretestarea
- optimizarea
- testarea și experimentarea
- finalizarea MVP ca produs și concept de marketing
Testează produsul pe un eșantion restrâns de persoane reprezentative
Testarea propriu-zisă începe cu realizarea unui avatar de client și presupune două faze:
- cea inițială, în care alegi un grup restrâns de posibili clienți
- cea extinsă, care are loc doar dacă primele teste sunt satisfăcătoare.
Testarea inițială se realizează de regulă pe un eșantion restrâns de persoane reprezentative.
Astfel, conform exemplului dat, testarea inițială presupune alegerea a 10 persoane care corespund profilului clientului tău ideal și parcurgerea întregului proces de alegere a designului tatuajului și aplicarea lui. La final, poți strânge informații și impresii legate de comportamentul tatuajului la intemperii și la activități obișnuite. De asemenea, cele 10 persoane trebuie să îți spună și impresiile lor legate de preț și de toată experiența.
Dacă rezultatele sunt favorabile (chiar dacă nu sunt perfecte), poți trece la testarea pe scară largă.
Teste de piață
Dacă testul inițial este satisfăcător, modifică sau ajustează elementele care pot să creeze probleme și poți trece la un un prim “test de piață”.
Pentru o mai bună înțelegere, revin la exemplul anterior:
În această etapă poți să contractezi un spațiu la un eveniment și să tatuezi cât mai multe persoane într-un weekend. Rezultatele acestui efort sunt foarte importante, pentru că aceasta poate reprezenta ultima etapă înaintea lansării afacerii tale. După acest test vei ajusta elemente și detalii care nu au fost relevate la testul anterior, cel pe eșantionul de 10 persoane.
Lansează-ți afacerea
După ce ai stabilit toate detaliile activității sau produsului nou, urmează lansarea pe piață pentru o perioadă determinată.
Revin la afacerea cu tatuaje pentru a concluziona rezultatele testării:
În acest moment, ideea ta de business a devenit reală, cu investiții, cheltuieli, venituri și profit. După o perioadă în care te-ai ocupat de aplicarea tatuajelor temporare, trebuie să “tragi linie” și să faci o nouă analiză SWOT pe care să o compari cu cea inițială. Vei vedea ca ideile inițiale sunt mult modificate și că este foarte posibil ca și acum să ai ceva de modificat pentru a continua să aplici tatuaje temporare pentru întreg sezonul. Poate că vei ajunge la concluzia ca în România, această afacere se poate transforma într-o activitate permanentă, indoor, nu una sezonieră, outdoor, ca în Spania.
Iată cum trebuie sa testezi la fiecare pas dezvoltarea ideii tale de business și să fii pregătit să modifici și să elimini în fiecare etapă elemente importante ale ideii tale inițiale. Trebuie însă sa fii pregătit și să renunți la idee în întregime, dacă testele îți indică acest lucru – pentru că rolul testelor de piață și de produs este să te ajute să observi ce poate merge prost și să identifici din timp eventualele probleme, fără sa pierzi sume mari de bani ulterior, când ai lansat deja afacerea.